جمعه, 28 ارديبهشت 1403

 



موضوع: اصول سخنوری/ قسمت دوم

اصول سخنوری/ قسمت دوم 9 سال 11 ماه ago #81875

در این بخش به نکاتی دیگر درباره سخنوری و اصول آن می پردازیم.
سخنرانی اثربخش:
موانع سخنرانی اثربخش:
بسیاری از مردم صحنه یا مفهومی را به راحتی در ذهن خود مجسم و ابعاد گوناگون آن را احساس می کنند، اما بیان توفیق آن را دشوار می یابند. آنان از چه می ترسند و با چه موانعی رو به رو هستند، برخی از تهدیدها و موانع در برابر ارتباط شفاهی که اثربخش باشند بدین قرار هستند:
1- اضطراب
2- ترس از رو به رو شدن با جمع
3- عدم آشنایی و تسلط کافی سخنران به موضوع
4- نگرش آمرانه، سلطه جویانه و تحقیرآمیز سخنران
5- اشکال و نارسایی در سامانه توزیع(یعنی یا خیلی آهسته یا بلند و یکنواخت)
6- ترس از تپق و لکنت زبان
7- ترس از عدم توانایی با پرسش های دشوار شنوندگان یا مخاطبان
8- تلاش و اصرار برای خواندن روی متن
9- عدم ساختار مناسب در سخنرانی که موجب آشفتگی دربیان می شود.
10- ترس از برخورد و درگیری
11- عوامل بیرونی و مشکلات فیزیکی محیط سخنرانی
12- حضور شنوندگان مختلف از طیف های مختلف فکری و طبقات اجتماعی
13- تکراری بودن موضوع سخنرانی برای شنوندگان
14- آشنا نبودن مخاطبان یا شنوندگان با موضوع سخنرانی
15- نامناسب بودن زمان و مکان سخنرانی
16- کافی نبودن مدت سخنرانی
17- طولانی شدن مدت سخنرانی
18- بیان ضعیف و کسل کننده سخنران
19- نامناسب بودن ظاهر سخنران
20- پایبند نبودن سخنران به موضوع
21- حرکات اضافه
22- تیک های کلامی(عرض به حضورتان)
23- تیک های حرکاتی(دست زدن به مو و ....)
24- حالات نامناسب چهره سخنران (عدم تناسب موضوع سخنرانی با زبان بدن)
25- استفاده نامناسب و نادرست از ارتباط غیرکلامی
26- سرعت نامناسب در حرف زدن

پیامدهای ضعف در سخنوری:
کم توجه ای والدین و مراکز آموزشی پیش از دبستان به تقویت و پرورش ارتباط شفاهی در کودکان موجب میشود که بسیاری از کودکان در شرایطی به دبستان و سیستم آموزشی وارد شوند که مهارت های کلامی پایه ای را هنوز به درستی فرا نگرفته اند و در برقراری ارتباط شفاهی با دیگران ضعیف هستند. این کم توجه ای به مسئله ارتباط و تعامل کلامی با دیگران، بعدها در سطوح بالاتر نظام آموزشی حتی تا زمان دانشگاه ادامه یافته و نهایتا در زمانی که افراد باید از داشته های علمی و فکری خویش استفاده نمایند و آن را به دیگران انقال دهند، دچار مشکلات عدیده ای میشوند، که نتیجه آن تبدیل شدن افراد به شخصیت هایی کم حرف، بی حوصله، خجالتی و گوشه گیر میشود.

شرایط گویندگی:
دریک گوینده خوب باید چند شرط جمع باشد تا بتواند محبوبیت لازم را بین بینندگان و شنوندگان کسب نمایند.
1)شرایط جسمانی 2)شرایط تربیتی 3)شرایط روانی
یک گوینده صد در صد لازم نیست از لحاظ جسمی قوی باشد ولی اعضایی که کار گویندگی را انجام می دهند باید سالم باشند که از اهمیت زیادی برخوردار است. در مورد شرایط تربیتی مثل طرز تلفظ کلمات، حروف و اصطلاحات و دیگر شرایط بعدا سخن خواهیم گفت.
نکته اصلی و بسیار مهم در کار گویندگی تنفس یا به اصطلاح نفس کشیدن و نفس بیرون دادن (دم و بازدم) است. بیشتر گویندگان نفس کشیدن را خوب انجام می دهند ولی بازدم آنها صحیح نیست در حالیکه برای گوینده بازدم صحیح مهم است نه نفس کشیدن. بنابراین گوینده باید دائما تمرین کند تا بتواند هوای بیشتری را در سینه فرو برده و بعد به آهستگی بیرون بدهد. تمرین های زیر و اجرای دائمی آنها گوینده را به نقاط ضعف خود آشنا کرده و او را یاری می دهد تا آن نقاط ضعف را برطرف کند:
1) دو انگشت خود را در حفره دو طرف گلو قرارداده بکشید و مثل فرماندهان نظامی فرمان بدهید(ایست، به جای خود، خبرداد و ...) توجه داشته باشید که صدا زیاد هم بلند نباشد.
2) خمیازه بکشید و گلو را راحت بگذارید و نفس بکشید از یک تا 20 بشمارید. بدون اینکه صدای نفس خود را بشنوید و تا آنجا که ممکن است اعداد را بالا ببرید. یادآوری می شود تمام حروف اعداد باید گفته شود و کاملا مفهوم باشد اگر توانستید تا شماره 50 برسید شما دارای صدای خوب و مناسب و سالم برای گویندگی هستید این تمرین را هر روز ادامه دهید.
3) تمرین دو را با بالا بردن و پایین آوردن صدا تکرار کنید همچنین روی بعضی از اعداد تکیه نموده و گاهی نیز اعداد را برعکس به همان نوع تکرار کنید.
4) یک بیت شعر را انتخاب و آن را قسمت، قسمت نموده و پس و پیش کرده و بخوانید. اگر زمان خواندن قسمت های پس و پیش شده از خواندن یک چهارم شعر کامل و درست بیشتر باشد وضع تنفس شما خوب نیست و باید تمرین کنید تا به اندازه تعیین شده برسد.
5) شش حرکت اصلی(ا- ا- ا- آ- او- ای) در زبان فارسی هست.گوینده باید ترکیباتی را با حروف بوسیله این مصوتها، آورده و تمرین نمایید.
6) گوینده باید به حروف بی صدا کاملا توجه کند و آنها را به خوبی ادا نماید(حروف آخر کلمات بی صدا هستند)
7) تمرین حداقل صدا، صحبت کردن عادی گوینده نباید با گویندگی در صدا و سیما چندان تفاوتی داشته باشد گوینده با صحبت کردن خود بایستی حداقل قدرت صدای خویش را(برد صدا) بسنجد و برد صدا حداقل باید 3 متر باشد.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.

اصول سخنوری/ قسمت دوم 9 سال 11 ماه ago #83549

بمثل همیشه سیارعالیست....سباسگزارم
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: آسیه بهبودی