شنبه, 15 ارديبهشت 1403

 



موضوع: سوال وجواب پرسشهای درسهای داده شده در کلاس

سوال وجواب پرسشهای درسهای داده شده در کلاس 9 سال 11 ماه ago #77128

مبانی نشر کتاب
اهمیت انتشارات در روابط عمومی :
تعریف روابط عمومی : یکی از نهادهای اجتماعی است وابسته به یک سازمان مادر ( شرکت خصوصی ، دانشگاه ، شهرداری ، وزارتخانه و ...)
وظیفه روابط عمومی: تعادل بین سازمان و افراد و نهادهای خارج از آن . روابط عمومی در واقع سازمان را به جامعۀ مخاطب خود معرفی میکند و باز خورد فعالیت سازمان در جامعه را به سازمان منتقل میکند.
وظایف انتشاراتی روابط عمومی :روابط عمومی برای ایجاد تعامل بین سازمان و مخاطبان از ابزارها و روشهای مختلفی استفاده می کند . یکی از این ابزارهاصنعت نشر است . ماهیت فعالیتهای روابط عمومی شبیه فرایندهای صنعت نشر است چون روابط عمومی برای انجام وظایفش باید وظایف زیر را که با وظایف نشر و ناشر همخوانی دارد به خوبی انجام دهد .
1- اهداف و وظایف را جمع آوری و به شکل مناسب ، ساده و قابل فهم تبدیل و منتشر کند.
2- مقررات ، آئین نامه ها و بخش نامه ها را تهیه و انتشار دهد . نشر الکترونیکی یکی از بهترین گزینه هاست.
3- کالاها و خدمات سازمان و تغییرات آنرا شناسایی و برای مخاطبان توصیف کند.
4- تهیه و تنظیم ارائه گزارشهای متعدد روزانه ، ماهانه یا سالانه .
5- سازمانهای علمی و پژوهشی ، اطلاعات را تمایل دارند در اختیار جامعه مخاطب قرار دهند . روابط عمومی ها با انتشار کتاب ، مجله ، خبرنامه ، بریده جراید و یا گاهنامه این کار را انجام می دهند.
فصل اول :1- نخستین انقلاب فرهنگی در تاریخ بشر چیست؟اختراع خط
2- دومین انقلاب فرهنگی در تاریخ بشر چه نام دارد ؟ اختراع چاپ
3- محدویتهای انتقال شفاهی چیست ؟ 1- بدون تماس حضوری ممکن نیست. 2- نیازمند زمان انتقال مناسب است . 3- محدویت مکانی دارد 4- بسیاری چیزها مانند: شکل ، تصویر ، نقشه و هرآنچه جنبه بصری و تصویری دارد ، از این طریق قابل انتقال نیست.5- میزان حجم انتقال از این راه بسیار محدود است .
4- انتقال کتبی چه امتیازهای دارد؟ 1- به زمان و مکان محدود نیست . 2- محدودیت حجم و میزان ندارد .3- محدودیت یادگیری ندارد .4- محدودیت انتقال آن به مراتب کمتر از انتقال شفاهی است .
5-پیدایش چاپ چه تاثیری بر اطلاعات و دانش آدمی گذاشت؟ چاپ تا اندازه ی زیادی سرشت روندها و رویدادهای تاریخی را تغییر داد ، زیرا دانش و اطلاعی که تا آن زمان در مالکیت قشر محدودی از جامعه بود ، روی کاغذ ثبت شد و در برابردیدگان علاقه مندان قرار گرفت.و این امکان را فراهم آوردکه اندیشه ها با سهولت و سرعت به میان همه مردم برده شود.
6- چاپ چه جایگاهی در اطلاع رسانی دارد؟ با اختراع چاپ ، سنت کتبی تقویت و بر دامنه، ابعاد، سرعت و امکانات آن افزوده شد و فرهنگ نوشتاری پدید آمد و قوام و استحکام یافت .
