سه شنبه, 25 ارديبهشت 1403

 



موضوع: مدیر موفق کیست و چه ویژگیهایی دارد؟

مدیر موفق کیست و چه ویژگیهایی دارد؟ 10 سال 1 ماه ago #68973

با عرض سلام و خسته نباشید خدمت شما استاد محترم .


مدیر موفق کیست و چه ویژگیهایی دارد؟


بی سوادان قرن 21 کسانی نیستند که نمی توانند بخوانند و بنویسند ،بلکه کسانی هستند که نمی توانند آموخته های کهنه را دور بریزند و دوباره بیاموزند ( تافلر)

افراد موفق کارهاي متفاوت انجام نمي دهند، بلکه، کارها را بگونه اي متفاوت انجام مي دهند.(کوروش کبیر)

در حال حاضر در دنیا یکی از مهم‌ترین علوم ، علم مدیریت به شمار می‌رود که دائما در حال تغییر و تحول است و نقش بسزایی در شکل‌گیری ارزش افزوده اقتصادی دارد . بسیاری از بزرگان علم مدیریت بیان داشته اند که مدیریت به معنای انجام کار از طریق دیگران است و همچنین آنرا علم و فن و هنر نیز می‌دانند . امروزه مدیریت از حالت امر و نهی و دیکته کردن کارها به کارکنان ، خارج و به رهبری تبدیل شده است. امروز یک مدیر خوب ، سیاست و خطوط اصلی در جهت اهداف سازمان را تعیین می‌کند نه اینکه به کارکنان بگوید که چه کاری را انجام دهند و چه کاری را انجام ندهند.

یک مدیر واقعی آن است که از قوای خلا‌ق کارکنان نهایت استفاده را ببرد نه اینکه از توانایی‌های کارکنان احساس خطر کرده و روابط خود را با آنان قطع کند . توانایی رهبری و مدیریت ، تنها به این معنا نیست که عنوان مدیریت، سرپرست و یا مدیر پروژه را بدنبال داشته باشد. بلکه باید همواره مراحل رشد و پیشرفت مداوم را در مدیریت فراهم آورد و مدیر باید آموخته های خود را از محیط افزایش دهد و این افزایش برپایه علم وتجربه و فطرت او باشد تا بتواند در هنگام تصمیم گیری ، بهینه ترین گزینه را انتخاب نماید .

در کشور ما متاسفانه علی رغم وجود منابع بسیار از تعالیم اسلامی که منطبق بر حکمت و معرفت الهی استوار و مروج عشق ، انسانیت ، حق شناسی و دیگر خصایص مثبت انسانی است و می تواند پاسخ گوی نیازهای توسعه ای کشور و قابل پذیرش برای جوامع بشری باشد بهره برداری مناسب انجام نپذیرفته است و حتی بگونه ای عمل شده است که بنظر می آید با علم مدیریت جدید در تعارض است و این وظیفه اندیشمندان و دست اندرکاران کشور را سنگین تر می نماید که به باز تعریف مدیریت الهی و اسلامی که نشئت گرفته از احکام و سنت نبوی و ائمه معصومین می باشد و می توان بیان نمود از دیگر الگوهای رایج مدیریت ، همانند مديران ابزاري ، که کارکنان را مانند قطعه و ابزار کارخانه اي تصور مي کنند ودر صورت بوجود آمدن هر مشکل ساده ترین راه را تعویض آن فرد يا قطعه می دانند و یا همانند مديران اداري ،که مقررات اداري را در حد چهار چوب ضوابط و بدون ملاحظات انسانی مستتر در قانون عمل می نمایند و محیطی خشک و غیر قابل انعطاف بوجود می آورند و یا همانند مديرانی با نگرش توسعه منابع انساني ،که عواطف انسانی در وجودشان موج مي زند و فضای کاری بهتری جهت انجام امور فراهم می آورند و در صورت مشکل برای کارکنان ، در جهت کمک و همیاری آنان برمی آیند و مانند مديران ابزاري قطعه را عوض نمي کنند و یا مانند مديران اداري تذکر و توبيخ نمي دهند ، مناسب تر و روز آمدتر می باشند .

مديران الهي ( اسلامی ) علاوه بر نگرش توسعه منابع انسانی ، عدالت را در مورد کارکنان رعایت می کنند و با ديده احترام و تحسين به زير دستان مي نگرند . امام علي) ع) می فرمایند : اي مالک مردم در نزد تو دو نوع هستند يا مسلما نند و با تو برادر ديني و يا غير مسلمان ، که با تو نزد خداوند برا بر ند . در دیدگاه اسلامی این جزئ مبنای اداره جامعه می باشد .

