دوشنبه, 31 ارديبهشت 1403

 



موضوع: تجزیه تحلیل فرایند ارتباطات اقناعی و تبلیغات

تجزیه تحلیل فرایند ارتباطات اقناعی و تبلیغات 10 سال 5 روز ago #75965

باسمه تعالی
تجزیه و تحلیل ورودی/ خروجی فرآیند ارتباطات اقناعی و تبلیغی
فرآیند اقناع و تبلیغ میتواند براساس تجزیه و تحلیل ورودی و خروجی آن مورد بررسی قرار گیرد، که متغیرهای ورودی عبارتند از:
1- منبع، 2- پیام، 3- کانال، 4- مخاطب، 5- هدف.
متغیرهای خروجی عبارتند از: گامهای پی درپی که به تغییرات مورد نظر در گرایشها و رفتار مخاطب یا مخاطبان منتهی میشود.
هر یک از متغیرهای ورودی خود به تقسیمات جزئیتری تقسیم میشود. مثلاً منبع به بخشهای: اعتبار، جذابیت و قدرت؛ متغیر پیام به بخشهای: جاذبه،استدلال، سبک، سازمان و حجم پیام و جز آن تقسیم می¬شود.
این تقسیمات فرعی را میتوان به تقسیمات ریزتری چون: سبک روان و روشن، تحت اللفظی و طنز تقسیم کرد. این فهرست طبقه بندی ورودی فرآیند ارتباط تبلیغی و اقناعی چک لیست مفیدی را برای شناخت و تشخیص این نوع ارتباطات در دسترس قرار میدهد که برحسب موقعیت میتوان با توجه به هدف و مخاطبان پیام به هر یک از جزئیات توجه ویژه مبذول داشت.
*********
بخش خروجی فرآیند ارتباط را میتوان از طریق بررسی یک مجموعه حرکات رفتاری که به تغییرات دلخواه در گرایشها و رفتار مخاطبان منجر میشود مورد تجزیه و تحلیل قرار داد. این تغییرات شامل دوازده مرحله و گام مختلفی است که به ثمر رسیدن پیام می انجامد و عبارتند از:
1- مخاطبان در معرض پیام ارتباط قرار گیرند.
2- توجه آنها به متن پیام جلب شود
3- مخاطبان احساس علاقه نسبت به پیام کنند.
4- محتوای کلامی و غیرکلامی متن پیام را درک کنند.
5- مخاطبان برای پذیرش متن پیام شناختها و آگاهی های حمایتی در خود به وجود آورند.
6- رفتارهای مورد نظر را بشناسند و مهارتهای انجام آن را فراگیرند.
7- نسبت به پیام مواضع طرفدارانه اتخاذ کنند.
8- مخاطبان مواضع طرفدارانه را به خاطر بسپارند.
9- هنگامی که فرصت و زمان لازم برای انجام عمل مورد نظر فرستنده فرا رسید مخاطبان آن خاطره را بازیافت و یادآوری کنند.
10- با توجه به درک متن پیام و جمع آوری دلایل حمایتی، تصمیم به انجام عمل مورد نظر بگیرند.
11- انجام عمل
12- تثبیت و تحکیم موضع جدیدی که مخاطبین اتخاذ کردهاند و حمایت از عملی که انجام دادهاند.
هنگامی که فرستنده پیام، دریافت که مخاطب یا مخاطبان در هر یک از مراحل فوق دارای نقاط ضعف است میتواند به ورودی مربوط به همان مرحله مطالبی را اضافه کند تا مخاطب یا مخاطبان از آن مرحله عبور کنند.
با استفاده از این چک لیست ورودی و خروجی، میتوان شماری از اشتباهات مشترکی را که در هنگام برقراری ارتباط اقناعی و تبلیغی روی میدهد کاست. مثلاً در متغیر «توجه» میتوان به ورودی پیام، نمودار، تصویر، طنز و غیره اضافه کرد.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: علی احمد الفتی