پنج شنبه, 27 ارديبهشت 1403

 



موضوع: آموزه های رفتاری و اخلاق ادیان

آموزه های رفتاری و اخلاق ادیان 10 سال 4 هفته ago #71093

آیین ها و مذاهب مختلف تاثیر فراوانی بر رفتارهای فرهنگی متدیان دارد از جمله این آیین ها :
هندوئیسم : ریشه آن در آیین برهمایی هست سابقه هزاران ساله دارد در راس آن برهمنان قرار دارد در خارج از نظام کاست هاریجان ها قرار دارند که از مراوده های اجتماعی با دیگر طبقات ممنوع شدند .اعتقادات آنها : پدیده تناسخ و احترام به موجودات زنده و با خود محوری و خشونت نباید میانه ای داشته باشند .این آیین پیامبر ندارد کتاب آنها عوض می شود .
آیین بودایی :یکی از شاخه های بودایی آیین برهمایی است که در هندوستان هست و سراسر شرق را فرا گرفته به دلیل اندیشه های عرفانی به آمریکا و اروپا نفوذ کرده برخی از دستورات آن عبارتند از پرهیز از آزار جانوران و پرهیز از دزدی پرهیز از بی عفتی و دروغ- پرهیز از مستی و .....
آیین شینتو : آیین باستانی ژاپن است الهه خورشید نگهبان سرزمین اجدادی می داند پرستش خدایان ملی – امپراطور و قربانی کردن برای مردگان و وطن پرستی از آداب این آیین می باشد .پس از شکست ژاپن در جنگ جهانی دوم پرستش امپراطور از بین رفته تا پس از جنگ جهانی جوانان ژاپنی در مقابل نفوذ فرهنگ غرب مقاوم بودند آیین جوانمردی یا بوشیدو و مقاومت برای شرف یک امر الزامی است و اقتدار ژاپنی ها و همت آنها برای بازسازی پس از جنگ باید ریشه در آیین شینتو جستجو کرد .
آیین زرتشت : سه اصل گفتار نیک – پندار نیک – کردار نیک آبادانی و کشاورزی ،دامداری و شهرنشینی خیلی مورد ستایش بود .احترام به حیوانات و خوش رفتاری جایگاه ویژه ای دارد .
ادیان ابراهیمی : اساس آن بر تسلیم شدن بندگان در برابر خالق یکتا بنا شده است اسلام ، مسیحیت و یهودیت بر سه اصل توحید – نبوت و معاد پایه گذاری شده است از باورهای آن :
-پایبند به اصول اخلاقی و تهذیب فردی
- تلاش و کوشش برای پرهیز از گناه و استغفار پس از گناه
- ترک مادیات و اعراض از دنیا
- طلب مغفرت و رحمت و اطاعت از دستورات خدا
- باور به کیفر و عقاب گناهکاران
ادیان ابراهیمی از نظر در جه سخت گیری تفاوت دارند .اسلام دینی سهله و مسحنه خوانده شده مسلمانان از پروردگارشان می خواهند که آنها را به خاطر فراموش کاری یا خطا بازخواست ننماید .
خداوند امت را بر نه چیز گناهکار نمی کنه .خطا – فراموشکاری – فال بد زندن – وسوسه در تفکر در آفرینش و ......در مقابل آیین یهودیت خیلی سخت و دشوار است و عبادت آن طاقت فرسا به عنوان مثال ازدواج در اسلام که نهادی مقدس می باشد شکل گیری آن نیازمند به حضور مقام مذهبی نیست اما در یهودیت حضور مقام مذهبی الزامی است .
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: کبرا گلستانی