7- آیا چاپ عامل اصلی پدیدۀ انفجار اطلاعاتی است ؟بله چاپ و نشر ، که بهترین وسیله برای اشاعۀ فکرو اندیشه و احساس و مناسب ترین ابزار برا ی ارتقای فرهنگی ، علمی و تعالی فکری قرار گرفت ،به یکی از بنیادی ترین فعالیتها و نهادهای جامعه تبدیل شد. به ویژه انتشار روزنامه ها ، مجله ها و سایر نشریه ها ادواری و غیر ادواری ، خطوط اصلی رخسار ارتباطی جامعه را تغییر داد. تا بدانجا که حجم و میزان مواد و مطالب چاپ ومنتشر شده به حدی رسید که برای نخستین بار از خطر انفجار اطلاعاتی سخن به میان آمد.
8- در عصر کنونی که به عصر اطلاعات و ارتباطات معروف است ، جایگاه چاپ و نشر کجاست؟چاپ و نشر اکنون با وضعیت کاملا تازه ای روبه رو است به گونه ای که تحول فناوریها بر سرنوشت آن بسرعت تاثیر میگذارد.
9-آیا کتاب در آینده دور یا نزدیک نابود میشود؟ خیر و به نظر نمیرسد هیچ رسانۀ دیگری بتواند جای خاص و نقش خاصی را که کتاب دارد بگیرد.
10- نشر بدون چاپ چیست؟ تحول اطلاعاتی و ارتباطی شرایطی ایجاد کرده که میتوان اثر منتشر کرد، اما از چاپ استفاده نکرد.
11-آیا با منسوخ شدن چاپ ، نشر هم از بین می رود؟خیر پس از تحولات الکترونیک و فناوریهای دیجیتال ، چاپ دیگر محمل نشر نیست و نشر می تواند از انواع محملها برا ی تکثیر استفاده کند که یکی از آنها چاپ است .
فصل پنجم :1- ناشران را به چند دستۀ اصلی میتوان تقسیم کرد؟ بر اساس عوامل مختلف میتوان دسته بندی کرد: 1- الگو 2- محدوده فعالیت 3- مقدار سرمایه 4- ساخت تشکیلات 5- هدف و برنامه 6- نوع کتابهای که منتشر میکنند 7- چگونگی همکاری و مشارکت در نشر کتاب .
2- ناشران حرفه ای چه کسانی هستند؟ کسانی که اصلی ترین کار آنها نشر کتاب است
3- به چه ناشری تاثیر گذار و مبتکر می گویند؟ به ناشرانی که با اندیشه و طرح و پیشنهاد به سراغ پدیدآورندگان میروند وبا پیشنهادات و سرمایه گذاری مادی و معنوی خود رویداد فرهنگی بوجود می آورند . این ناشران اندیشه میدهند ، سرمایه می گذارند ، مخاطره می پذیرند و ممکن است سودهای کلان نیز ببرند و بشهرت و اعتبار برسند .
4- ناشران منفعل چگونه کار می کنند؟آنها از میان آثار پدیدآورندگان مختلف مواردی را بر می گزینند و انتشار می دهند . دنباله رو اندیشه های دیگران و رویدادها هستند و ممکن است سالها با موفقیت کار کنند اما سهم آنها در موفقیت به انتخاب آثاری از میان آثار محدود میشود.
5- مخاطب چه اهمیتی در نشردارد؟ تعیین کردن مخاطب یا مخاطبان مشخص باعث تصمیم گیری دربارۀ ماده و موضوع کار ناشران است.
6- ویژگی عمدۀ ناشران دولتی چیست؟ معمولا شرکتی است انتشاراتی که 50 % سهام و سرمایه آن متعلق به دولت است.
7- ارزش را در کار فرهنگی ناشران چگونه تعیین می کنید؟در جامعه معمولا بر پایه قراردادهایی ، به آثار مختلف ، ارزشهای متفاوتی نسبت میدهند که بر اساس سهم و میزان تاثیری که آثار ، مستقیم در پیشرفت و ارتقای سطح علمی ، فرهنگی و پژوهشی میگذارد ، داوری میکنند.
8- چرا در نشر وابسته به دولت ، انگیزه کم است ؟سه دلیل ؟ به دلایل مختلف که عمده ترین آنها 1- پایین بودن سطح وکیفیت مدیریت 2- تعویض حساب نشده مدیریت و از بین رفتن استمرار فعالیتها 3- نبودن رقابت آزاد و بهره مندی درست از یارانه ها 4- ناپایداری سیاسی و تغییر سلیقه ها بر موسسات نشر 5- نداشتن انگیزه های اقتصادی 6- نبودن انگیزه های فرهنگ ، علمی در مدیران و کارکنان.
