دوشنبه, 31 ارديبهشت 1403

 



موضوع: جهان زير سايه غول هاي رسانه اي

جهان زير سايه غول هاي رسانه اي 9 سال 11 ماه ago #82969

سلام

جهان زير سايه غول هاي رسانه اي


سايه نيكانلو – ICTPRESS - از اوايل قرن 19 با پيشرفت نظام سرمايه داری غربی ، بالا رفتن تيراژ روزنامه ها و مجلات و رونق يافتن کار راديو و تلويزيون ، مراکز غربی برای پاسخگويی به نيازهای مخاطبان خود، پيش از پيش به کسب سريع و گسترده تر اخبار احتياج پيدا کردند.

شايد مشهورترين داستان در اين رابطه مربوط به زيركي «بارون روچيلد»، بانكدار مشهور انگليسي در سال 1815 باشد.

او كه از نتيجه جنگ واترلو به وسيله يك سوار آگاه شده بود، از ناآگاهي سهامداران استفاده كرد و تمام سهام سقوط كرده را يك تنه خريد.

بعد از معلوم شدن نتيجه جنگ، سهامداران ناغافل فهميدند كه روچيلد دارايي خود را هزار برابر افزايش داده است؛ فقط به‌دليل اينكه «اولين خبر را او گرفته بود.»

بعد از گذشت چند سال اخبار تنها منحصر به وقايع اقتصادي و بورس باقي نماند بلكه اخبار سياسي، فرهنگي و نظامي نيز مورد توجه قرار گرفت.

بدين ترتيب، نياز به مطلع شدن از اخبار در كوتاه‌ترين زمان منجر به تاسيس (آژانس‌هاي خبري) در دنيا شد كه طي تحولات اجتماعي و ارتباطي به خبرگزاري‌ها تغيير نام داد.

خبرگزاری يک سازمان خبری – مطبوعاتی است که وظيفه و ماموريت آن جستجو ، تحقيق ، جمع آوری و تنظيم اطلاعات و پيام هايی است که ضرورتا بايد آنها را در مرکزی انباشت نمايد و سپس اين اخبار را به مشتريان خود ارسال کند.

مجهز کردن خبرگزاري ها به نقاط مختلف داخل و خارج از کشور و مجهز کردن آنها به وسايل فنی نيازمند صرف هزينه های سنگينی بود؛ بنابراين ضرورت تاسيس خبرگزاری ملی و بين المللی آژانس های مخصوص دريافت و انتقال خبرها به وجود آمد.

به طوريکه در حال حاضر بيش از 100 خبرگزاری ملی ، منطقه ای و بين المللی در جهان به کار تهيه ، توليد و توزيع اطلاعات و اخبار در مراکز خبری فعاليت دارند.

سرعت عمل ، وابستگی راديو و تلويزيون و مطبوعات به خبرگزاری ها از لحاظ تهيه اخبار است زيرا که هيچ يک از آنها قادر نيستند به تنهايی شبکه اطلاعاتی وسيعی را در سطح جهان برای انجام کارهای خبری خود تاسيس کنند.

مهمترين منابع اين کار هزينه سرسام آور تامين چنين شبکه هايی است و اين که خبرگزاری ها فروشندگان عمده اخبار و پيام های مطبوعاتی به شمار می روند از امتيازات و ويژگی های خبرگزاری هاست.

سازمان های خبرگزاری که گاه به گاه کار آنان خدمات تلگرافی يا تلکس خوانده می شود وابستگان رسانه های گروهی هستند آنان متصل به اين رسانه ها بوده و نقش بسيار با اهميت را بازی می کنند ، اما مطلقا کاری به کار عرضه خبر به مصرف کنده نهايی خبر ندارند کار يک خبرگزاری آن است که اطلاعات و اخبار را در زمانی سريع با حالتی مطلوب گردآوری و سپس آنچه را خود می خواهد از درون گزارش ها و تصاوير خبرگزاری انتخاب را به خواننده يا شنونده خويش ارائه می دهد.

گاهی اوقات از تفاسير ، رخدادها و گاهی صرفا خبرهای مخابره شده توسط گزارشگران را ارسال می کنند.

