خوش آمديد,
مهمان
|
|
آنچه بايد در مورد جامعه شناسي تبليغات بدانيم
معنا و مفهوم تبليغ : به معناي پخش كردن ، انشاء كردن ، چيزي را شناساندن امروزه واژه تبليغ سياسي يا پروپاگاندا بيشتر به معناي تاثير گذاري بر عقيده است و هدف براي تحت تاثير قراردادن عقايد ،نگرشها و يا اعمال ديگران با استفاده از نمادهايي چون كلمات ،اشارات ، پلاكاردها ،موسيقي ، لباس ، نشانها ، آرايش مو و... تعريف تبليغات ( تبلغ ) : تلاشي است سازمان يافته و آگاهانه به منظور دستكاري در احساس و ادراك و تغيير نگرش در رفتار مخاطب در جهت اهداف خاص مبلغ اهداف تبليغات : 1- شكل دهي به برداشت ها 2- دستكاري ادراكات 3- هدايت رفتارهاي خاص اركان يا چهار ركن اصلي تبليغات: 1-گوينده و نويسنده پيام كيست ؟ پيام رسان 2- چه ميگويد و چه مينويسد ؟ پيام 3- چه وسيله اي براي گفتن و نوشتن به كار مي برد؟ وسيله ارتباطي 4- براي چه كساني مي گويد و مي نويسد؟ و تاثير اين گفتن و نوشتن چيست؟ پيام گيران ويژگيهاي پيام رسان ، گوينده و نويسنده پيام الف )اعتبار : اعتبار پيام رسان يعني ميزان پذيرش او به وسيله مخاطبين در دو بعد 1- كفايت 2- قابل اعتماد بودن 1- متخصص و قابل اعتماد بودن 2- ظاهرا طوري وانمود نمايد كه نفع شخصي ندارد 2- تحت تاثير قراردادن افراد 3- دوست داشتن و تمايل مخاطب به پيام رسان ب) جذابيت: علاقه مخاطب را جلب و جذب نمايد . 1- همانند سازي يا مشابهت مسائلي چون سن ،شغل ، جنس ، تحصيلات و ... 2- آشنايي و محبوبيت ، استفاده از چهره هاي آشنا و محبوب و جذاب ج) وسيله ارتباطي : ( ماهيت پيام ) :1- ساختار پيام استدلال و اثر تقدم و تاخر در پيام ( روشن بودن و ابهام نداشتن پيام - درك و بر انگيختن احساسات مخاطبان 2- سبك پيام : قابل فهم بودن ، تكرار پيام ، تنوع در محتواي پيام 3- جاذبه پيام : ترغيب ، صريح بودن ، تحريك احساسات زمينه ارائه پيام و ويژگيهاي آن : 1- توجه : ( تيتر و فونت ) 2- ادراك : (بعد از توجه بايد درك كرد ) 3- پذيرش: توفيق پيام در پذيرش آن است ويژگيهاي مخاطبان : 1- جنسيت : (زن و مرد ) نقطه نظرات مشترك يا مخالف ، نظريه هاي سنتي در خصوص تحصيلات و ... 2- عزت نفس : بلند نظري ، تغيير عقيده به سختي 3- تجربه پيشين مخاطب : محيط آرام زندگي ، شخصي خوشحال و آسوده ، پيام راحت و بر عكس شيوه هاي مختلف تبليغ و اقناع: 1- روش همراهي 2- روش انگيزش تفكر 3- روش الگويي 4- روش تمثيلي 5- روش تدريجي و مرحله به مرحله 6- روش استدلالي 7- روش غير مستقيم : (1- روش شايعه پراكني 2- روش خبر رساني ) 8- روش تداعي معاني( از طريق شبيه سازي ،تكرار پيام تبليغي ،تحريم تشويق شونده ، ترساندن تبليغ شونده ،اثر جمع به فرد ) 9- روش شعاري رعايت موارد ذيل براي بكار گيري هر يك از شيوه هاي تبليغ: 1- شناخت و بكار گيري نظرات و استعدادهاي نهفته انسانها 2- بكارگيري وجدان اخلاقي و بيدار كردن وجدان 3- استفاده از روشهاي محسوس حكايت ، تمثيل ، نمايش ،سمعي و بصري 4- طرح و برنامه ريزي جامع و شامل حال تمامي دسته ها و گروه ها 5- متناسب با مخاطبين كودكان ،جوانان ، و ... فرق كند 6- بايد متين ، سخن نرم و سرشار از مهر و محبت شيوه هاي تبليغي از نظر دادگران در مفهوم عام 1-روش لقب گذاري 2- انتقال 3- شهادت 4- توده پسند 5- تكرار 6- ضد تبليغ 7- پنهان و آشكار 8- شست شوي مغزي 9- تظاهر به يكپارچگي روشهاي شست شوي مغزي در تبليغات سياسي : 1-وارد كرد كردن فرد بيگناه به پذيرش حقيقي عليه مردم يا دولت كه ،مرتكب جرمي جدي است . 