چهارشنبه, 19 ارديبهشت 1403

 



موضوع: خبر نويسي روحاني

خبر نويسي روحاني 10 سال 3 روز ago #71958

 بنام بخشنده مهربان
عناصر یا ارکان خبر:
ارزش یک خبر به شکل آن خبر است یعنی یک خبر چگونه تهیه و تولید و صحت و سقم آن درست می باشد.
عنصرهای خبری از بخش های زیر تشکیل می شوند: چه کسی – چه چیزی- کجا؟ چه وقت – و چطور – یک خبر نگار حرفه ای تلاش می کند تا از هر شش مورد در خبر خود استفاده نماید چون با وجود این شش مورد یک خبر خوب و کاملی را به خواننده القاء می نماییم.
یک خبر نگار حرفه ای همیشه به مسئله ای مهم که لید یک خبر هست اهمیت می دهد تا یک خواننده را به خواندن یک خبر ترغیب نماید .
نخستین خبر در پاراگراف اول که یکی از مهم ترین و جذب کننده ترین عنوان برای یک خواننده محسوب می شود ما هنگام خواندن یک مطلب باید بتوانیم از عنصرهای یک خبر که موقعیت زمان و محل و در مورد چیزهای اطلاع رسانی می نماید را درک نماییم .
هنگامی که می خواهیم یک نفر را به خواننده معرفی نماییم باید ابتدا بدانیم که آیا آن شخص مورد نظر با نوشتن نام و نام خانوادگی اش مورد شناسایی قرار می گیرد وگرنه با نوشتن عنوان کاری او آنرا معرفی می نماییم: به عنوان مثال :ما وقتی اسم آقای مسجد جامعی را در یک خبر می آوریم اکثر مخاطبان متوجه می شوند که ایشان رئیس شورای شهر تهران است ولی اگر ما نام ونام خانوادگی فرماندار گیلان را بنویسیم شاید اکثریت با این نام آشنا نباشند ولی با آوردن عنوان کاری ایشان به عنوان فرماندار استان گیلان متوجه موقعیت کاری آن شخص بشوند.
یک خبرنگارحرفه ای نباید خبر را مورد تجزیه تحلیل قرار دهد و هیچ سخن کارشناسایی در مورد خبر از خود نگوید و باید این کار به عهده کارشناسان مربوطه انجام گیرد و از نوشتن جزئیات خبر پرهیز کرد.و باید به این مسئله توجه داشته باشیم که در هر مطلب از چگونگی ساختار مطلب با خبر باشیم که آیا در این مطلب درج شده برای خواننده خبری پیام آور است و یا در مورد زمان و مکانی خواص خبر می دهدو یا از چگونگی و چطور ساخته شدن آن سخن می گوید.
با تشکر
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.

خبر نويسي 10 سال 6 ساعت ago #73588

سپاس
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: حسن گل احمدي