جمعه, 14 ارديبهشت 1403

 



موضوع: رابطه تامین منابع مالی و ورود شرکتها به بورس

رابطه تامین منابع مالی و ورود شرکتها به بورس 9 سال 11 ماه ago #77130


تامین منابع مالی شرکتها و ورود آنها به بورس

فرضیه : آیا بین تامین منابع مالی شرکتها و درخواست ورود آنها به بازار بورس رابطه معنا دار وجود دارد؟

شرکتها برای تامین نیاز های مالی طرح حا و پروژه های خود، به طور معمول از سه روش زیر استفاده می کنند:
1- استقراض: روش استقراض متداول ترین روش برای تامین منابع مالی است . اما همیشه این دغدغه وجود دارد که وجوه حاصل از استقراض، روزی باید به همراه بهره ی مربوطه باز پرداخت شود. بیشتر بدهی ها در شرکتها و موسسات، دارای سررسید مشخص با بهره معین هستند و وام(قرض)گیرنده باید برای حفظ اعتبار خود حتما در سرسید مشخص شده قرض خود را برگرداند. از طرفی وام دهندگان از طریق صورتهای مالی برای موسسات، سقفی را برای وام دادن در نظر می گیرند. بنابراین یک موسسه نمی تواند بیش از توانایی خود در بازپرداخت، وام دریافت نماید. یکی از روشهای استقراض انتشار اوراق قرضه است ، این اوراق داری سررسید مشخص و نرخ سود معین می باشند. تحلیلگران مالی، در شرایط تورمی استقراض را مفید و در شرایط رکود استقراض را زیان آور می دانند.
2- افزایش سرمایه: روش دیگر برای تامین منابع مالی مورد نیاز، روش افزایش سرمایه ی شرکت توسط سهامداران یا ورود شریک جدید با سرمایه جدید به شرکت می باشد. در این روش از محل آورده سهامداران و بدون اینکه از وام دهندگان وجهی قرض گرفته شود، منابع مالی مورد نیاز طرح ها و پروژه های شرکت تامین می گردد. در ایران شرکتهای سهامی عام با رعایت نکات و ضوابطی خاص می توانند وارد بازار بورس یا فرابورس شده و از طریق فروش سهام، بخشی از نیازهای مالی خود را تامین کنند ، البته باید یاد آور شد که وقتی بخشی از سهام واگذار میشود و یا سهام جدید با سهامدار جدید وارد شرکت ها می شود، سود شرکتها نیز به تناسب هر سهم بین سهامداران قدیم و جدید تقسیم می شود.
3- سود آوری: بهترین روش برای تامین نیاز های مالی کسب سود است در این حالت وقتی شرکت به نحو مطلوب سود آوری داشته باشد، از محل سود وجوهی را نیز حاصل کرده است . اما معمولا سود آوری باعث می شود تا شرکتها و موسسات به فکر توسعه ی فعالیت باشند . لذا ممکن است سود آوری، خود دلیلی بر ورود شرکتها به طرح ها و پروژه های بزرگتر و در نتیجه نیاز به تامین منابع مالی به یکی از دو روش فوق باشد.

همانطور که گفته شد یکی از راه های تامین منابع مالی، روش افزایش سرمایه است، شرکتهای سهامی عام ، مشروط به اینکه حداقل سه سال سابقه فعالیت و سود آوری داشته باشند با ارایه ی صورتهای مالی که توسط حسابرس یا بازرس قانونی به صورت مقبول، تایید شده باشد می توانند از سازمان بورس اوراق بهادار تقاضای ورود به بازار بورس نمایند ، پس از انجام مراحل پذیره نویسی و سایر تشریفات قانونی ، مبلغ ارزش بازار سهام شرکت ، در بورس مورد ارزیابی قرار می گیرد. بدین ترتیب که شرکت دارای سهام به مقدار و مبلغ اسمی می باشد. اما از تفاوت دارایی ها با بدهی های و پاره ای از اقلام حساب حقوق صاحبان سهام ، مبلغی حاصل می شود . مبلغ حاصله به کل مقدار سهام تقسیم می شود و بدین ترتیب مبلغ اولیه تفاوت ارزش بازار هر سهم و ارزش اسمی هر سهم بدست می آید.
مثال:
با فرض اینکه سرمایه شرکت آلفا شامل 1000 سهم 30 ریالی است، با استفاده از اقلام ترازنامه،ارزش بازار آن چگونه شناسایی می شود؟
اقلام ترازنامه شرکت آلفا به شرح زیر است:
سمت راست ترازنامه: مجموع دارایی ها : 000/250 ریال
جمع: 000/250ریال

سمت چپ ترازنامه : مجموع بدهی ها : 000/170 ریال
حقوق صاحبان سهام شامل:
1000*30 = سرمایه: 000/30 ریال
اندوخته ها: 000/3 ریال
سود و زیان انباشته: 000/47 ریال
جمع: 000/250 ریال

