دوشنبه, 31 ارديبهشت 1403

 



موضوع: ویژگی های صنایع فرهنگی در بعد فرهنگی

ویژگی های صنایع فرهنگی در بعد فرهنگی 9 سال 11 ماه ago #88388

الف- صنایع مختلف ، محصولاتی تولید می کنند که تنها ارزش فیزیکی دارند و ماده ی اولیه بیشتر آنها را طبیعت فراهم می کند. این محصولات غالباً معنا و مفهوم خاصی را منتقل نمی کنند. اما ماده اولیه تولیدات در صنایع فرهنگی ، از احساسات و تراوش های ذهنی افراد خلاق و اصحاب فرهنگ گرفته می شود. و آنچه ارزش تولیدات و خدمات فرهنگی را رقم می زند، محتوای آنهاست که یک پیام فرهنگی را به مخاطبان انتقال می دهد.
ب- صنایع فرهنگی از زمره صنایع نرم قرار می گیرد. اما معمولا از طریق یک رسانه یا ابزار انتقال میابد که ممکن است سخت افزار باشد.به عنوان مثال یک فیلم سینمایی یک محصول صنایع فرهنگی است که ماعیت نرم دارد اما از طریق ابزارهای دیجیتال جابه جا شده و به فروش می رسد.بنابر این در صنعت فرهنگی باید بین محتوا فرهنگی و ابزار انتقال تفاوت قائل شد.
صنایع فرهنگی ، هویت بخش هستند. هویت فرهنگی ملت ها و تمدن ها جز از طریق صنایع فرهنگی با هیچ صنعت دیگری نمی تواند به سایرین معرفی شود.
3- ویژگی های صنایع فرهنگی در بعد تجاری و صنعتی کدامند؟
الف- صنعت با تولید و تدزیع نظام مند کالا ها و خدمات سروکار دارد.بنابر این فعالیت های فرهنگی آنگاه می توانند مصداق صنایع فرهنگی باشند که فعالیت ها و فرآیند های جاری در آنها بر اساس شیوه های صنعت مدرن انجام شوند.
ب- در صنایع فرهنگی مانند دیگر صنایع باید اهداف اقتصادی داشت. برای فعالیت های فرهنگی باید انگیزه و هدف اقتصادی نیز داشت تا تا در زمره صنایع فرهنگی قرار گیرد
ج- فناوری ، زیربنای صنایع فرهنگی است. در حال حاضر در صنایع فرهنگی از فناوری های پیشرفته استفاده می شود.به عنوان مثال در صنعت سینما، فناوری جایگاه بسیار مهمی دارد فناوری ابزار تولید است و برای طراحی و تولید محصولات و خدمات فرهنگی به این ابزار نیاز است.
د- از آنجا که یکی از از ابعاد مهم در صنعت ، تولید انوبه است. در صنایع فرهنگی مانند سایر صنایع تولید باید به صورت انبوه صورت گیرد.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
كاربر(ان) زير تشكر كردند: حسن گل احمدي
مدیران انجمن: حسن گل احمدي