شنبه, 15 ارديبهشت 1403

 



موضوع: مدیریت خشن و مدیریت ارام چگونه است؟

مدیریت خشن و مدیریت ارام چگونه است؟ 9 سال 11 ماه ago #79480

متخصصان علم مدیریت تقسیم بندی های زیادی برای این رشته انجام داده اند که هر کدام در نوع خود قابل احترام و مشهود در سازمان های مختلف می باشد. اما تقسیم بندی من از مدیریت براساس شواهد مدیریتی در مدارس بوده است که دانستن آن خالی از لطف نیست.

مدیریت خشن:

مستبد، خود مختار، عصبانیت در وجودش موج می زند، به هر بهانه ای کارکنانش را سرزنش و توهین می کند، دستوراتش در کوتاه ترین زمان ممکن و به هر نحوی با غرولند و ناسزا از طرف زیردستان انجام می شود و هیچ کاری در این سازمان رو زمین نمی ماند.

مدیریت آرام:

اعتماد به نفس خوبی دارند، کارکنان بسیار مطیع و خوش رو دارد، دستورات به نحو احسن انجام می شود، کارکنان برای انجام دستوراتش پیش قدم می شوند، محیط فیزیکی سازمان بسیار زیبا با رنگ های شاد و دل نواز است. اغلب پیگیر کارهای شخصی و سازمانی کارکنان است.

توضیح:

در دو نوع مدیریت بالا که اکثر مدیران مدارس ما از این دسته مدیران می باشند، آقای «مک گریگور» کارکنان سازمان را به دو دسته X و Y تقسیم بندی نمودند که بسیار شبیه این دو دسته مدیران ما می باشند علاقه مندان می توانند برای مطالعه درباره این دو نوع کارکنان به کتاب های مدیریتی مراجعه نمایند.

مدیریت مشورتی:

برای انجام هر کاری با دیگران مشورت می کند، حتی آب خوردن؛ حتی یک تصمیم را هم به تنهایی نمی تواند بگیرد و اگر هم تصمیمی اتخاذ نماید همیشه نگران از نتیجه آن است؛ اعتماد به نفس پایینی دارد؛ اغلب مضطرب و نگران از آینده؛ اگر بخواهد تصمیمی به تنهایی بگیرد دچار ضعف و بی حالی می شود.

توضیح:

البته «مدیریت مشارکتی» را با «مدیریت مشورتی» اشتباه نگیرید!
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: کورش قلی زاده