یکشنبه, 16 ارديبهشت 1403

 



موضوع: آشنایی با اصطلاحات مدیریت بهره وری

آشنایی با اصطلاحات مدیریت بهره وری 9 سال 11 ماه ago #77691

(به نام خدا)


MUDA مودا
مودا یک کلمه ژاپنی است و معنای آن اتلاف کردن می باشد . مودا یکی از 3 قسمت MU بوده ، که باهم ظرفیت اتلاف بزرگی را سبب می شوند .
مودا یعنی اتلاف ، فاکتور اتلاف در تولیدمی باشد . جهت طراحی برنامه های مناسب در زمینه های بهبود ، افزایش بهره وری ، کاهش هزینه ها ، ما بایستی ابتدا نقاطی را که در آن ها اتلاف وجود دارد را شناسایی نماییم .

MURA مورا
مورا یک کلمه ژاپنی است و معنای آن نا متعادل یا نا برابر می باشد. مورا یکی از 3 مورد MU بوده، که با هم ظرفیت اتلاف بزرگی را سبب می شوند.
مورا نتیجه عدم همآهنگی تولید را معرفی می کند.هنگامی که بعضی از ظرفیت ها پایین است به عنوان گلوگاه بطری تولید از تولید مناسب جلوگیری می کند،(بار بیش از حد،MURI)وسایل تولید دیگری را زیر محدوده بار خود قرار می دهد.وسایل تولید که درست آماده نشده باشند، به عنوان اتلاف یا مودا در نظر گرفته می شوند.
MURI موری
موری یک کلمه ژاپنی است و معنای آن بار بیش از حد است . موری یکی از 3 مورد MU بوده ، که باهم ظرفیت اتلاف بزرگی را سبب می شوند . بار بیش از حد می تواند بر کارگران یا ماشین ها وارد شود.
بار بیش از حد بر کارگران اثرات فیزیکی و روحی به جا گذاشته ، که خودرا به صورت زیاد شدن خطاها ، خطرات تصادف ، تنش وکاهش رضایت شغلی بروز می دهد . در زیاد شدن خطاهای روحی تلاش می شود
که با تدابیر تضمین کیفیت مانند پیشگیری از خطا(POKA YOKE) مبارزه شود . بار بیش از حد بر ماشین ها مشروط به زمان انتظار قبل ازبار کامل وارد کردن و بدانوسیله اتلاف به معنای مودا بوجود می آید . در کنار موری،مودا و مورا فاکتورهای دیگر اتلاف می باشند.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: افسانه غمخوار