9- ناشران دانشگاهی چه جایگاهی در نشر دارند؟ ترویج علم و دانش و معرفت ، بالا بردن سطح تتبعات علمی ، و هدفهای دیگر نظیر اینها
10- خود ناشری چه پیامدهای فرهنگی دارد؟یکی از راههای ترویج آزادی بیان و ارتباط مستقیم بین نویسنده و خواننده هستند.

فصل هفتم : 1- آیا واژه چاپ در اصل فارسی است ؟ خیر از چاپنا واژه هندی گرفته شده است.
2- چاپ را تعریف کنید؟عبارت است از فن صنعت وگاه هنر نقش کردن کلمات و تصاویر بر کاغذ ، پارچه ، پلاستیک و نظایر آن. و امروزه برا ی انتقال نقش و تصاویر با سرعت و حجم زیاد بکار میرود، مانند چاپ کتاب
3- حروفچینی چه فرقی با حروفنگاری دارد؟ حروف چینی یادگار دوره ای است که حروف چاپی را از حروفدان بر میداشتند و کنار هم می چیدند واز چیدن حروف ، کلمات ، عبارات ، جملات ، سطر ها و صفحات تشکیل می شد . ولی اکنون حروف غالبا با رایانه زده میشود و به آن حروف نگاری می گویند .
4- مراحل اصلی چاپ کدام است ؟ تحویل خبر- آماده سازی خبر – حروف نگاری – نمونه خوانی – باز بینی نمونه – صفحه آرایی و تنظیم نهایی- لیتوگرافی – بازبینی نمونه آخر برای چاپ نهایی – چاپ – صحافی – مراحل پایانی و تحویل دادن اثر چاپی
5- لیتوگرافی چیست؟به مجموع مراحلی می گویند که از ماکت فیلم برداری میکنند و ماکت را که در این مرحله به ورقهای بزرگ فیلم تبدیل شده است رتوش ، مونتاژ ، کپی ، و روی صفحات زینک ظاهر میکنند که فنی ترین مرحله چاپ است و همه مراحل در چاپخانه انجام می شود.
6- پونت ، سیسرو، گوادرات چیست و چه اندازه هایی دارد؟واحد اندازه گیری حروف چاپی هستند هر پونت 376/0 میلیمت یا 72/1 اینچ است که در هر کشور به اقتضای شکل و طبیعت خطشان فرق می کند . هر 12 پونت تقریبا 5/4 میلیمتر یا نیم سانتیمتر و هر 4 سیسرو ، یک گوادرات ، حدود 2 سانتیمتر است . و هر 12 پونت برابر است با یک پیکا .
7- انواع حروف نگاری ماشینی را نام ببرید؟ فلز گرم – نوری – سستی – صفحه کلید – نوار مغناطیسی
8- چرا حروفچینی دستی منقرض شده است؟زیرا نه سرعت و کارآمدی دارد ونه از نظر اقتصادی مقرون به صرفه است .
9- کارآمدی حروفنگاری رایانه ای در چیست؟ در دقت و ظرافت و اعمال برخی نکات فنی دیگر و همچنین ارزان و کارآمدتر است.
فصل هشتم : 1- چاپ چند شیوه دارد؟دو شیوه 1- تماسی 2- غیر تماسی
2- چاپ را به چند دسته میتوان تقسیم کرد؟ 1-چاپهای تماسی (شامل برجسته ، گود ، همسطح/ مسطح ، شیمیایی ، استنسیلی . ) 2- چاپهای غیر تماسی (شامل : از راه عکاسی ، الکترونیکی / دیجیتالی)
3-فرق میان چاپهای برجسته و گود در چیست؟در چاپ برجسته مرکب یا رنگ از خطوط ، کلمات ، نشانه ها یا سطوحی که از اطرافش برجسته تر است ، به سطح دیگری منتقل می شود که به این صورت نقش بر سطح مورد نظر انتقال می یابد. برجستگیهای زیر غلتک چاپ ، رنگ یا مرکب را میگیرد و سپس بر صفحۀ کاغذ منتقل میکند . در چاپ گود قسمتهای گود یا فرورفته سطح گراوور را به مرکب آغشته و قسمتهای صاف را پاک میکنند ، و سپس سطح آماده شده را به صفحه چاپی انتقال می دهند . فرورفتگیهای زیر غلتک ، رنگ یا مرکب را می گیرد و سپس به صفحه کاغذ انتقال می دهد.
