خوش آمديد,
مهمان
|
|
سکولاریسم و دین داری
سکولاریسم ودین داری سکولار،کلمهای لاتینی بوده و به معنای حالا و زمان حال است . لذا سکولاریسم به معنای توجه به حال کرد نمیباشد. این واژه در فارسی ترجمهی معینی ندارد ، اماچند نوع ترجمه برایش پیشنهاد شده است که هنوز هیچکدام جا نیفتاده است. بطور مثال معادلهایی چون گیتیگرایی یا دنیاگرایی را برایش پیشنهاد دادهاند. عربها به جای آن علم انی ترابکارمیبرند که درمیان آنها هم بر سراینکه به فتحعین (عَلمانیت) ویابه کسرآن (عِلمانیت) خوانده شود،اختلاف است که اولیازعالم به معنای عالمی کرد نودنیاییکردن (همانگیتیگراییفارسی) گرفتهشدهودومی ازعلممشتقشدهوتقریباًبهمعنایعلمیکردناست. خلاصه معانی بیشماری برای سکولاریسم بیان شده است،که عنصری مشترک درمیان تمامیآنهاوجوددارد، حتی عوام دربسیاری مواقع این عنصرراکه فرعیترین عنصر سکولاریسم ویکی ازمیوههای آن است رابامعنی سکولاریسم اشتباه میگیرندوآن جدایی دین ازسیاست ودولت است. متاسفانه امروزه جدایی دین ازسیاست به عنوان بارزترین وآشکارتری نمیوهونتیجه ی سکولاریسم،تبدیل به گفتمان غالب درمیان عواموخواص جوامع اسلامی خصوصاً قشرتحصیلکرده ی آن جوامع شده وذهن بسیاری ازجوانان جوامع اسلامی رابه خود مشغول نموده است. معتقدین به چنین تفکری که دربسیاری مواردبه دلیل فهم غلط ازدین ویاعملکردنامناسب وضد دینی بسیاری ازحکام اسلامی ازسوی احزاب وگروهها ارائه میشود وتوسط شبکههای تبلیغی واکثریت منابع اطلاعرسانی تقویت میشودبرای نباورندکه دین مربوط به حوزهی شخصی افرادبوده وبرای اینکه تقدس وپاکی خود را ازدست ندهد نبایستی واردعرصهی سیاست که جولان گاه قدرت طلبی ومحل دغل بازی است،شود . هرچندممکناستچنینتفکریازسویبسیاریازمغرضانودشمناندینمطرحشودولیدربسیاریموارددرکیکهافرادازدیندارندوجلوهایکهدرذهنآنهاازدینترسیمشدهاستبگونهایکههموارهبهنامدینشاهدبسیاریازجوروستمها،ضایعشدنحقوقمسلمانسانیاعمازبرخورداریازحق آزادیانتخابعقیدهوتعیینمسیروهدفدرراستایآن،آزادیامربهمعروفونهیازمنکروازهمهیمهمترمحرومیتازابتداییترینواساسیترینحقوقخویشکهدربسیاریمواردنبودآنهازندگیرابهمخاطرهمیاندازد«همانبرآوردهنمودنارضایمتعادلغرایزگرسنگیوتشنگی،غریزهجنسیبواسطهیازدواجونبودشغلومسکن»شدهاند،بهنامدینوزیرسایهیآنبهبسیاریازقوانینیکهمنشأفساداقتصادیوسیاسیدرراستایتوزیعنابرابرثروتوقدرتجهتفقروگرسنگیوایجادرعبووحشتدرجامعهشدهوجهیآسمانیدادهشدهاست،بهنامدینودرسایهیقداستبخشیدنبهافرادحقانتقادوپرسشازنابرابریهابههمراهفردمنتقد،گردنزدهشدهودرزیرخاکدفنشدهاستوخلاصهدینتبدیلبهابزاریجهتاغوانمودنوفریبعواموسلبحیاتانسانیوگردنزدنخواصشدهاست. آیابهچنینافرادیکهقربانیاستفادهابزاریازدینشدهاندنبایستیحقدادکهتلاشنماینددینراازعرصهفعالیتهایاقتصادیومناسباتسیاسیحذفنمودهوآنرادرحدتجربهشخصیوزندانیدرعرصهیخصوصی(خانهوعبادتگاه)بدانند. ولیآنهادربسیاریمواردفراموشمیکنندحالکهقوانیندینازعرصهیاجتماعحذفشدهاست،آیاجوروستمعوامفریبیوفسادسیاسیواقتصادیبهپایانمیرسد؟