خوش آمديد,
مهمان
|
|
فصل پنجم :1- ناشران را به چند دستۀ اصلی میتوان تقسیم کرد؟ بر اساس عوامل مختلف میتوان دسته بندی کرد: 1- الگو 2- محدوده فعالیت 3- مقدار سرمایه 4- ساخت تشکیلات 5- هدف و برنامه 6- نوع کتابهای که منتشر میکنند 7- چگونگی همکاری و مشارکت در نشر کتاب .
2- ناشران حرفه ای چه کسانی هستند؟ کسانی که اصلی ترین کار آنها نشر کتاب است 3- به چه ناشری تاثیر گذار و مبتکر می گویند؟ به ناشرانی که با اندیشه و طرح و پیشنهاد به سراغ پدیدآورندگان میروند وبا پیشنهادات و سرمایه گذاری مادی و معنوی خود رویداد فرهنگی بوجود می آورند . این ناشران اندیشه میدهند ، سرمایه می گذارند ، مخاطره می پذیرند و ممکن است سودهای کلان نیز ببرند و بشهرت و اعتبار برسند . 4- ناشران منفعل چگونه کار می کنند؟آنها از میان آثار پدیدآورندگان مختلف مواردی را بر می گزینند و انتشار می دهند . دنباله رو اندیشه های دیگران و رویدادها هستند و ممکن است سالها با موفقیت کار کنند اما سهم آنها در موفقیت به انتخاب آثاری از میان آثار محدود میشود. 5- مخاطب چه اهمیتی در نشردارد؟ تعیین کردن مخاطب یا مخاطبان مشخص باعث تصمیم گیری دربارۀ ماده و موضوع کار ناشران است. 6- ویژگی عمدۀ ناشران دولتی چیست؟ معمولا شرکتی است انتشاراتی که 50 % سهام و سرمایه آن متعلق به دولت است. 7- ارزش را در کار فرهنگی ناشران چگونه تعیین می کنید؟در جامعه معمولا بر پایه قراردادهایی ، به آثار مختلف ، ارزشهای متفاوتی نسبت میدهند که بر اساس سهم و میزان تاثیری که آثار ، مستقیم در پیشرفت و ارتقای سطح علمی ، فرهنگی و پژوهشی میگذارد ، داوری میکنند. 8- چرا در نشر وابسته به دولت ، انگیزه کم است ؟سه دلیل ؟ به دلایل مختلف که عمده ترین آنها 1- پایین بودن سطح وکیفیت مدیریت 2- تعویض حساب نشده مدیریت و از بین رفتن استمرار فعالیتها 3- نبودن رقابت آزاد و بهره مندی درست از یارانه ها 4- ناپایداری سیاسی و تغییر سلیقه ها بر موسسات نشر 5- نداشتن انگیزه های اقتصادی 6- نبودن انگیزه های فرهنگ ، علمی در مدیران و کارکنان. 9- ناشران دانشگاهی چه جایگاهی در نشر دارند؟ ترویج علم و دانش و معرفت ، بالا بردن سطح تتبعات علمی ، و هدفهای دیگر نظیر اینها 10- خود ناشری چه پیامدهای فرهنگی دارد؟یکی از راههای ترویج آزادی بیان و ارتباط مستقیم بین نویسنده و خواننده هستند. |
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
|