سود+( اندوخته ها+سرمایه+بدهی ها) - داراییها=تفاوت ارزش بازار سهام

000/94=000/47+(000/3+000/30+000/170)-000/250 =تفاوت ارزش بازار سهام
از تقسیم تفاوت ارزش بازار بر تعداد کل سهام تفاوت ارزش بازار هر سهم با ارزش اسمی آن بدست می آید:
تفاوت ارزش بازار با ارزش اسمی: 94=1000÷000/94
ارزش بازار هر سهم: 124=30+94
همانطور که ملاحظه می نمایید هر سهمی که ارزش اسمی آن 30 ریال است به محض ورود به بازار مبلغ اولیه 124 ریالی برای آن محاسبه می گردد البته مبلغ اولیه 124 ریالی بر اساس پیش بینی های آن شرکت در قالب صورتهای مالی پیش بینی شده و حسابرسی شده و سایر ملاحظات از قبیل شرایط اقتصادی و مسائل سیاسی و اجتماعی و سایر شرایط بازار ، دچار تغییراتی خواهد شد.
اکنون سهام شرکت قابلیت فروش دارد . سرمایه گذاران با اطمینان بیشتری اقدام به خرید سهام شرکت خواهند کرد. شرکتها از محل فروش سهام خود توسط کارگزاران معتمد سازمان بورس اوراق بهادار، مقدار قابل توجهی از منابع مالی مورد نیاز خود را بدست خواهند آورد. فقط باید سهامداران را در سود خود به نسبت سهام سهامدار شریک نمایند . این یک نمونه واقعی از مشارکت کار و سرمایه است. دولت ایران نیز به منظور تشویق سرمایه گذاران برای خرید و فروش سهام، سود حاصل از نوسانات خرید و فروش سهام را معاف از مالیات اعلام کرده است. ضمنا سود حاصل از سرمایه گذاری در سهام شرکتها (به این دلیل که شرکتها سود پس از کسر مالیات را بین سهامداران تقسیم می کنند) از پرداخت مالیات معاف است.

نگارنده: مهدی توکلی زاده
سلام استاد غمخوار عزیز- متن ومثال فوق را بدون اینکه از منبعی استفاده کنم تحریر کرده ام.
مقدمه ای بر بورس اوراق بهادار

"بورس اوراق بهادار" به معنی یك بازار متشكل و رسمی سرمایه است كه در آن خرید و فروش سهام شركت ها یا اوراق قرضه دولتی یا موسسات معتبر خصوصی، تحت ضوابط و قوانین و مقرات خاصی انجام می شود. مشخصه مهم بورس اوراق بهادار، حمایت قانون از صاحبان پس اندازها و سرمایه های راكد و الزامات قانونی برای متقاضیان سرمایه است.
جذب پس اندازها و سوق دادن آن به سوی واحدهای اقتصادی و ایجاد امكانات و تسهیلات برای مشاركت عموم مردم در توسعه فعالیت های مولد و سهیم شدن در سود آنها از اهداف اصلی بورس اوراق بهادار به شمار می رود. از این رو، بورس می تواند اهرم مهمی در كنترل نرخ تورم و افزایش نرخ رشد باشد.
بورس اوراق بهادار، از سویی مركز جمع آوری پس اندازها و از سوی دیگر ، مرجع رسمی و مطمئنی است كه دارندگان پس اندازهای راكد می توانند محل نسبتاً مناسب و ایمن سرمایه گذاری را جستجو كرده و وجوه مازاد خود را برای سرمایه گذاری در شركت ها به كار انداخته و یا با خرید اوراق قرضه دولت ها و شركت های معتبر، از سود معین و تضمین شده ای برخوردار شوند.
"بورس كالا" بازار متشكل و سازمان یافته ای است كه تعداد زیادی از عرضه كنندگان ، كالا یا متاع خود را عرضه و كالای مربوطه پس از برسی های كارشناسی و قیمت گذاری توسط كارگزاران آن بازار ، برای خریداران ابتیاع می شود مانند: بورس طلا، بورس فولاد، بورس گندم و غیره . بورس كالا در سطح بین الملل بیشتر در مورد كالاهای استراتژیك تشكیل می شود.
در بازرگانی داخلی ایران اصطلاح بورس كالا به بازار های اختصاصی كالاهای سرمایه ای، واسطه ای یا مصرفی اطلاق می شود كه از نظر جغرافیایی در یك محدوده معین واقع شده و تعداد زیادی از عناصر عمده فروشی یا خرده فروشی آن كالای خاص را در بر داشته باشد. مانند بورس فرش در بازار تهران ، بورس آهن ، بورس كفش ، بورس ابزار و یراق و غیره .
منبع: اینترنت


فایل پیوست نحوه ورود شرکتها به بازار بورس اوراق بهادار که توسط سازمان بورس اوراق بهادار منتشر شده است ، را تشریح می کند . در آن فایل علاوه بر نحوه ورود به بورس، مزایا و معایب ورود به بورس نیز تشریح شده است. لذا پیشنهاد ورود یا عدم ورود به بازار بورس توسط شرکتها، به تحلیلگران مالی همان شرکتها واگذار می شود.
پيوست:
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.

رابطه تامین منابع مالی و ورود شرکتها به بورس 9 سال 11 ماه ago #81384

kheili khob bod
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
كاربر(ان) زير تشكر كردند: مهدی توکلی زاده
مدیران انجمن: افسانه غمخوار