یکشنبه, 23 ارديبهشت 1403

 



موضوع: فرهنگ و رسانه(شبکه اجتماعی چیست)

فرهنگ و رسانه(شبکه اجتماعی چیست) 9 سال 11 ماه ago #90975

محسن وثوقی دانشجوی کارشناسی مدیریت فرهنگی
فرهنگ و رسانه
استاد راهنما: سرکار خانم حاج علی
شبکه اجتماعی چیست؟
What is Social Network
خرداد 1393

شبکه اجتماعی در علوم اجتماعی به بررسی روابط بین انسانها، گروههای انسانی و سازمانها می پردازد.
لازم به ذکر است مبحث شبکه اجتماعی و شبکه اجتماعی مجازی بسیار نزدیک ولی متفاوت هستند و در حیطه جامعه شناسی و IT و بسیاری از علوم قابل بحث می باشند.
شبکه اجتماعی مجازی مثل هر شبکه اجتماعی از اجتماع و روابط انسانها در اجتماع تشکیل شده، تعداد روابط در یک شبکه یا اندازه شبکه در تعریف آن مهم نیست بلکه ممکن است نوع آن را تغییر دهد، کوچکترین اجتماع انسانی از 2 نفر تشکیل می شود.
اجتماع؟
در نظر بگرید 2 شخصی که بایکدیگر رابطه شغلی دارند هر کدام در همان زمان با شخص دیگری ارتباط عاطفی، خانوادگی، تجاری و ... دارند و در مرحله بعد باز هر کدام از این افراد که با 2 نفر اول ارتباط دارند با اشخاص دیگری ارتباطات دیگری دارند و این زنجیره ارتباطات مسلسل وار تکرار می شود، که به هر کدام از این ارتباطها یک گره گفته می شود و تعداد این گره ها اندازه یک شبکه اجتماعی را نمایش می دهد.حال اگر این افراد در یک محل مثل یک دهکده حضور فیزیکی داشته باشند این اجتماع کاملا ملموس خواهد بود.

ممکن است در یک جامعه انواع ارتباط یکطرفه وجود داشته باشد و افراد بدون تمایل به داشتن ارتباط در کنار یکدیگر به شکل ناخواسته در شبکه اجتماعی قرار بگیرند.
شاید برای شما جالب باشد که سعدی خیلی پیش از این در گلستان معروفش به شبکه اجتماعی و مهندسی اجتماعیبه نثر فارسی اشاره کرده باشد:
رازی که نهان خواهی با کس در میان منه و گر چه دوست مخلص باشد،که مر آن دوست را نیز دوستان مخلص باشد، همچنین مسلسل.
از کنار هم قرار دادن کلمات شبکه و اجتماع نمی توان به معنی کاملی برای شبکه های اجتماعی رسید ولی برداشت کلی از آن در ذهن نقش خواهد بست، واقعیت این است که شبکه اجتماعی از ابتدای بشریت وجود داشته ولی نوع مجازی آن که در ابتدای قرن 21 نمایان شده نمونه ای است که با ظهور اینترنت، اصطلاح معروف دهکده جهانی را ترجمه کرده.شبکه های اجتماعی مجازی هم مثل سایر اجتماعات می توانند دسته بندی های مختلفی داشته باشند از جمله خصوصی، عمومی، تفریحی، تخصصی، ...
شبکه اجتماعی مجازی چیست؟
شبکه اجتماعی مجازی زنجیره ای از ارتباطات و گره های شبکه اجتماعی یا حضور غیر فیزیکی افراد در یک محل مجازی است.
در شبکه اجتماعی مجازی ارتباط افراد و سازمانها یا گروهها رو در رو و بدون واسطه نیست بلکه به ابزاری به نام اینترنت بستگی دارد. اینروزها وقتی صحبت از شبکه اجتماعی در اینترنت می شود در واقع در حال صحبت از نوع مجازی و غیر قابل لمس شبکه ای از ارتباطات انسانی هستیم . همزمان با ظهور شبکه های اجتماعی مجازی اصطلاحات جدیدی مثل رسانه اجتماعی و مهندسی اجتماعینیز به گوش می خورند .