4- چرا عکاسی را میتوان گونه ای چاپ تلقی کرد؟ زیرا نور جای رنگ و مرکب را می گیرد.
5-چاپ سنگی چگونه انجام می گیرد و جایگاه آن در تاریخ نشر ایران کجاست ؟مطالب را روی کاغذ لعاب داده با مرکب چرب مخصوص می نویسند ، لوحی سنگی را که کاملا صیقل خورده و با محلول رقیق اسیدی شسته شده است خشک و گرم ، سپس کاغذ نوشته شده را خیس می کنند و روی سنگ برمیگردانند و با وسیله ای می فشارند . از قسمتهای رطوبت گرفتۀ کاغذ ، رطوبت به سنگ منتقل میشود، اما چون نوشته ها بر اثر داشتن چربی ، رطوبتی به خود نگرفته است ، جای آنها روی سنگ خالی می ماند و هنگامی که نورد مرکب روی سنگ حرکت میکند، جای نوشته ها که رطوبت نگرفته است مرکب را بخود میگیرد و قسمتهای دیگر که مرطوب است ، بر اثر خاصیت تنافر آب و چربی ، مرکب جذب نمی کند.در ایران به دو علت مورد استقبال مردم قرار گرفت 1- غلطهای کمتر کتاب به نسبت کتابهای چاپ حروفی 2- امکان استفاده از خوشنوسی که از هنرهای ملی و مورد علاقه مردم است.
6-چرا چاپ افست رواج گسترده ای یافت ؟زیرا بجای لوح سنگی از صفحه فلزی نازکی از جنس زینک استفاده می کنند که راحت تر و سریعتر است.
7- سیلک اسکرین چه کاربردهایی دارد؟به چاپ متخلخل نیر می گویند و روی تمام مواد سخت و نرم کاربرد دارد.
8- آیا زیروگرافی نوعی چاپ است ؟بلی و در عرصه چاپ و تکثیر به سان راه میان بری بین چاپ و زیراکس عمل می کنند .
9- آینده چاپ به کجا می رود؟در گونه های از چاپ الکترونیکی متن از رایانه مستقیما به دستگاه چاپ منتقل می شود و دقت و وضوح در این شیوه چاپ ، امکان تغییر در متن ، نشانه ها و رنگ در نسخه های چاپی ، به گونه ای که هرنسخه با نسخه پیش و پس خود متفاوت باشد، رواج می یابد.
10- آیا میتوان در ترویج و تقویت فرهنگ از چاپ همزمان کمک گرفت؟بلی و در آینده نشر تاثیر خواهد گذاشت چنانچه نشر کتاب در کشور رونق بگیرد و شماره آن بالا رود می توان کتابهای پر خواننده را در چند و چندین استان و شهر کشور همزمان چاپ و منتشر کرد و از هزینه حمل ونقل و پخش کاست ، بهای کتاب را ارزانتر کرد ودر اقتصاد کتاب صرفه جویی نمود.
_____________________________________________________
فصل نهم : 1- نشر الکترونیکی چیست ؟ به همه فناوریها و چگونگی استفاده از ابزارهای الکترونیکی که در خدمت چاپ و نشر می باشد و همچنین نشربدون چاپ به کمک رایانه و در محیط الکترونیکی اطلاق میشود.
2- نشر الکترونیکی چه فرقی با نشر رایانه ای دارد؟ هردو یکی است
3- نشر الکترونیکی چه چالشهایی عرضه داشته است؟ تاثیر دگرسازی بر همه روندها و مراحل معمول چاپ و نشر میگذارد و احتمالادر آیند نیز پیامدهای تازه ای ببار می آورد.
