شنبه, 15 ارديبهشت 1403

 



موضوع: پرسش و پاسخ فصل هشتم

پرسش و پاسخ فصل هشتم 9 سال 11 ماه ago #77928

فصل هشتم : 1- چاپ چند شیوه دارد؟دو شیوه 1- تماسی 2- غیر تماسی
2- چاپ را به چند دسته میتوان تقسیم کرد؟ 1-چاپهای تماسی (شامل برجسته ، گود ، همسطح/ مسطح ، شیمیایی ، استنسیلی . ) 2- چاپهای غیر تماسی (شامل : از راه عکاسی ، الکترونیکی / دیجیتالی)
3-فرق میان چاپهای برجسته و گود در چیست؟در چاپ برجسته مرکب یا رنگ از خطوط ، کلمات ، نشانه ها یا سطوحی که از اطرافش برجسته تر است ، به سطح دیگری منتقل می شود که به این صورت نقش بر سطح مورد نظر انتقال می یابد. برجستگیهای زیر غلتک چاپ ، رنگ یا مرکب را میگیرد و سپس بر صفحۀ کاغذ منتقل میکند . در چاپ گود قسمتهای گود یا فرورفته سطح گراوور را به مرکب آغشته و قسمتهای صاف را پاک میکنند ، و سپس سطح آماده شده را به صفحه چاپی انتقال می دهند . فرورفتگیهای زیر غلتک ، رنگ یا مرکب را می گیرد و سپس به صفحه کاغذ انتقال می دهد.
4- چرا عکاسی را میتوان گونه ای چاپ تلقی کرد؟ زیرا نور جای رنگ و مرکب را می گیرد.
5-چاپ سنگی چگونه انجام می گیرد و جایگاه آن در تاریخ نشر ایران کجاست ؟مطالب را روی کاغذ لعاب داده با مرکب چرب مخصوص می نویسند ، لوحی سنگی را که کاملا صیقل خورده و با محلول رقیق اسیدی شسته شده است خشک و گرم ، سپس کاغذ نوشته شده را خیس می کنند و روی سنگ برمیگردانند و با وسیله ای می فشارند . از قسمتهای رطوبت گرفتۀ کاغذ ، رطوبت به سنگ منتقل میشود، اما چون نوشته ها بر اثر داشتن چربی ، رطوبتی به خود نگرفته است ، جای آنها روی سنگ خالی می ماند و هنگامی که نورد مرکب روی سنگ حرکت میکند، جای نوشته ها که رطوبت نگرفته است مرکب را بخود میگیرد و قسمتهای دیگر که مرطوب است ، بر اثر خاصیت تنافر آب و چربی ، مرکب جذب نمی کند.در ایران به دو علت مورد استقبال مردم قرار گرفت 1- غلطهای کمتر کتاب به نسبت کتابهای چاپ حروفی 2- امکان استفاده از خوشنوسی که از هنرهای ملی و مورد علاقه مردم است.
6-چرا چاپ افست رواج گسترده ای یافت ؟زیرا بجای لوح سنگی از صفحه فلزی نازکی از جنس زینک استفاده می کنند که راحت تر و سریعتر است.
7- سیلک اسکرین چه کاربردهایی دارد؟به چاپ متخلخل نیر می گویند و روی تمام مواد سخت و نرم کاربرد دارد.
8- آیا زیروگرافی نوعی چاپ است ؟بلی و در عرصه چاپ و تکثیر به سان راه میان بری بین چاپ و زیراکس عمل می کنند .
9- آینده چاپ به کجا می رود؟در گونه های از چاپ الکترونیکی متن از رایانه مستقیما به دستگاه چاپ منتقل می شود و دقت و وضوح در این شیوه چاپ ، امکان تغییر در متن ، نشانه ها و رنگ در نسخه های چاپی ، به گونه ای که هرنسخه با نسخه پیش و پس خود متفاوت باشد، رواج می یابد.
10- آیا میتوان در ترویج و تقویت فرهنگ از چاپ همزمان کمک گرفت؟بلی و در آینده نشر تاثیر خواهد گذاشت چنانچه نشر کتاب در کشور رونق بگیرد و شماره آن بالا رود می توان کتابهای پر خواننده را در چند و چندین استان و شهر کشور همزمان چاپ و منتشر کرد و از هزینه حمل ونقل و پخش کاست ، بهای کتاب را ارزانتر کرد ودر اقتصاد کتاب صرفه جویی نمود.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: سعیده حاج علی