پنج شنبه, 20 ارديبهشت 1403

 



موضوع: بررسی علل افزایش طلاق در میان دانشجویان واحد 13

بررسی علل افزایش طلاق در میان دانشجویان واحد 13 9 سال 10 ماه ago #91884

بسمه تعالی
با سلام و عرض ادب محضر استاد احمدی
تحقیق زیر توسط علی اصغر خیری و مجید جعفری صورت گرفته است. امید است با بیان نواقص تحقیق، ما را در امر یادگیری تحقیق صحیح یاری نمایید.
با تشکر

موضوع: بررسی علل افزایش طلاق در میان دانشجویان واحد 13 دانشگاه علمی کاربردی
مقدمه:
امروزه شاهديم كه خانواده‏ها دچار نابسامانيها و درگيريها بوده و در رابطه با خود و فرزندانشان مسائل و دشواريهايى دارند. از قبيل اين كه:
روابطشان سست و متزلزل است؛ از صفا و صميميت و در نتيجه از آرامش و سكون خبرى نيست؛ زن و شوهر ظاهرا در كنار يكديگرند، ولى وضعيت زندگى، آنان را چون دو بيگانه، در كنار هم قرار داده است. آمار طلاق سرسام آور شده است و زن و مرد با اندك بهانه‏اى رشته حيات خانوادگى را از هم مى‏گسلند. فرزندان مهر و عطوفت لازم را از خانواده‏ها به دست نياورده و در نتيجه اكثرشان زود رنج و زودشكن و بى‏عاطفه‏اند. به علت عدم تربيت صحيح، بزهكارى كودكان رو به افزايش است.
اينها از جمله نابسامانيهايى است كه دامنگير نهاد مقدس خانواده گرديده است. از اين رو انسانهاى آگاه و دلسوز به جامعه انسانى، هر كدام به نوبه خود و به اندازه توان خويش اقدام به رفع اين نابسامانيها و خطراتى كه باعث اضمحلال خانواده است، نموده‏اند و با نوشتن كتابها و مقاله‏ها در صدد اصلاح اين نهاد مقدس برآمده‏اند.
اين نوشتارتحقیقی است در همين راستا تا شايد قدمى در اين زمينه برداشته شود و اصلاحى هر چند ناچيز انجام گيرد.



بیان مسأله:
آمارها نشان می دهد درصد طلاق در سال ۷۹ نسبت بمدت مشابه آن در سال ،۷۸ ۷‎/۲۱درصد رشد داشته است.
اداره ثبت احوال کشور در گزارشی اعلام کرد: تعداد ازدواجهای ثبت شده در سال ۷۹ (۶۴۶۴۹۸) مورد بوده که این تعداد نسبت بمدت مشابه آن در سال ۷۸ که (۶۱۱۵۱۹) مورد بوده از یک رشد ۵‎/۷۲ درصدی برخوردار بوده است و طبق همین آمار سال ۷۹ (۵۳۷۹۷) مورد طلاق به ثبت رسیده که این میزان در مقایسه با سال ۷۸ که (۵۰۱۷۹) مورد بوده و به ثبت رسیده، از رشد ۷‎/۲۱ درصدی برخوردار بوده است. طی سالیان اخیر نرخ رشد طلاق در میان دانشجویان دانشگاه ها بالأخص دانشجویان واحد13 علمی کاربردی رو به فزونی گذاشته است.از عواملی که بیشترین تأثیر را در ایجاد متارکه میان زوجین جوان دانشجو داشته است می توان به : بیکاری ، نداشتن مسکن- اعتیاد ، خشونت- خیانت و فساد اخلاقی- عدم ارضای نیاز جنسی طرفین- صاحب فرزند نشدن- نداشتن تناسب فرهنگی و فکری- ضعیف شدن باورهای دینی- ولخرجی ، چشم و هم چشمی که موجب بالا رفتن هزینه زندگی می شود- الگو برداری از رسانه های غربی و مبتذل و... اشاره نمود.
ما در این تحقیق سعی داریم میزان تأثیر عوامل اقتصادی بر روند روز افزون طلاق را مورد بررسی قرار دهیم تا بتوانیم با شناسایی عوامل اصلی جدایی زوجین راهکارهایی را ارائه و در جهت اصلاح جامعه قدمی بر داریم.
اهمیت و ضرورت موضوع:
طلاق تبعات بسیار منفی را می تواند در زندگی جوانان دانشجو داشته باشد. پس بی شک جلوگیری از این معضل می تواند به تحکیم بنیاد خانواده و در نهایت کم شدن فساد و ایجاد جامعه امنی را رقم بزند.
به هر حال دانشجویان هر کشوری به مثابه سزمایه ملی هر کشوری محسوب می شوند که حفظ آنها از هر گونه آسیب های اجتماعی از ضروریات و الزامات سیستم حاکم بر آن کشور است.
هدف اصلی:
بررسی میزان تأثیر عامل اقتصادی بر شیوع طلاق در میان دانشجویان واحد 13 دانشگاه علمی کاربردی
اهداف فرعی:
1- بررسی میزان تأثیر عدم وجود مسکن بر افزایش طلاق در میان دانشجویان واحد 13 علمی کاربردی
2- بررسی میزان تأثیر درآمد و حقوق ماهیانه پایین بر افزایش طلاق در میان دانشجویان واحد 13 علمی کاربردی
3- بررسی میزان تأثیر نداشتن امکانات رفاهی مناسب به خصوص وسیله نقلیه بر افزایش طلاق در میان دانشجویان واحد 13 علمی کاربردی
4- بررسی میزان تأثیر بالارفتن مصرف گرایی و تجمل گرایی در میان دانشجویان واحد 13 علمی کاربردی
سؤالات:
1- آیاعدم وجود مسکن بر افزایش طلاق در میان دانشجویان واحد 13 تأثیر دارد؟
2- آیا درآمد و حقوق ماهیانه پایین بر افزایش طلاق درمیان دانشجویان تأثیر دارد؟
3- آیا نداشتن امکانات رفاهی مناسب به خصوص وسیله نقلیه برافزایش طلاق در میان دانشجویان تأثیر دارد؟
4- آیا بالارفتن مصرف گرایی و تجمل گرایی در میان دانشجویان بر افزایش طلاق در میان دانشجویان تأثیر دارد؟
فرضیه:
عوامل اقتصادی مانند: نداشتن مسکن،درآمد ماهیانه پایین، نداشتن امکانات رفاهی مناسب مثل وسیله نقلیه و مصرف گرایی و تجمل گرایی در افزایش نرخ طلاق تأثیر زیادی دارند.
قلمروی تحقیق(نمونه آماری):
دانشجویان روابط عمومی واحد 13 دانشگاه علمی کاربردی ورودیهای سال 1392
پيوست:
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.

بررسی علل افزایش طلاق در میان دانشجویان واحد 13 9 سال 10 ماه ago #92859

با سلام؛
جناب خیری عزیز، زحمت قابل تقدیری را متقبل شده اید، چارچوب های تحقیق در فصل کلیات درست است، هر چند توجیه اینکه جامعه آماری شما دانشجویان روابط عمومی واحد 13 هستند و تناسبش با موضوع و بیان مساله غیرمنطقی است، اما به جهت آنکه فرم تحقیق درست است، می پذیرم. البته لازم است روش شناسی تحقیق (مطالب فصل سوم) را نیز اضافه بفرمایید.
آخرين ويرايش: 9 سال 10 ماه ago توسط محمد احمدی.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: محمد احمدی