4- تجهیزات اصلی لازم برای نشر الکترونیکی کدام است ؟ 1- رایانه شخصی 2- چاپگر یا پرینتر 3- اسکنر ( برای انتقال شکل و تصویر) 4- نرم افزار ( در حروفنگاری ، طراحی ، ویرایش و...)
5- پدیدۀ چند رسانه ای چیست و چه کاربردی در آموزش و پژوهش دارد ؟ ترکیب شدن متن ، تصویر و صوت در یک رسانه . فصلی نو در زمینه آموزش ، پژوهش و انتقال اطلاعات است
6- چه تعریفی را برای خود ناشری می پسندید؟ تسلط به رایانه و کار با نرم افزارهای نشرو ویرایش ، پدیده خود ناشری را امکان پذیر میسازد و یکی از بارزترین خدمتهای نشر در راه گسترش تقویت و شکوفایی فرهنگی است
7- چرا نخست اثران به خود ناشری علاقه مند ند؟ زیرا مستقیم با مخاطبان خود روبرو شده و واسطه ها را حذف کرده اند.
8- الکترونیک در دهه های گذشته چه تحولات عمده ای در نشر ایجاد کرده است؟
9-نشر بنا به نیاز چه پیامدهای دارد؟1- امکان دسترسی جهانی به هر جا که ابزار باشد 2- صرفه جویی در ( زمان ، هزینه ، کاغذ ، وقت خواننده ) 3- مجال دادن به تکثر موضوعات 4- امکان تماس مستقیم بین پدید آورنده و خواننده 5- تجدید نظر مداوم 6- حذف شدن عوامل غیر لازم
10- نشر الکترونیک به کجا می رود؟با وضیعیتی که در راه است ، می تواند به ما کمک کند تا به هدفهای فرهنگی ، آموزشی ، اطلاع رسانی ، و ترویج دانش و معرفت ، بهتر و کارآمدتر دست بیابیم












_____________________________________________________
فصل دهم : 1- چاپ نخستین بار در کجا اختراع شده است؟چین
2- مردم کره چه جایگاهی در تاریخ چاپ دارند؟در کره از حروفچینی متحرک استفاده شد و به فرمان یکی از شاهان کره مجموعه ای از 100هزار قطعه حروف چاپی از مفزغ ریخته شد.
3- چاپ و رنسانس چه رابطه ای با یکدیگر دارند؟ چاپ در اروپا ، مقارن با عصر رنسانس ، ظهور کرد. اول اروپاییان و سپس سایر نقاط جهان ، این امکان را بدست آوردند که پیام خود را تا جایی که بٌرد رسانۀ جدید ( اثر چاپی ) اجازه می داد ، به دیگران برسانند. عده ای پیدایش این رسانه را عنوان انقلاب دوم فرهنگی تاریخ بشر نام نهاده اند
4- انقلاب صنعتی چه تاثیری بر چاپ گذاشت؟در ادامه عصر انقلاب صنعتی ، چاپ نیز به رشد تدریجی خود ادامه داد و تحولات چاپ سرعت گرفت .
5- مراحل عمدۀ تاریخ چاپ کدام است ؟1- ماشینی اختراع شد که کاغذ را بصورت طوماری یا رل تولید میکرد. 2-اختراع چاپ استوانه ای 3- استفاده از ماشین بخار و نیروی آن در چاپ 4- چاپ روتاری .
6- چاپ از چه زمانی وارد ایران شد ؟در قرن 7 قمری در عصر ایلخانیان
7- آیا در عصر افشاریه چاپ در ایران بوده است ؟بلی در عصر افشاریه دو تن از سیاحان اروپایی در سفربه ایران در یاداشتهای خود به جزوه هایی اشاره کرده اند که به دستور نادر شاه افشار و چند تن از علما به فارسی ترجمه وبا ماشینهای کوچک چاپ شده است
8- چرا در تاریخچه چاپ در ایران از عباس میرزا ، ولیعهد قاجار یاد میکنند؟زیرا او برای آموختن فناوری جدید به انگلستان فرستاده شد و مدتی در یک دستگاه انتشاراتی در لندن کار کرد و با روشهای چاپ و نشر آشنایی یافت و هنگام بازگشت به ایران یک دستگاه چاپ و مقداری مواد و مصالح چاپی با خود آورد.
