خوش آمديد,
مهمان
|
|
به نام خدا
در اینجا به بررسی تعدادی از مهم ترین و اثر بخش ترین ترفندها در ایجاد پیام های اقناعگر پرداخته میشود، که هر یک حاصل کوششهای بسیار در امر پژوهش و روان شناسی هستند: محکم و مستمر استدلال کن هر چه بیشتر استدلال کنید، پیامتان متقاعد کننده تر میشود. با این همه، پیام نهایی باید جانب اعتدال را رعایت کند، به این معنا که کفهی استدلال هر دو طرف باید تراز باشد و استدلالهای دو جانبه میتواند به توزین آن کمک کند. لذا به طرف مقابل نیز فرصت استدلال بدهید. ارتباط پیام با مخاطب را از یاد نبرید پیام های مجاب کننده یک ویژگی مشترک دارند و آن این است که از نظر شخصی با مخاطب مرتبط هستند. چنانچه پیامی غیر مرتبط را به افراد منتقل کنید، آنها نیز در مقابل گیرندههای ذهنی خود را به روی این پیام و حتی شما خواهند بست. اهداف جهان شمول را در پیامتان بگنجانید زمانی که میخواهید پیامی را ساخته و پرداخته کنید، باید سه هدف جهانی را بشناسید و در پیامتان بگنجانید. این اهداف میان تمامی انسانها مشترک هستند و هر انسانی دست کم به یکی از این اهداف بها میدهد: وابستگی، دقت و صحت، و خود-انگارهی مثبت افراد. محبوبیت کسب کنید خود را مورد توجه دیگران قرار دادن ذاتاً چیز بدی نیست – امروزه اغلب افراد محبوب مثل بازیگران، سیاستمداران،… برای آن که خود را در دل مردم جا کنند از این مهارت بهره میبرند. تاکید بر شباهتهای موجود میان خود و مخاطب و نیز تحسین و تمجید بجای مخاطب عاملی مهم در ارتقای محبوبیت شما است. اعتبار و اقتدار بیافرینید مردم تمایل دارند تا دنبالهرو و تسلیم نظر افراد خبره باشند، چرا که این کار موجب میشود تا وقت زیادی از ما حفظ شود، اعتبار و مشروعیت خود را از تخصص و مهارتهایتان بدست آورید. آراسته باشید جذابیت ظاهری احتمالاً اولین چیزی است که در دیدارهای نخست به چشم افراد میآید و آنها را به ادامهی تعامل یا صرف نظر کردن از آن وا میدارد. انطباق پیام و رسانه قانونی هست که می گوید: اگر فهم پیامتان دشوار است آن را مکتوب کنید و روی کاغذ بیاورید و اگر درک آن ساده است، پیام خود را به صورت فیلم و صدا درآورید. از پیش اگهی پرهیز کنید لازم نیست با عباراتی نظیر “من سعی دارم شما را قانع کنم…”، موجب ایجاد دیوارهای تدافعی و جبههگیری ذهنی مخاطبان شوید. آرامش پیشه کنید اگر مخاطب به یک نقطهی مشترک همدلانه با شما دست یافت، حالا لازم است تا استدلالهای خود را به آرامی و با دقت ارائه دهید. اما چنانچه مخاطب بر ضد شما است، در این موارد افرادی که تند حرف میزنند میتوانند بیشتر در مهندسی اقناع موفق باشند. تکرار کنید خواه بیان شما درست باشد و خواه درست نباشد، به هر ترتیب تکرار آن به حد کفایت رنگی از حقیقت را به آن میزند. البته رعایت صداقت در این زمینه از پیش فرضهای مهندسی اقناع به شمار میرود. اصل تایید اجتماعی اصل تایید و یا برهان اجتماعی از نظریههای ویلیام جیمز، از فلاسفه و روانشناسان شهیر آمریکایی، است. این اصل، به معنای اعتقاد به این است که هر چیزی که دیگران میگویند، لابد برهان و دلیلی پشت آن است. برهانهای اجتماعی مواردی هستند که ما به کرّات و به صورت روزمره، از یکدیگر میشنویم. مردم دوست دارند همرنگ جماعت باشند، لذا این موارد را به آنها گوشزد کنید و تاییدات اجتماعی را در راستای تایید استدلال خود به کار ببندید. توجه را جلب کنید زمانی که مخاطب التفاتی به شما نداشته باشد، نمیتواند به استدلالها و صحبتهای شما فکر کند، و لذا نمیتوان نگرش این مخاطب را تغییر داد. بنابراین با استفاده از برخی از تکنیکها از جمله بالا و پایین کردن تن صدا، و حتی دعوت به صرف چای و مواد کافئین دار مثل نوشابه و قهوه، حواس مخاطبان را گوش به زنگ کنید. از هدف گرفتن باورهای محکم و راسخ افراد بپرهیزید نگرشها و باورهای سفت و سخت افراد را به زحمت میتوان تغییر داد. بنابراین هیچگاه به صورت مستقیم به باورهایی که افراد مدتها است به آن اعتقاد دارند نزدیک نشوید، بلکه به صورت غیر مستقیم اشاراتی به آن بکنید. احساس قدرت و اختیار خلق کنید هم خود قدرتمند باشید و هم به مخاطب خود احساس قدرت بدهید تا با فراغ بال بیشتری به بحث و تبادل نظر با شما بپردازد. پیام خود را منطبق با احوالات و شرایط روانی مخاطبان درآورید برخی افراد از نظر روانی تمایل دارند تا استدلالهای با چارچوب منطقی و عقلایی را از شما بشنوند و برخی در مقابل بیشتر به جنبه های هیجانی و احساسی این استدلالها تاکید دارند، بنابراین این ملاحظات را در ساخت و تحویل پیام خود لحاظ کنید. |
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
|
|
آقای رهبر
ممنون از مطلب مرتبط به موضوع شما |
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
|