پنج شنبه, 20 ارديبهشت 1403

 



موضوع: خلاصه درس خبر نویسی

خلاصه درس خبر نویسی 10 سال 2 روز ago #72693

بنام خدا
خلاصه درس خبر نویسی
ارزش خبری:
هر خبراز ارزش خاص خود برخوردار است. به عنوان مثال : هررویداد حاوی یک ارزش خبری است و همین ارزش ها هستند که رگه های اصلی خبر را تشکیل می دهند.اگر یک روزنامه نگاری می خواهد مطلبی را چاپ نماید حتما" باید به موضوع آن توجه کند و ببیند که مطلبش چقدر ارزش دارد و خوانندگان آن به چه میزان به آن اهمیت می دهند.یک خبر خوب تصویری است که یک رویداد را خبرنگار به رشته تحریر در می آورد و مطلبی را بنویسد که مخاطبش را جذب نماید و از واقعیت به دور نباشد که اگر خبری کذب و به دروغ چاپ شود دیگر خواننده به آن روزنامه اعتماد نخواهد کرد.
شهرت:
روشن و واضح است که در این نوع از خبرها از مردم عادی استفاده نمی شود . به عنوان مثال : اگر ما یک سازمان را در نظر بگیریم برای اینکه از پیشرفت سازمان کسب اطلاع بکنند از اول شخص مجموعه که مدیریت آنجا می باشد مورد توجه می باشد و او را پوشش خبری می دهند هر چند که کارمندان آن مجموعه نیز در پیشرفت کار سهیم هستند.
برخورد اختلاف و درگیری
دراین نوع از خبرها که برای خبرنگاران جذابیت دارنند و جزء خبرهای دسته اول محسوب می شود.به عنوان مثال:
برخورد دو قطار با یکدیگر و خسارت جانی و مالی آن.اختلاف نظر میان دو کاندیدای ریاست جمهوری و درگیری مسلمانان و دیگر مذاهب و از این قبیل اتفاقات.
استثناءو شگفتی:
در این نوع از خبرها که باعث شگفتی خوانندگان می شود نیز جذابیت است. مثلا":بلند قد ترین انسان در جهان و یا کوتاه ترین آن- بلندترین ساختمان جهان- بزرگترین هواپیمای جهان و یا لاغرترین و یا چاق ترن آن.
بزرگی وفراوانی تعداد و مقدار آن:
این نوع از خبرها بیشتر با ارقام و اعداد سر و کار دارنند. در یک منطقه زلزله ای با قدرت 9 ریشتر و با تخریب 80 درصد باعث مرگ هزارن نفر شده است. ویا یک اتوبوس به علت وازگون شدن در دره ای باعث مرگ 20 انسان شد پس مسلما" آن خبری که بزرگتر است مورد توجه قرار می گیرد.
مجاورت:
خبرهای اطراف ما مهمتر است از خبرهای دورتر چون خبرهای همسایگان ما از ارزش خبری بیشتری است.چون برای ما مهم است که بدانیم چه اتفا قاتی در دیگر کشورهای همسایه چه از نظر سیاسی و یا اقتصادی و یا حتی نظامی در حال وقوع می باشد
تازگی:
یک خبر تازه خیلی مهم است چون خبر در همان روز متولد و در همان روز می میرد و اگر درهمان روز منتشر نشود از ارزش و تازگی آن کاسته می شود. رسانه هایی که از اخبار روزعقب باشند به اصطلاع به آن بیماران ریزش تیتراژیا بیماری سرطان رسانه گفته می شود.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: حسن گل احمدي