9- میان وقایع جنبش مشروطیت و تاریخ چاپ و نشر در ایران چه ارتباطی هست ؟همزمان با انقلاب مشروطیت نیاز به انتشار آثار روشنگرانه ، آزادیخواهانه و ترویج اندیشه های مشروطه خواه ، عملی ترین و ساده ترین شیوه های تکثیر را بمیان آورد.
10- چاپ در عصرانقلاب اسلامی د ر ایران چه وضعی دارد؟نقطه عطفی در تاریخ چاپ ایران بشمار می آید و حجم و تنوع مطالبی که چاپ و منتشر شد تا چند سال پس از انقلاب بی سابقه بود . آثاری که ممنوع تلقی می شد بصورت افست چاپ شد و ارزان در اختیار جامعه مشتاق و کنجکاو قرار گرفت که تاثیر گسترده ای بر رشد و غنای فرهنگی جامعه داشت . انواع گروه های سیاسی با عقاید مختلف با چاپ و نشر اندیشه ها و خبرهای مربوط به خود دست زدند که از مجموع تاثیر همهع اینها دوره بی سابقه دیگری در تاریخ چاپ در ایران آغکاز شد و با شروع جنگ در سیر تحول و پیشرفت چاپ در ایران گسست ایجاد شد.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
فصل یازدهم : 1- کاغذ را تعریف کنید؟نوعی بافته گیاهی است، ورقۀ نازک که از خمیر کردن مواد گیاهی ، مانند پوست و چوب درخت ، پارچه و پنبه ساخته میشود.
2-تولید کاغذ چند مرحله است؟ 4 مرحله :1- خرد کردن چوب ( گرد چوب ) 2- خمیر کردن ( خمیر قهوه ای رنگ ) 3- شستشو( رنگ زدایی و پالایش) 4- خشک کردن ، فشردن ( حرارت دادن و اتو)
3- کاغذ چگونه به تمدن اسلامی راه یافت؟ میان مسلمانان و چینیان در نزدیکی سمرقند برخوردهایی روی داد که عده ای از چینیان اسیر شدند که کاغذ ساز بودند . و مسلمانان فن کاغذ سازی را از همین اسیران آموختند و کاغذ سازی در سمرقند پا گرفت.
4- صنعت کاغذسازی چگونه در اروپا آغاز شد؟ این صنعت ظرف 5 قرن ا ز سمرقند به زنجان ، بغداد ، دمشق ، مصر ، مراکش ، و از راه شمال آفریقا به اندلس و جنوب اروپا و از مصر و فلسطین به سیسیل و ایتالیا راه یافت و به این ترتیب توسط مسلمانان به اروپاییان منتقل شد و از قرن 13 به بعد کارگاه های کاغذ سازی در اروپا تاسیس شد و رونق گرفت .
5- انواع کاغذ را نام ببرید؟ بر اساس کاربرد به دو دسته تقسیم میشود 1- کاغذهایی مصرف چاپی ندارد ( کاغذ دیواری ، دستمال کاغذی )2- کاغذهای که مصرف چاپی دارد( که خود به سه دسته هستند 1- مخصوص چاپ کتاب 2-مخصوص روزنامه و مجله 3-مخصوص پوشش کتاب و مجله و جلد
6- بند کاغذ چیست و نیم بند به چه مقدار میگویند؟واحد شمارش کاغذ در چاپ و نشر را بند میگویند که هر بند شامل 500 برگ کاغذ است و 250 برگ کاغذ را نیم بند می گویند.
_____________________________________________________
فصل دوازدهم :1-چه آثاری حتما به پوشش نیاز دارد؟کتاب
2-صحافی کتاب درکدامیک از دوره های تاریخی ایران به مرحله اعتلا رسیده است ؟در عصرتیموریان
3- صحافی کتاب چند مرحله اصلی دارد؟1- تازدن 2-لت گذاری 3- بررسی 4- اتصال یا وصالی 5- برش 6- تجلید 7- روکش
4- لت چیست و آن را چگونه جای می دهند؟ به تک برگی گفته میشود که جدا از فرم چاپ تهیه می شود و معمولا جداگانه و گاه روی کاغذهای گلاسه چاپ می کنند و در جاهای مخصوص خود در میان فرمهای چاپی قرار می دهند .