رسانه اجتماعی یا رسانه شبکه اجتماعی چیست؟ Social Media
رسانه اجتماعی بدون وجود اینترنت و شبکه اجتماعی مجازی بی معنا خواهد شد و در واقع رسانه اجتماعی (سوشیال مدیا) ابزارهای نرم افزاری تحت وبی را می گویند که به کاربران اجازه به اشتراک گذاری، ایجاد یا استفاده از محتوای تولید شده را می دهد و در واقع رسانه اجتماعی بستر یا باعث تشکیل یک شبکه اجتماعی می شوند یا ابزاری است که در یک شبکه اجتماعی برای به اشتراک گذاری محتوا استفاده می شود.
شبکه های اجتماعی ایرانی و خارجی ، بررسی امکانات و کاربرد آنها
در این مقاله به مرور خلاصه امکانات شبکه های اجتماعی داخلی و خارجی میپردازیم .
________________________________________
یکی از پدیده های وب 2 ، ظهور و رشد شبکه های اجتماعی و دنیاهای مجازی است . رسانه های اجتماعی به ابزارها و پلت فرم های آنلاین اطلاق میشوند که افراد جهت اشتراک گذاری عقاید ، تجارب و نیازمندیهای خود از آن استفاده میکنند . رسانه اجتماعی میتواند اشکال گوناگونی اعم از متن ، تصاویر ، صدا ، فیلم و یا دنیای مجازی داشته باشد .
افراد میتوانند با هزینه ای بسیار کم و در اغلب موارد بصورت رایگان از این رسانه ها استفاده کنند و امروزه استفاده از شبکه های اجتماعی بازخورد و قدرت بسیار بالایی دارد به طوریکه امروزه همه اصناف ، اشخاص معروف و برند ها به طور جدی از شبکه های اجتماعی برای توسعه کار خود استفاده میکنند . این دست رسانه ها رقیبی جدی برای رسانه های سنتی مانند رادیو ، تلویزیون و مطبوعات هستند .
در ادامه به معرفی انواع جوامع مجازی میپردازیم :
1. شبکه اجتماعی: وب سایت و سرویس هایی که به شما این امکان را میدهند با افراد دیگر ( دوستان ، آشنایان ، همکاران ) در ارتباط باشید ، به عضویت گروه های مورد علاقه خورد در بیایید ، نوشته ها و پست های آنها را بخوانید و نظرات و محتوی خود را نیز با دوستان خود با اشتراک بگذارید . شبکه های اجتماعی Facebook , Google plus , LinkedInجزو پرطرفدارترین شبکه های اجتماعی هستند . نمونه ایرانی شبکه های اجتماعی هم میتوان به فیس نمااشاره کرد .
2. کسب و کار محور : به گروهی از افراد گفته میشود که دارای نوعی رابطه کسب و کار یا تجاری هستند ( به عنوان مثال ایجاد رابطه میان کارجو و کارفرما و یا خریداران و تامین کنندگان و ... ) به این نوع شبکه ها شبکه های اجتماعی سازمانی نیز گفته میشود . نمونه هایی موفق از شبکه های کسب و کار محور LinkedIn و XING میباشد ( وب سایت پرشین پروفایلکه هم اکنون در آن هستید هم بر اساس مدل کسب و کار طراحی شده است) . نوع دیگر این دست شبکه ها ، شبکه های کارآفرین هستند که هدف اکثر شبکه های کارآفرین گرد هم آوردن منتخبی از متخصصین و منابع میباشد . یکی از نیاز های هر شروع سرمایه است و اغلب شبکه های کارآفرین بر بدست آوردن منابع مالی متمرکز هستند . نمونه ایی از شبکه های کار آفرین : Sunzu میباشد .
3. اشتراک گذاری ویدیو و تصاویر : وب سایت هایی که به طور تخصصی برای اشتراک گذاری ویدیو کلیپ و فایل های تصویری طراحی شده اند . نمونه هایی موفق از این نوع شبکه های اجتماعی ، سایت You Tubeو Flickr میباشد . وب سایت ایرانی آپارت هم یک سرویس اشتراک گذاری ویدیو میباشد .
4. دنیاهای مجازی : دنیاهای مجازی یک دنیای 3 بعدی تعریف شده توسط کاربر است که افراد میتوانند در آن با یکدیگر تعامل داشته ، بازی کرده و به کمک آوارتارها کسب و کار انجام دهند .دنیاهای مجازی فراتر از دنیای بازی های چند نفره و چیزی فراتر از سرگرمی صرف هستند. دنیاهای مجازی جهت آموزش ، هنر ، اجتماعی سازی و همچنین کسب و کار مورد استفاده قرار میگیرند . نمونه ای از دنیای مجازی وب سایت Second Lifeمیباشد که میلیون ها نفر ساکن این دنیای مجازی هستند ! در حال حاضر نمونه ایرانی دنیای مجازی وجود ندارد . شما میتوانید دست بکار شوید (:
5. پیگیری خبرها : وب سایت ها و سرویس هایی هستند که در آن ها اخبار به اشتراک گذاشته میشوند و مردم بر روی خبر ها ( لینک ها ) نظر مینویسند و یا به آنها رای میدهند ، در این نوع وب سایت ها شما به راحتی به اخبار مورد علاقه خود دسترسی پیدا میکنید . از نمونه های موفق میتوان سایت های Diggو Reddit را نام برد . از نمونه های ایرانی هم میتوان به سایت بالاترین اشاره کرد .
6. سایت های نشانه گذاری ( Bookmarking sites ) : سرویس هایی هستند که به شما این امکان را میدهند که لینک ها و سایت های مورد علاقه خود را در آنها ثبت و دسته بندی کنید . همچنین این نوع وب سایت ها لینک هایی جالب بر اساس سلیقه و علایق شما ، به شما معرفی میکنند . وب سایت های Delicious و Stumbleupon نمونه هایی از این دست

وب سایت پرشین پروفایلبه عنوان مرجع متخصصین ایران و شبکه اجتماعی کسب و کار فعالیت خودش رو از اواخر سال 1391 شروع کرد و بیشترین تمرکز پرشین پروفایل بر روی بازار کار و متخصصین ایرانی میباشد . از جمله امکاناتی که پرشین پروفایل به شما میدهد : ایجاد صفحه شخصی رسمی ،رزومهوپروفایل آنلاین، درج آگهی استخدامی، اخبار بازار کار
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: سعیده حاج علی