شنبه, 12 خرداد 1403

 



موضوع: نقش رسانه ها در عملیات روانی در جنگ های آینده

نقش رسانه ها در عملیات روانی در جنگ های آینده 9 سال 11 ماه ago #86296

  • علی محمدی
  • علی محمدی's Avatar
  • آفلاين
  • دانشجو
  • ارسال ها: 149
  • Thank you received: 48
نقش رسانه ها در عملیات روانی در جنگ های آینده

پیشرفت فناوری و توسعه وسائل ارتباطی – اطلاعاتی، که با مردم رابطه مستقیمی دارد و بر افکار عمومی مؤثراست، بیانگر اهمیت آنها در تمامی ابعاد جامعه جهانی است. بهنظر کارشناسان ارتباطات، قرن حاضر، عصر تبادل اطلاعات است. بنابراین، امروزه کشورها برای دستیابی به اهداف و منافع خود در سایر نقاط جهان از این فناوریها بهرههای فراوان میبرند و عملیاتروانی از جمله کارکردهای این فناوریها است» (شاه محمدی ۱۳۸۲،ص۴۴). با ظهور و گسترش روزافزون انقلاب اطلاعاتی-ارتباطی، طبیعت سیاستها و الگوهای اعمال قدرت، متحول شده و توسعه شیوههای الکترونیکی و رایانهای ضرورت بیشتری یافته است. تحولات در زمینه فناوریهای ارتباطی- اطلاعاتی، نظیر انفجار اطلاعات* و انقلاب اطلاعاتی** و تأثیرات عمیق رسانهها در شکلگیری افکار عمومی موجب شده است تا توسعه فناوریهای عظیم ارتباطی، شبکههای رایانهای، ماهوارهها، شبکههای تلویزیونی جهانی، بسیاری از مفروضات و اصول پیشین قدرت را به چالش بطلبد» (هیبلزگری ۱۳۸۱، ص ۴۸) و «چنان جغرافیای جدیدی از مناسبات قدرت را در سطح جهان پدید آورد که تا بیست سال پیش، حتی تصور آن هم، غیرممکن بود. جغرافیای جدید، جغرافیایی مجازی است و مقاومتهای سیاسی و فرهنگی، ناگزیر باید در همین فضای الکترونیکی عرض اندام کند» (سوری ۱۳۸۵، ص۷۵). امروزه «اهمیت فناوریهای ارتباطی- اطلاعاتی بویژه رسانههای نوین به دلیل کارویژههای آنها است و سیاستمداران و دولتمردان میکوشند تا از طریق آنها مخاطبان آن سوی مرزها را تحت تأثیر قراردهند؛ چرا که رسانهها ابزار قدرت نرم به شمار می روند و از توانایی لازم و مؤثری برای نفوذ در افکار عمومی آن سوی مرزها برخوردارند» (کاروثر ۱۳۸۱، ص۱۹۳). این ویژگی وسایل ارتباطی- اطلاعاتی جدید، زمینهساز بهکارگیری گسترده و روزافزون عملیات روانی و اقناع افکار عمومی کشورهای هدف شدهاست.

دنی شختر با اشاره به میزان بسیار موفقیت عملیات روانی در جریان حمله به عراق معتقد است

«این مسئله تأکیدی بر این نکته بود که ما دیگر در دمکراسی (مردمسالاری) سنتی زندگی نمیکنیم، بلکه در مدیا اکراسی یا رسانهسالاری هستیم. سرزمینی که در آن رسانه ها، ارتش و سیاست درهم تنیده شده است» (کمال پور، ۱۳۸۶، ص۴۹).

باید درنظر داشت که «مؤسسات وابسته به پنتاگون، آغازگر انقلاب فناوری اطلاعات بودند. در واقع اینترنت را ارتش امریکا و با اهداف نظامی ایجاد کرد و پس از آن بخشهای دانشگاهی، این شبکه را گسترش دادند. در حال حاضر نزدیک به ۸۰% تجهیزات مربوط به سرورهای اینترنتی در شرکتهای امریکایی جای گرفتهاست و در مجموع، ایالات متحده نقش مدیریتی و کنترل را در عرصه اینترنت، ایفا میکند. طبیعی است که این مسئله برای کشورهایی که با ایالات متحده به لحاظ سیاسی، اقتصادی و یا فرهنگی مشکلاتی دارند، بسیار حاد است؛ چون در این جامعه مجازی که کشورها ناچارند اطلاعات زیادی را بر روی آن قرار دهند، امنیت اطلاعات در خطر جدی قرار دارد.» (بیابان نورد ۱۳۸۳، ص۱۱۷)
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
كاربر(ان) زير تشكر كردند: حسن گل احمدي
مدیران انجمن: حسن گل احمدي