شنبه, 29 ارديبهشت 1403

 



موضوع: مهم ترین و اثر بخش ترین ترفندها

مهم ترین و اثر بخش ترین ترفندها 10 سال 1 ماه ago #71265

  • محسن رهبر
  • محسن رهبر's Avatar
  • آفلاين
  • دانشجو
  • ارسال ها: 61
  • Thank you received: 43
به نام خدا



در اینجا به بررسی تعدادی از مهم ترین و اثر بخش ترین ترفندها در ایجاد پیام های اقناع‎گر پرداخته می‌شود، که هر یک حاصل کوشش‎های بسیار در امر پژوهش و روان شناسی هستند:

محکم و مستمر استدلال کن

هر چه بیشتر استدلال کنید، پیامتان متقاعد کننده تر می‎شود. با این همه، پیام نهایی باید جانب اعتدال را رعایت کند، به این معنا که کفه‎ی استدلال هر دو طرف باید تراز باشد و استدلال‎های دو جانبه می‎تواند به توزین آن کمک کند. لذا به طرف مقابل نیز فرصت استدلال بدهید.

ارتباط پیام با مخاطب را از یاد نبرید

پیام های مجاب کننده یک ویژگی مشترک دارند و آن این است که از نظر شخصی با مخاطب مرتبط هستند. چنانچه پیامی غیر مرتبط را به افراد منتقل کنید، آنها نیز در مقابل گیرنده‌های ذهنی خود را به روی این پیام و حتی شما خواهند بست.

اهداف جهان شمول را در پیامتان بگنجانید

زمانی که می‎خواهید پیامی را ساخته و پرداخته کنید، باید سه هدف جهانی را بشناسید و در پیامتان بگنجانید. این اهداف میان تمامی انسانها مشترک هستند و هر انسانی دست کم به یکی از این اهداف بها می‎دهد: وابستگی، دقت و صحت، و خود-انگاره‌ی مثبت افراد.

محبوبیت کسب کنید

خود را مورد توجه دیگران قرار دادن ذاتاً چیز بدی نیست – امروزه اغلب افراد محبوب مثل بازیگران، سیاستمداران،… برای آن که خود را در دل مردم جا کنند از این مهارت بهره می‎برند. تاکید بر شباهت‎های موجود میان خود و مخاطب و نیز تحسین و تمجید بجای مخاطب عاملی مهم در ارتقای محبوبیت شما است.

اعتبار و اقتدار بیافرینید

مردم تمایل دارند تا دنباله‎رو و تسلیم نظر افراد خبره باشند، چرا که این کار موجب می‎شود تا وقت زیادی از ما حفظ شود، اعتبار و مشروعیت خود را از تخصص و مهارتهایتان بدست آورید.

آراسته باشید

جذابیت ظاهری احتمالاً اولین چیزی است که در دیدارهای نخست به چشم افراد می‎آید و آن‎ها را به ادامه‎ی تعامل یا صرف نظر کردن از آن وا می‎دارد.

انطباق پیام و رسانه

قانونی هست که می گوید: اگر فهم پیامتان دشوار است آن را مکتوب کنید و روی کاغذ بیاورید و اگر درک آن ساده است، پیام خود را به صورت فیلم و صدا درآورید.

از پیش اگهی پرهیز کنید

لازم نیست با عباراتی نظیر “من سعی دارم شما را قانع کنم…”، موجب ایجاد دیوارهای تدافعی و جبهه‎گیری ذهنی مخاطبان شوید.

آرامش پیشه کنید

اگر مخاطب به یک نقطه‎ی مشترک همدلانه با شما دست یافت، حالا لازم است تا استدلالهای خود را به آرامی و با دقت ارائه دهید. اما چنانچه مخاطب بر ضد شما است، در این موارد افرادی که تند حرف می‎زنند می‎توانند بیشتر در مهندسی اقناع موفق باشند.

تکرار کنید

خواه بیان شما درست باشد و خواه درست نباشد، به هر ترتیب تکرار آن به حد کفایت رنگی از حقیقت را به آن می‎زند. البته رعایت صداقت در این زمینه از پیش فرضهای مهندسی اقناع به شمار می‎رود.

اصل تایید اجتماعی

اصل تایید و یا برهان اجتماعی از نظریه‎های ویلیام جیمز، از فلاسفه و روانشناسان شهیر آمریکایی، است. این اصل، به معنای اعتقاد به این است که هر چیزی که دیگران می‎گویند، لابد برهان و دلیلی پشت آن است. برهان‌های اجتماعی مواردی هستند که ما به کرّات و به صورت روزمره، از یکدیگر می‎شنویم. مردم دوست دارند همرنگ جماعت باشند، لذا این موارد را به آنها گوشزد کنید و تاییدات اجتماعی را در راستای تایید استدلال خود به کار ببندید.

توجه را جلب کنید

زمانی که مخاطب التفاتی به شما نداشته باشد، نمی‎تواند به استدلال‎ها و صحبت‎های شما فکر کند، و لذا نمی‎توان نگرش این مخاطب را تغییر داد. بنابراین با استفاده از برخی از تکنیک‎ها از جمله بالا و پایین کردن تن صدا، و حتی دعوت به صرف چای و مواد کافئین دار مثل نوشابه و قهوه، حواس مخاطبان را گوش به زنگ کنید.

از هدف گرفتن باورهای محکم و راسخ افراد بپرهیزید

نگرش‎ها و باورهای سفت و سخت افراد را به زحمت می‎توان تغییر داد. بنابراین هیچ‎گاه به صورت مستقیم به باورهایی که افراد مدتها است به آن اعتقاد دارند نزدیک نشوید، بلکه به صورت غیر مستقیم اشاراتی به آن بکنید.

احساس قدرت و اختیار خلق کنید

هم خود قدرتمند باشید و هم به مخاطب خود احساس قدرت بدهید تا با فراغ بال بیشتری به بحث و تبادل نظر با شما بپردازد.

پیام خود را منطبق با احوالات و شرایط روانی مخاطبان درآورید

برخی افراد از نظر روانی تمایل دارند تا استدلال‎های با چارچوب منطقی و عقلایی را از شما بشنوند و برخی در مقابل بیشتر به جنبه های هیجانی و احساسی این استدلال‎ها تاکید دارند، بنابراین این ملاحظات را در ساخت و تحویل پیام خود لحاظ کنید.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.

مهم ترین و اثر بخش ترین ترفندها 10 سال 4 هفته ago #71355

آقای رهبر
ممنون از مطلب مرتبط به موضوع شما
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: سعیده حاج علی