جمعه, 11 خرداد 1403

 



موضوع: سدی در برابر جریان آزاد اخبار

سدی در برابر جریان آزاد اخبار 10 سال 6 ساعت ago #85438

رسانه‌های جهانی امروز نقش و جایگاه بی‌سابقه‌ای در كنترل و هدایت افكار عمومی یافته‌اند. آنچه عموماً در رسانه‌های غربی می‌بینیم، مناظری مجازی‌اند كه گاه با دنیای واقعیت به كلی متفاوت‌اند. در كشوری مانند امریكا، رسانه‌های خبری تحت نفوذ و مالكیت شركت‌های غول‌پیكر اقتصادی در انتقال و تفسیر اخبار، عمدتاً منعكس‌كننده‌ی ایدئولوژی طبقه‌ی حاكم جامعه‌اند. در عین حال، رسانه‌ها گاه این تصور را برمی‌انگیزانند كه آزاد و مستقل بوده و قادر به ارائه‌ی گزارش‌های متعادل و تفسیرهای منطقی‌اند.

مخاطبان این رسانه‌ها، بسته به ویژگی‌های فردی خود، كم یا زیاد در معرض تبلیغات روانی جمعی قرار دارند. همه‌ی اخبار به رسانه‌ها می‌رسد ولی آن‌ها همه چیز را منتشر نمی‌كنند؛ كسانی كه به بهانه‌ی تعدد و تنوع موضوعات و محدودیت زمان پخش اخبار، راه ورود جریان اخبار به ذهن ما را سَد می‌كنند، برخی را انتخاب، بعضی را انكار و بعضی دیگر را تحریف می‌كنند.

آنچه به عنوان اخبار در رسانه‌های امروز غرب می‌بینیم یا می‌شنویم، عمدتاً "منتخب" و "هدفمند" بوده و علل و پیامد‌های یك واقعه را بر اساس دیدگاهی ویژه و منحصر به فرد، بررسی می‌كنند. به ندرت به اخباری برمی‌خوریم كه دقیق و مستند ارائه شده و مبتنی بر آمار و ارقام موثق باشد. تلخ‌‌تر این‌كه با گذشت سال‌ها از تبلیغات رسانه‌ای غرب و پیشرفت روزافزون فناوری‌های ارتباطاتی و علوم شناختی در چند دهه‌ی اخیر، قوه‌ی قضاوت و تحلیل مخاطبان جهانی این رسانه‌ها رو به كاستی نهاده است و همین امر باعث شده حتی ساده‌ترین دروغ‌ها در رسانه‌های غربی به امری مستند و قابل هضم برای شنوندگان یا بینندگان تبدیل شود.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار آیت الله خامنه ای
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
كاربر(ان) زير تشكر كردند: حسن گل احمدي
مدیران انجمن: حسن گل احمدي