در تعریف کلاسیک ، عنوان می دارند که مدیریت ، فرایند به کارگیری مؤثر و کارآمد منابع مادی و انسانی در برنامه‌ریزی، سازماندهی، بسیج منابع و امکانات، هدایت و کنترل است که برای دستیابی به اهداف سازمانی و بر اساس نظام ارزشی مورد قبول صورت می‌گیرد لذا از شاخصه های مهم یک مدیر موفق علاوه بردارا بودن جوهره عدالت محوری و هدایت و رهبری و شناخت تواناییهای ذاتی خود ، می بایست توا نمندیهای ذیل را ، که لازمه اکتساب و تکمیل آن در اجرای موفق امور است ، نیز باشد

- تجارب لازم ، مناسب وارزشمند را در همان سيستم اداري کسب نموده باشد

- سعي نماید در رشد و ارتقاي مديران زير دست تلاش نموده وآنان را جانشين هاي خود تصور کند و به چشم رقيب با انان رفتار ننماید

- سريع الانتقال و از نظر ضريب هوشي قوي تر از سايرین باشد

- با حوصله و خويشن دار باشد و رعايت ادب را در جميع امور رعایت نماید

- محيط کار را مانند محيط خانه خود بداند و سعی نماید از حداکثر توان خود در جهت افزایش بهره وری استفاده کند

- بین سختکوشی و انجام کار در ساعات طولانی تفاوت قایل شود و بر کارایی و اثر بخشی اهمیت دهد

- مهارت هاي مديريتي در حوزه روابط عمومي وازجنبه گفتاري ، ديداري و شنیداري را کسب نماید

- اعتماد به کارکنان و توانایی آنان را سرلوحه خود قرار دهد

- سعی نماید اطلاعات جامعی از محيط وموضوعات اطراف خود داشته باشد

- راست گویی را سرلوحه کار خود قرار دهد

- قدرت خلاقيت، ابتکار و نوآوري داشته باشد

- به شایستگی کارکنان و نکات مثبت آنان و مورد مشورت قرار دادن آنان در امور اهمیت دهد زیرا مشورت، تصمیم‌ساز است و منافاتی با تصمیم‌گیری قاطع‌ مدیر ندارد

- سعی در تفویض اختیار مناسب ( مدیریت مشارکتی) داشته باشد و با ديكته كردن قدم به قدم فعاليت‌ها، ابتكار عمل و خلاقيت را از كاركنانشان سلب ننماید

- سعی نماید نسبت به سايرين وقت بيشتری برای کارش در نظر بگیرد

- محل کار را سعی نماید به محل رشد اخلاق فردی و ارتقائ مهارت های تخصصی در آورد و نه صرفا برای کسب درآمد و پرش به موقعیت بالاتر

- سعی نماید در تکمیل مهارتهای روز مانند زبان ، اينترنت، نگارش نامه ، تند خواني وجامعه شناسي تلاش ویژه داشته باشد

- سعی نماید در کمک به دیگران پیشقدم و تلاش بالاتری داشته باشد و برای زیر مجموعه دلسوز و مهربان باشد زیرا رهبری و مدیریت صحیح با عفو و عطوفت همراه است .

- از افراد خبره و صاحب نظر مشورت و بهره گیری نماید و سعی کند که دانش و اطلاعات خود را افزایش دهد زیرا در مشورت كردن، محاسنی همچون تفقد از نیروها و دخیل كردن آنها در تصمیم سازی، شكوفایی استعدادها، گزینش بهترین رای، ایجاد انگیزه و علاقه برای اجرای تصمیم نهایی، نهفته است

- از اقشار مختلف جامعه تجربه کسب کند و فقط با مدیران هم ردیف ارتباط برقرار ننماید و سعی نماید غرور و خودخواهی را از خود دور کند

- با فروتنی و تواضع بتواند بایدها و نبایدها را بدرستی درک نماید و روح فروتنی در وجودش نهادینه گردد

- اداره کردن صحیح زمان و تسلط یافتن بر آن را یاد بگیرد و عمل نماید (مدیریت زمان)

- بتواند یک تیم موفق کاری بوجود بیاورد زیرا امروزه كار گروهی مهم ترین مهارت در محل های كاری به شمار می رود و همه مدیران و كارکنان باید بازیكنان یك تیم باشند

- دانایی و دانایی محوری را در مجموعه تحت مدیریت خود نهادینه نماید. امروزه سازمانها دريافته اندكه هيچ چيز بــــه اندازه دانايي نمي تواند آنها را دردنياي رقابتي مطلوب قرار دهد. لذا بيش از هرچيز كاركنان سازمان به عنوان صاحبان دانايي و مهمترين سرمايه سازمان مورد توجه قرار گرفته اند

- سعی نماید با انعطاف‌پذيري و استقبال از انتقادات با روي باز، شجاعت و جسارت در نظريات و بيان عقايد را در كاركنان بوجود بیاورد

- ارزيابي عملكرد افراد را عموماً براساس عملكرد انفرادي آنان محاسبه نکند ، و براي سينرژي و فرهنگ توان افزايي و هم افزايي ارزشي قائل شود









.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: کورش قلی زاده