آیاافرادیدیگرپیدانمیشوندکهزیرسایهیشعارهاومکاتبصددرصدامانیستیوعقلمحوربهستموجنایتادامهدهند؟اینجاستکهبایکلحظهتفکردرگذشتهوحال،متوجهخواهیشدکهچهجنایتهاییزیرسایهیشعارهایآزادیخواهیوحقوقبشردرادوارمختلفتاریخیصورتگرفتهودرآیندهبهوقوعمیپیوندد. مگردوجنگجهانیاولودومکهمیلیونهاقربانیبرجایگذاشتدردامنسکولاریسمپرورشنیافت؟مگرهیتلربعدازکسبرأیملتودرلوایحکومتیدموکراتوباطرحشعارهایفاشیستیوشوونیستی اقدامبهنسلکشیوگرفتنجانمیلیونهاانسانبیگناهننمود،آیادرحکومتهایمادیچونکمونیستی،سوسیالیستیومارکسیستیافرادچوناستالینپیدانشد،وبلاخرهآیاامروزدرسایهیجهانیسازیوصدورلیبرالدموکراسیغربوحشیانهتریننوعجنایتدرحقبشریتروینمیدهدوانسانهاقربانیجاهطلبیوارضایشهواتعدهایخاصنمیشوندبهگونهاییکهمیلیونهاتنبمبخوشهای،میکروبیوغیرهرویگروهیبیدفاعومظلوموگرسنهازملتهایویتنام،چچن،افغانستان،عراقوفلسطینولبنانریختهمیشود. حالباایناوصافچارهچیست؟آیابایستیآراموساکتدرگوشهاینشستوضمنمشاهدهیاینهمهقربانیمنتظرروزیباشیکهتوهمبهچنینسرنوشتیدچارشوی؟ویاهمچونافرادکوتهذهنوذلیلهردمتیراتهامستمکاریرامتوجهبرنامهوآئینینمایی؟براستیتعجببرانگیزاستکهعدهایناآگاهانهوازرویجهالتتصورمیکنندکهدینبهمحضورودبهصحنههایسیاسیواجتماعیمنشأظلموستممیشود. مگرآنهانمیدانندکهپیامبرانبهعنوانفرستادگانبرنامهیالهیوآوردنادیانبرایآدمیانهموارهودرهرجامعهایبانوکهرمکهدرتقسیماتاجتماعیهمیشهمترفینوحاکمانهستند،درنبردبودهاندوآیانمیدانندکههمینپیامبراندرراستایپیادهنمودنبرنامهیالهیشکنجهها،آوارگیهاوحتیفدایجانخویشرامتحملشدهاند. پسبایستیدانستکههموارهعدهایبرمبنایاختیاریکهپروردگاربهآدمیاندرایندنیااعطانمودهاست،تلاشخویشرامعطوفارضایشهوات،جاهطلبیوثروتاندوزینمودهوازتمامیحربههایعوامفریبوتهدیدوتزویراستفادهمینمایندکهمیتواندکهجوامعمختلفیاعمازدینیوغیردینیبهخودبگیرد. درواقعوقتیکهفردیهمچونفرعونبهدلیلجاهطلبیوفراموشنمودنجایگاهخویشدراینکرهیخاکیندای «اناربکمالاعلی»سرمیدهدازتمامیابزارهااعمازتهدیدوتزویراستفادهمینماید. پسبهجایمتهمنمودنادیانوحالتانفعالیبهخودگرفتنبایستیپسازشاکیبودنازظالم،خویشرانیزکهباسکوتدربرابرادعایظالمسببثباتودوامادعایاوشدهایمسرزنشکنیمچراکههموارهماندگاریظالمدرگرومظلومینیاستکهذلیلانهضمنرضایتبهوضعموجودتحرکیبرایتغییرآنازخودنشاننمیدهند. همچنانکهخداونددرقرآنکریمتغییراوضاعواحوالقوموملتیرابهتغییردردرونتکتکافرادآنجامعهمنتسبنمودهاست. حتیاگرچگونگیشکلگیریحکومتهایسکولاریسمیرادرجهانغربمرورکنیممتوجهمیشویمکهسکولاریسمبرابرمسیحیتیقدعلمکردکهبعدازدورشدنازآئینحضرتعیسی (ع) وتحریفدرکتابمقدسشانوبوجودآمدنانجیلهایگوناگون،رجالدین (کشیشان) راواسطهیبینخداوندوخلقنمودهوازاینطریقوبانمایندگیازسویپروردگارودرزیرسایهیحکومتهایمنتسببهخداوند (تئوکراسی) تبدیلبهمظهریازفسادسیاسیشدهوچنینمسیحیتیتبدیلبهوسیلهایجهتمشروعیتالهیبخشیدنبهظلموجورحاکمانورجالدیندرنگاهقشرعوامشدهبود. درچنینشرایطیودرجوامعغربیابتداسکولاریسمدراندیشهوافکارفیلسوفانومتفکرانشکلگرفتهوباتزریقآنبهجامعهضمنسکولارنمودناندیشهیآدمیاندرآنجوامعزمینهبرایسکولارشدنجوامعفراهمآمد. بعدازاندیشه،انگیزههاهمسکولارشدوآدمی کهترکیبیازاندیشهوانگیزهاست،نگاهشازآسمانمعطوفبهزمینشد. تادیروزکهیکیازمنابعمعرفتیانسانغربیوحیبودوزمینراهمچونگهوارهایمتصلبهمبداومعادمیدانست،باحذفخداوندورهاسازیزمینبدونهویتمشخصبهعقلخودپناهبردوبدینترتیببهدلیلاستفادهیابزاریعدهایازدینمسیحیتبهجایاینکهسرچشمهیظلمراپیداوباآنبهمبارزهبرخیزندنبردآنهامعطوفبهبرنامهوقوانینالهیشد. مامسلمانهاباتوجهبهتجربهوآزمایشغربدرحذفدیندرعرصهاجتماعنبایستیاشتباهتاریخیآنهاراتکرارکنیمچراکههرچندجوامعغربیدرزمینهعلوممختلفپیشرفتعظیمیراکسبنمودهاستولیبههماناندازهوبیشترشاهدنزولاخلاقیاتوسرگردانیآنهابودهایم. حالبهدلیلاینکهمخاطبقرآنوسنتحضرترسول (ص) انسانهاهستندوآنهاهمبایستیازرویتعقلاصولوپایههایاسلام (توحید،نبوتومعاد) راقبولکنندوازسوییدیگراعمالوکرداریدراسلاممقبولاستکهموردرضایخداوخالصانهبرایاوباشد،پساسلامنیزاندیشهوانگیزهیمخاطبانخودرادینیواسلامینمودهودریکجامعهیاسلامیکلیهیقوانینوبرنامهریزیهایبخشهایمختلفاعمّازسیاسی،اقتصادی،اجتماعیوغیرهکهبرگرفتهومقبولافکارواندیشهیاعضایآنجامعهاست،وجهیدینیبهخودگرفتهوحاکمدررأسامورسیاسیکهمنتخبافراددینداراست،ملزمبهاجراوپیادهکردنقوانینیاست،کهاکثریتاقشارآنجامعهخواهانآنهستند. بههمیندلیلمطرحنمودنسکولاریسمدرجوامعاسلامی بیمعنیاستچونجامعهیدیندارودارایمؤمنانمعتقدوآگاهبههیچوجهسیاستیغیردینیوحاکمیسکولاررانمیپذیردمگردرشرایطیکه: الف) جامعهدارایایماندارانیتقلیدیباشد،کهدینوبهتبعآنایمانرافقطدرمجموعهایازاعمالصوریوظاهریچوننمازوروزهتصورنمایند. ب) حاکمانسکولارخودواندیشهغیردینیخودرابهزوروازطریققدرتمادیوایجادرعبووحشتبرمردمانآنجامعهتحمیلنمایند. (تروریسمدولتی،همانندحکومتسکولارترکیهکهتفکراتسکولاریخویشبازورارتشبهمردمتحمیلنمودهاست.) |
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
|
|
مطلب شما خوب بود .ولی نگارشش یک کم مشکل داشت.مرسی
|
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
|