جمعه, 14 ارديبهشت 1403

 



موضوع: نقش روابط عمومی در توسعه کسب و کار

نقش روابط عمومی در توسعه کسب و کار 9 سال 10 ماه ago #94267

نقش روابط عمومی در توسعه کسب و کار


اگر کسب و کار را معادل «بیزینس» فرض کرده و معتقد به این واقعیت باشیم که روابط عمومی می تواند تاثیر بسزایی در توسعه کسب و کار داشته باشد آنوقت این سوال اساسی را بایستی پاسخ دهیم که مولفه های یک روابط عمومی موفق چه عواملی بوده و چگونه می شود با دارا بودن روابط عمومی موفق به رونق و توسعه کسب و کار خود همت گمارد.
در دنیای کسب و کار معمولا دو نفر هستند که دوشادوش مدیریت عالیه سازمان حرکت می کنند . اول مدیر امور مالی برای آنکه به مدیریت بگوید که ما از نظر قیمت ، رقابت ، فروش ، سود و زیان و... کجاهستیم . و دوم ، مدیر روابط عمومی برای آنکه به مدیریت بگوید که ما در نزد افکارعمومی ، مصرف کنندگان ، رقبا و... چه جایگاهی داریم . هر دوی مدیر مالی و مدیرروابط عمومی در واقع بسته ای را مهیا می کنند برای تصمیم گیریهای مدیریت تا او با فراغ بال و اطمینان خاطر آنگونه قضاوت و تصمیم گیری نمایدکه سازمان متبوعش بتواند در عرصه کسب و کار و رقابت ادامه حیات مطلوب و رضایت بخشی را داشته باشد .
به عبارت دیگر بازوی روابط عمومی برای مدیریت ، همچون ابزاری موثر ، حساس ،هوشمند و هشدار دهنده است که می تواند با تجربه و تخصص خود مدیریت و سازمان را از فراز و نشیبهای کسب و کار به سلامت عبور دهد . اما خود این روابط عمومی نیازمند چه فاکتورهایی برای موفقیت است؟
بدون شک یک عامل مهم موفقیت روابط عمومی همانا توجه به اخلاق حرفه ای ، اخلاقیات و در یک کلام خوش اخلاقی است . خوش اخلاقی روابط عمومی ، چهره شادمان، سرزنده و پویایی از سازمان در عرصه کسب و کار را ارائه می دهد . خوش اخلاقی در روابط عمومی علاوه بر کاهش هزینه ها ، تعارضات و تضادها، می تواند به وفادارماندن مشتریان کمک شایانی نموده و سودآوری بیشتری را به همراه داشته باشد . در این مجال مروری خواهیم داشت بر نکات ریز و درشت نقش و جایگاه اخلاق و خوش اخلاقی روابط عمومی ها در توسعه کسب و کار .حتما با من موافق هستید که روابط عمومی ، حرفه ای مبتنی بر اخلاق است . چرا که اگراخلاق نباشد توان و انگیزه لازم و کافی برای ادامه کار و بقا برای این حرفه وجودندارد .
از این رو روابط عمومی بایستی علی الدوام در پی بازاریابی اخلاق و تعمیم آن در سطح سازمان و جامعه باشد . اما بازاریابی اخلاق آیا به این سادگیها امکان پذیراست؟
طبیعی است که خیر . برای بازاریابی اخلاق باید اهل آن را در اختیار داشت .وگرنه : نه هر آن کو ورقی خواند ، معانی دانست . دیده بینا می خواهد و گوش شنوا . بازار یابی اخلاق ، مقوله بسیار مهمی است که متاسفانه استراتژی مشخص و مدون و سازمان یافته ای برای آن در سازمانها وجود ندارد . هر چندکه بعضی ها عادت کرده اند که با کلمات بازی کنند و اسم خیلی طرحها و چیزها را ربط می دهند به اخلاق و منشور اخلاقی و اخلاق حرفه ای واین گونه موارد ، اما حقیقت آن است که برای بازاریابی اخلاق اقدام موثری نمی شود و در خم یک کوچه مانده ایم . مگر نه این است که دین مبین اسلام به تعبیری دین مبتنی بر اخلاقیات است و اخلاق مدار می باشد؟ممکن است که سوال شود ، سرسلسله اخلاقیات و کلید و رمز آن چیست ؟ در پاسخ عرض می کنیم که : خوش اخلاقی .