5- منگنه چند نوع است ؟ منگنه وسط یا مفتول وسط- منگنه بغل یا مفتول بغل – ته فنری – ته چسب – ته دوخت
6- روکش کتاب چه کاری انجام می دهد؟ جهت عرصه بهتر ، زیباتر ، معرفی چشم نوازتر و بطور کلی تبلیغ کتاب است همچنین وسیله مناسبی برای ارائه کارهای هنری و طراحی جلد کتاب است.
7-جلد ساغری از چه چرمی ساخته می شود؟ از ساغر ( پوست اسب ، استر ، الاغ به ویژه قسمت کپل آنها)
8- اصطلاح فانوسی ، آکاردئونی و کرکره ای به چه چیزهایی گفته می شود؟ آثاری مانند جزوه ها و کاتالوگها را بنا به طبیعت کار یا جنبه های هنری ، تزئینی وتفننی به صورتهای مختلف تا میکنند.
9-قطعهای رایجتر کتاب در ایران کدام است ؟ دو قطع رقعی و وزیری
10- برای کتابهای کم حجم چه قطعهایی مناسبتر است ؟ جیبی – جیبی پالتویی – رحلی
فصل پانزدهم :
1- آیا جامعه ای را سراغ دارید که در آن هیچ گونه سانسوری اعمال نشود ؟ این جامعه کجاست ؟ خیر
2- چرا بعضی دولتها در برخی جوامع به اعمال سانسور متوسل میشوند؟دولت غیر قانونی بر سر کار باشد – دولت قانون اساسی کشور را نقض کند – از سوی گروه های فشار و غیر قانونی - نهادهای خارج از نظارت رسمی دولت
3- از میان تعریفهای سانسور کدامیک را مناسبتر می دانید؟ هر گونه سیاست یا روش که نه تنها اعمال ، بلکه انگیزه های اعمال بشر را در ابراز عقاید ، اندیشه ها ، احساسات و سایر مکنوناتش با نوعی محدودیت روبه رو میسازد
4- سانسور چه تاثیری در داد و گرفت پیام میگذارد ؟ سانسورعملی است که در این سیر مداخله می کند و عمل حذف ناخواسته را انجام می دهد و موجب میشود که پیام پس از فرستاده شدن عینا همان نباشد که گرفته میشود . تغییر در محتوای پیام ، ولو حذف یک کلمه ، تغییر در اثر کسی بدون اجازه و بدون رضایت اوست .
5- سانسور پیشگیری برای کتاب مضرتر است یا سانسور پیگردی؟پیگردی
6- نخستین سابقۀ سانسور در ایران مربوط به چه زمانی است ؟ عصر ناصرالدین شاه قاجار پس از انتشار روزنامه وقایع اتفاقیه
7- چرا سانسور کتاب در ایران در سالهای پس از کودتای 1332 شدید شد ؟زیرا سرکوبی فوری و سریع نیروهای مخالف دولت ، آزادی اندیشه در ایران ، به دنبال دوره ای درخشان ، آسیبی هولناک دید و دوره ای از اختناق فکری ، لغو آزادیهای اساسی و اصولی و بی حرمتی به ساخت اندیشه تا سقوط رژیم در 1357 ادامه یافت
8- کدامیک از اصول قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران هرگونه سانسوری را صراحتا ممنوع کرده است ؟اصل 23 و 24
9- چرا درقانون اساسی از آزادی بیان حمایت شده است ؟زیرا طبق قانون ، تفتیش عقاید ممنوع و نباید شخصی را بصرف داشتن عقیده ای مورد تعرض قرارداد مگر آنکه مخل به مبانی اسلام یا حقوق عمومی باشد.
10- آیا در سالهای اخیر تغییری در وضع کتاب به چشم می خورد؟ بله از سال 1376 دولت اطلاح طلب سیاستهای در جهت حمایت بیشتر از نشر و ناشران در پیش گرفت که نظارت بی رویه بر نشر کتاب را کاهش داد .که باعث رشد نشر گردید.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: سعیده حاج علی