2- تغيير اجباري ديدگاه سياسي فرد اقدامات براي رسيدن به اهداف شستشوي مغزي : 1- كنترل همه جانبه و فراگير 2- عدم اطمينان 3- منزوي كردن 4- شكنجه 5- تحقير شخصيت 6- مسلم فرض كردن جرم 7- توالي وقايع روشهاي تبليغ: 1- نفي و اثبات : همه شيوه هاي مشابه و پيامهاي رقيب را نفي و شيوه پيام مطلوب خود را اثبات ميكند و اگر دستگاه هاي تبليغي با بي طرفي و منطقي برخورد كنند راندمان بيشتري خواهند داشت و مشهور ترين و قديمترين روش در عرصه تبليغات است . 2-شرطي سازي : اين شيوه را پاولف مطرح نموده و از طريق آزمايش ساده و معروف سگها كه يكي از روشهاي رايج و خيلي خطرناك مي باشد كه در اين روش پيام به عنوان يك عامل نامربوط مشروط شده به وسيله شرط نامربوط در جامعه تنفيذ مي شود. 3-طرح ناگهاني: بسته به موضوع پيام و زمينه اجتماعي آن مثل قطع فيلم سينمايي در سينما و تبليغ تجاري در ميان آن . و بايد سعي شود زمينه طرح و مورد علاقه و توجه شديد مخاطب باشد و داراي محدوديت است اگر مرتب و پي در پي صورت گيرد كاربردش را از دست مي دهد. 4-استدلالي: بهترين و مفيد ترين روش بوده و اساس اين روش را تعقل و تفكر تشكيل داده و اين روش موجب رشد جامعه و ارتقاي سطح فرهنگ ملي مي شود و دو شرط لازم آن : الف) آرايش سطح دانش عمومي و كاهش بي سوادي و رشد فرهنگي ، چشمي و گوشي ب) حقانيت پيامي كه تبليغ ميشود . ميزان آن در گرو سواد و معلومات و فرهنگ عمومي و نيز قدرت استدلال مبلغ مي باشد . در تبلطغات سياسي و اقتصادي نيز كاربرد دارد . اقناع يا ترغيب : فرايند ارتباطي است كه هدف آن نفوذ كردن در گيرنده پيام است . ( در تغيير نگرشها به كار مي رود) و يك فرايند دو سويه كه در آن هر دو گروه يا طرف به يك پيام رويداد نزديك مي شود. مراحل تنفيذ پيام : 1- آگاهي 2- جلب توجه و علاقه مندي ( پيام زماني موثر واقع مي شود كه مخاطب علاقه و انگيزه براي پذيرش داشته و مبلغ با استفاده از قالبهاي خاص هنري و زيبا پيام را در سطح جامعه مطرح و در غير اين صورت شايد موجب ايجاد تنش و مشكل اجتماعي شود 3-ارزيابي 4- آزمايش و تجربه 5- پذيرش و پيگيري انواع تبليغ از نظر شيوه اجرايي و القايي : الف) تبليغات مستقيم : در اين روش مبلغ پيام خود را به طور صريح و بي پروا هر چند با رنگ و لعاب و بوق و كرنا در قالب متن يا تصوير به مخاطبين خود ابلاغ مي كنند و مهمترين فايده تبليغات مستقيم براي گيرندگان پيام آن است كه آنها از تبليغي بودن پيام مستقيم با خبر بوده و در معرض غافلگيري قرار نمي گيرند و در پذيرش يا رد آن مختارند و همچنين گسترده بودن ميدان عمل براي عاملان آن و بكارگيري از اكثر ابزارها و وسايل در جهت تاثير گذاري سريعتري برخوردار است . ب) تبليغات غير مستقيم : اين تبليغات نمود و ظهور علني و صريح نداشته و با اين شيوه اهداف تبليغي پيامها غير مستقيم ، پنهان و غير محسوس منتشر و صادر مي شود . براي تنظيم طرح و برنامه هاي آن نميتوان از همه امكانات استفاده كرد و نيازمند آماده سازي ، زيركي و هوشمندي و اطلاعات و تجربه زياد بوده و عوامل و شرايط و احوال مختلف را مي طلبد و ويژگي آن عبارتند از : 1- پيامها از كانالهاي نامرئي ، پنهان و يا غير منتظره عبور داده مي شوند 2- معمولا مخاطبان بارها به طور غافلگيرانه آنها را دريافت مي كنند و در واقع به آنها تحميل مي شود 3- از روش و قاعده منظم و مشخصي پيرو ي نميكند بلكه ساخت و ساز آنها بيشتر از فرصتهاي پيش آمده و حوادث پيش بيني نشده سود برده مي شود . |
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
|
|
salam dariaft shod khob bod
|
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
|