جمعه, 14 ارديبهشت 1403

 



موضوع: پرسش و پاسخ فصل هفتم

پرسش و پاسخ فصل هفتم 9 سال 11 ماه ago #77926

فصل هفتم : 1- آیا واژه چاپ در اصل فارسی است ؟ خیر از چاپنا واژه هندی گرفته شده است.
2- چاپ را تعریف کنید؟عبارت است از فن صنعت وگاه هنر نقش کردن کلمات و تصاویر بر کاغذ ، پارچه ، پلاستیک و نظایر آن. و امروزه برا ی انتقال نقش و تصاویر با سرعت و حجم زیاد بکار میرود، مانند چاپ کتاب
3- حروفچینی چه فرقی با حروفنگاری دارد؟ حروف چینی یادگار دوره ای است که حروف چاپی را از حروفدان بر میداشتند و کنار هم می چیدند واز چیدن حروف ، کلمات ، عبارات ، جملات ، سطر ها و صفحات تشکیل می شد . ولی اکنون حروف غالبا با رایانه زده میشود و به آن حروف نگاری می گویند .
4- مراحل اصلی چاپ کدام است ؟ تحویل خبر- آماده سازی خبر – حروف نگاری – نمونه خوانی – باز بینی نمونه – صفحه آرایی و تنظیم نهایی- لیتوگرافی – بازبینی نمونه آخر برای چاپ نهایی – چاپ – صحافی – مراحل پایانی و تحویل دادن اثر چاپی
5- لیتوگرافی چیست؟به مجموع مراحلی می گویند که از ماکت فیلم برداری میکنند و ماکت را که در این مرحله به ورقهای بزرگ فیلم تبدیل شده است رتوش ، مونتاژ ، کپی ، و روی صفحات زینک ظاهر میکنند که فنی ترین مرحله چاپ است و همه مراحل در چاپخانه انجام می شود.
6- پونت ، سیسرو، گوادرات چیست و چه اندازه هایی دارد؟واحد اندازه گیری حروف چاپی هستند هر پونت 376/0 میلیمتر یا 72/1 اینچ است که در هر کشور به اقتضای شکل و طبیعت خطشان فرق می کند . هر 12 پونت یک سیسروکه تقریبا 5/4 میلیمتر یا نیم سانتیمتر و هر 4 سیسرو ، یک گوادرات ، حدود 2 سانتیمتر است . و هر 12 پونت برابر است با یک پیکا است .
7- انواع حروف نگاری ماشینی را نام ببرید؟ فلز گرم – نوری – سستی – صفحه کلید – نوار مغناطیسی
8- چرا حروفچینی دستی منقرض شده است؟زیرا نه سرعت و کارآمدی دارد ونه از نظر اقتصادی مقرون به صرفه است .
9- کارآمدی حروفنگاری رایانه ای در چیست؟ در دقت و ظرافت و اعمال برخی نکات فنی دیگر و همچنین ارزان و کارآمدتر است
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: سعیده حاج علی