یکشنبه, 30 ارديبهشت 1403

 



موضوع: خلاصه درس

خلاصه درس 10 سال 1 هفته ago #73792

ماهيت پيام
در كتاب روانشناسي اجتماعي اليوت ارونسون چهار جنبه را به صورت سوال براي ماهيت و چگونگي پيام مصمم ميداند:
1.آيا پيامي متقاعد كننده تر است كه با استدلال باشد يا هدفش برانگيختن احساسات ؟
اليوت ارونسون استدلال ميكند كه هر قدر مخاطبان پيام دانا تر و باهوش تر باشند استدلال هاي منطقي در پيام موجب پذيرش اين نوع مخاطبان ميشود پيام هاي هيجاني نيز بيشتر مخاطباني را متقاعد ميكند كه از سطح دانش و هوش كمتري برخوردارند و احساسات فردي آنان نقشي موثرتر از منطق ايفا ميكند او در مورد ميزان هيجاني كه بايد در پيام ها باشد تاكيد كرده است هر قدر مخاطبان از عزت نفس بيشتري برخوردار باشند پيام هاي با هيجانات بيشتر باعث ميشود كه مخاطب به سرعت تحت تاثير قرارگيرد و هر قدر عزت نفس و اعتماد به نفس كمتر باشد هيجان كمتر پيام بر مخاطب تاثير گذار تر است.
بنابراين در مورد تاثير گذاري بر مخاطبان پيام بايد از نظر برخورداري از استدلال هاي منطقي يا هيحانات احساسي يا تركيبي از هر دو متناسب با مخاطب باشد.
2.آيا پيام فقط به سوي موضوع را عرضه كند يا بايد نظرات مخلف را هم ابطال كند؟
هر چه مخاطبان باهوش تر باشند احتمال اينكه با استدلالي يك جانبه مجاب شوند و تحت تاثير قرار گيرند كمتر است و احتمال متقاعد شدن آنان بااستدلالي كه دلايل مخالف را بازگو كند و سعي در نقد و ابطال آنها داشته باشد بيشتر است زيرا شخص باهوش از استدلال هاي مخالف آگاه است و وقتي كه مبلغ از ذكر آنها خودداري ميكند به اين نتيجه ميرسد كه مبلغ عادل نيست و از عهده نقد و ابطال استدلال هاي مخالف برنمي ايند عامل ديگر موضع اوليه در ذهن مخاطبان است وقتي مخاطبان از پيش متمايل به پذيرش استدلال باشند اگر مبلغ سعي در ابطال استدلال هاي مخاف كند ممكن است مخاطبان در جهت مخالف خاص مبلغ متمايل شوند.
3.اگر هر دو سوي موضوع مهم است آيا ترتيب عرضه مطالب در تاثير نسبي هر يك از دو موضوع موثر است؟
متغير تعيين كننده عامل زمان است يعني مدت زماني كه استدلال ها از يكديگر جدا ميكند اگر فاصله خيلي كم بين دو استدلال باشد استدلال اول بيشترين تاثير را در مخاطبان خواهد گذاشت و اگر شنونده بلافاصله پس از شنيدن دو استدلال بايد تصميمي بگيرد دومين استدلال از تاثير بيشتري برخوردار خواهد بود.
4.چه رابطه اي بين تاثير پيام و تفاوت موجود بين عقيده اوليه شنوندگان و عقيده اي كه در پيام از آن جانبداري ميشود وجود دارد؟
اگر مبلغ قابل قبول و قابل اعتماد باشد هر چه تفاوت بين نظريات او و نظريات مخاطبانش بيشتر باشد اما تاثير بيشتري در تغيير عقيده آنان خواهد داشت و در صورتي كه قابليت اعتماد و قبول مبلغ بالا نباشد هر چقدر تفاوت بين نظر مبلغ و مخاطبان بيشتر باشد اين احتمال قوت ميگيرد كه مبلغ از سوي مخاطبين مورد تحقير قرار گيرد.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.

خلاصه درس 10 سال 1 هفته ago #73880

خانم شیرازی
ممنون از خلاصه شما
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: سعیده حاج علی