جمعه, 14 ارديبهشت 1403

 



موضوع: پرسش و پاسخ فصل دوازده و پانزده

پرسش و پاسخ فصل دوازده و پانزده 9 سال 11 ماه ago #77931

فصل دوازدهم :1-چه آثاری حتما به پوشش نیاز دارد؟کتاب
2-صحافی کتاب درکدامیک از دوره های تاریخی ایران به مرحله اعتلا رسیده است ؟در عصرتیموریان
3- صحافی کتاب چند مرحله اصلی دارد؟1- تازدن 2-لت گذاری 3- بررسی 4- اتصال یا وصالی 5- برش 6- تجلید 7- روکش
4- لت چیست و آن را چگونه جای می دهند؟ به تک برگی گفته میشود که جدا از فرم چاپ تهیه می شود و معمولا جداگانه و گاه روی کاغذهای گلاسه چاپ می کنند و در جاهای مخصوص خود در میان فرمهای چاپی قرار می دهند .
5- منگنه چند نوع است ؟ منگنه وسط یا مفتول وسط- منگنه بغل یا مفتول بغل – ته فنری – ته چسب – ته دوخت
6- روکش کتاب چه کاری انجام می دهد؟ جهت عرصه بهتر ، زیباتر ، معرفی چشم نوازتر و بطور کلی تبلیغ کتاب است همچنین وسیله مناسبی برای ارائه کارهای هنری و طراحی جلد کتاب است.
7-جلد ساغری از چه چرمی ساخته می شود؟ از ساغر ( پوست اسب ، استر ، الاغ به ویژه قسمت کپل آنها)
8- اصطلاح فانوسی ، آکاردئونی و کرکره ای به چه چیزهایی گفته می شود؟ آثاری مانند جزوه ها و کاتالوگها را بنا به طبیعت کار یا جنبه های هنری ، تزئینی وتفننی به صورتهای مختلف تا میکنند.
9-قطعهای رایجتر کتاب در ایران کدام است ؟ دو قطع رقعی و وزیری
10- برای کتابهای کم حجم چه قطعهایی مناسبتر است ؟ جیبی – جیبی پالتویی – رحلی
فصل پانزدهم :
1- آیا جامعه ای را سراغ دارید که در آن هیچ گونه سانسوری اعمال نشود ؟ این جامعه کجاست ؟ خیر
2- چرا بعضی دولتها در برخی جوامع به اعمال سانسور متوسل میشوند؟دولت غیر قانونی بر سر کار باشد – دولت قانون اساسی کشور را نقض کند – از سوی گروه های فشار و غیر قانونی - نهادهای خارج از نظارت رسمی دولت
3- از میان تعریفهای سانسور کدامیک را مناسبتر می دانید؟ هر گونه سیاست یا روش که نه تنها اعمال ، بلکه انگیزه های اعمال بشر را در ابراز عقاید ، اندیشه ها ، احساسات و سایر مکنوناتش با نوعی محدودیت روبه رو میسازد
4- سانسور چه تاثیری در داد و گرفت پیام میگذارد ؟ سانسورعملی است که در این سیر مداخله می کند و عمل حذف ناخواسته را انجام می دهد و موجب میشود که پیام پس از فرستاده شدن عینا همان نباشد که گرفته میشود . تغییر در محتوای پیام ، ولو حذف یک کلمه ، تغییر در اثر کسی بدون اجازه و بدون رضایت اوست .
5- سانسور پیشگیری برای کتاب مضرتر است یا سانسور پیگردی؟پیگردی
6- نخستین سابقۀ سانسور در ایران مربوط به چه زمانی است ؟ عصر ناصرالدین شاه قاجار پس از انتشار روزنامه وقایع اتفاقیه
7- چرا سانسور کتاب در ایران در سالهای پس از کودتای 1332 شدید شد ؟زیرا سرکوبی فوری و سریع نیروهای مخالف دولت ، آزادی اندیشه در ایران ، به دنبال دوره ای درخشان ، آسیبی هولناک دید و دوره ای از اختناق فکری ، لغو آزادیهای اساسی و اصولی و بی حرمتی به ساخت اندیشه تا سقوط رژیم در 1357 ادامه یافت
8- کدامیک از اصول قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران هرگونه سانسوری را صراحتا ممنوع کرده است ؟اصل 23 و 24
9- چرا درقانون اساسی از آزادی بیان حمایت شده است ؟زیرا طبق قانون ، تفتیش عقاید ممنوع و نباید شخصی را بصرف داشتن عقیده ای مورد تعرض قرارداد مگر آنکه مخل به مبانی اسلام یا حقوق عمومی باشد.
10- آیا در سالهای اخیر تغییری در وضع کتاب به چشم می خورد؟ بله از سال 1376 دولت اطلاح طلب سیاستهای در جهت حمایت بیشتر از نشر و ناشران در پیش گرفت که نظارت بی رویه بر نشر کتاب را کاهش داد .که باعث رشد نشر گردید.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: سعیده حاج علی