آیا در حرفه روابط عمومی از افراد خوش اخلاق بهره می بریم ؟چند درصد افراد شاغل در روابط عمومی ها منش و شخصیت اخلاقی شایسته ای دارند و خوشاخلاق هستند ؟ چند در صد کارکنان روابط عمومی ها دوره های آموزشی برای ارتقاء اخلاقیات خویش دیده اند ؟ امام حسن مجتبی علیه السلام می فرمایند : ان احسن الحسن الخلق الحسن .یعنی بهترین خوبیها ، همانا خوش اخلاقی است .
از قدیم گفته اند که کاسب خوش اخلاق شریک جیب مردم است . بالای سر مرقد مطهرپیامبر گرامی اسلام (ص) روی یک تابلو ، جمله زیبایی نوشته شده است که : نبی عظیم خلقه ، الخلق الذی عظمه الرحمان فی سید الکتب . یعنی : ( اینجا مدفن) پیامبری استکه خلق و خو و شخصیت او بسیار باعظمت و بزرگوارانه است .
همان خلق و خو و شخصیتی که خداوند متعال آنرا در سرور و سید کتابهای آسمانی (قرآن ) مورد تمجید قرار داده و آنرا باعظمت معرفی کرده است .
در قرآن کریم می فرماید : و انک لعلی خلق عظیم (سوره قلم آیه چهار ). در ضرب المثلهای شیرین فارسی داریم که : زبان خوش ( به عنوان یکابزار مهم و اساسی ابراز اخلاق خوش ) مار را از سوراخ بیرون می کشد .مولوی شیرین زبان می گوید : ما برای وصل کردن آمدیم . و برای وصل کردن و گره زدن دلها باید خوش اخلاق بود . به عبارت ساده ، بهقول بعضی ها ، آدم بد اخلاق دو ریال هم نمی ارزد . و جالب است بدانید که اهل جهنم انسانهایی ترش رو و بد اخلاق هستند . خوش اخلاقی چه بسا باعث می شود که مخالف به موافق تبدیل شود . خوش اخلاقی عمر را زیاد می کند ، هزینه ها را کاهش می دهد ، فاصله ها را کم می کند . خوش اخلاقی ، دید و نگرش انسان را بهتر و متعادل تر و عقلایی تر می نماید .خوش اخلاقی فهم و درک بهتری از موضوعات به آدم می دهد . خوش اخلاقی تضادها و تعارضات سازمانی و فردی را کاهش می دهد ، از نفاق و تک روی می کاهد و منافع جمعی راتوسعه و ارتقاء می بخشد . خوش اخلاقی دین و دنیا و آخرت آدمی را بهتر نموده و جامعه را جامعه ای صبور و پر ظرفیت می سازد . خوش اخلاقی فروش را بیشتر می کند ، ارباب رجوع را راضی تر می نماید و مشتریان دائمی برای ما فراهم می نماید . خوش اخلاقی سبب می شود که همکاران در فضاییصمیمی و دوستانه و خیر خواهانه با هم کار کنند . خوش اخلاقی موجب گذشت و فداکاری می شود . روابط عمومی که خوش اخلاق است ، می تواندافکار عمومی را بهتر هدایت و مدیریت کند . روابط عمومی خوش اخلاق حاشیه امنیت سازمان را وسعت بخشیده و دلها و افکار رسانه ها را بیشتر با خود همراه می نماید .روابط عمومی خوش اخلاق به مدیریت عالیه سازمان قوت قلب بیشتری می بخشد . روابط عمومی خوش اخلاق ، سینه ای فراخ دارد وتحمل آن بالاست و دیرتر از کوره بدر می رود و کمتر در گیر می شود . روابط عمومی خوش اخلاق فقط به بازی برد – برد می اندیشد .
بدین ترتیب ، در این مختصر بررسی ، دریافتیم که روابط عمومی با بهره مندی از ابزاراخلاق و خوش اخلاقی میتواند به رونق و توسعه کسب و کار همت گمارده و سازمان را درراه تحقق اهداف و آرمانهای خویش یاری رسان باشد . پر واضح است که خوش اخلاقی درروابط عمومی حاصل برخورداری از انسانهایی فکور و دور اندیش است که در چشم انداز وافق ذهنی آنان قرار است تهدید ها به فرصتها تبدیل شده و سازمان یا شرکت به جایگاه برنامه ریزی شده خود نائل شود .
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: علي رضا آل قيس