يک خبرگزاری جهانی شبکه های زيادی به سراسر گيتی گسترده و قادر است غالب نقاط جهان را تحت پوشش خويش قرار می دهد يک خبرگزاری جهانی ، مشتريان ، اعضا و مشترکينی در سراسر جهان دارد که اطلاعات و اخبار را بدون هيچ واسطه ای و مستقيما از آنها دريافت می کنند.

هاواس ؛ غول اينجاست

در سال 1835 « چالز آگوست هاواس» نخستين آژانس خبري جهان را در فرانسه پايه‌گذاري كرد.

هاواس، انحصار دولتي ارسال اخبار از طريق تلگراف نوري را در فرانسه در اختيار گرفت و به كمك دولت و انعقاد قرادادهاي تجاري با برخي كشورها كاري كرد كه در 1880 تبديل به يك خبرگزاري بي‌رقيب شود.

خبرگزاري هاواس از يك جهت ديگر نيز اهميت دارد چون «ژوليوس رويتر» و «برنالد وولف» كه هر دو از كارمندان هاواس بودند به پيروي از هاواس خبرگزاري‌هايي به نام خود در انگلستان و آلمان تاسيس كردند.

در سال 1859 اين 3 خبرگزاري، موافقتنامه مبادله اخبار را امضا كردند تا نخستين كارتل خبري جهان باشند. انحصار خبري را تنها 2 خبرگزاري قديمي ديگر تا به امروز با خود يدك كشيدند.

خبرگزاري فرانسه كه ميراث‌دار هاواس است و خبرگزاري ژوليوس رويترز كه همچنان مشغول فروش خبر است.

AP؛ چهارراه اخبار شرق و غرب

با روي كار آمدن تلگراف در سال ‌١٨٤٩ در هاليفاكس اولين اداره‌ اخبار خارجي خبرگزاري افتتاح شد تا آسوشيتدپرس چهارراه اخبار شرق و غرب شود.

AP در حال حاضر تعاوني‌اي است با روزنامه‌هاي معيني كه مالكان اصلي آن محسوب مي‌شوند.

معمولا سالانه بيش از ‌١٧٠٠ روزنامه به اضافه ‌٥ هزار شبكه راديو و تلويزيوني كه بيشتر آنها در خاك آمريكا قرار دارند از اخبار و گزارش‌هاي AP استفاده مي‌كنند.

آسوشيتدپرس از سال ‌١٩٩٠ به اين طرف سروشكلي تازه به‌خود گرفت. در اين سال اين خبرگزاري به قانون شركت‌هاي ايالت نيويورك پيوست و به‌صورت يك شركت تعاوني غيرانتفاعي درآمد.

AFP ؛ يك ايفل خبري

خبرگزاري فرانسه، قديمي‌ترين خبرگزاري دنيا، بزرگترين خبرگزاري فرانسه و سومين خبرگزاري بزرگ در سراسر جهان است.

مركز آن در پاريس است و مراكز منطقه‌اي آن نيز در واشنگتن، هنگ‌كنگ، ‌نيكوزيا و مونت‌ويدئو قرار دارد.

در 165 كشور جهان خبرنگاران AFP حضوري فعال دارند و در 110 كشور نيز دفتر دارد.

اين خبرگزاري به زبان‌هاي فرانسه، انگليسي، عربي، اسپانيايي، آلماني، پرتغالي و روسي اخبار خود را به سراسر جهان مخابره مي‌كند.

امروزه اين خبرگزاري به توسعه‌ فعاليت جهان‌گستر خود ادامه مي‌دهد و براي خودش شبكه‌هاي راديويي، تلويزيوني و روزنامه‌ راه انداخته است.

مهم‌ترين و اولين مشتري AFP دولت فرانسه است كه توليدات خبري اين خبرگزاري را براي سرويس‌هاي مختلف خود خريداري مي‌كند. خبرگزاري فرانسه بيش از 2 هزار كارمند دارد كه 900 نفر آنها خارج از فرانسه درحال فعاليت هستند.

رويترز؛چشم رويدادهاي اقتصادي

در اكتبر ‌١٨١٥، پل ژوليوس رويتر، يك مهاجر آلماني‌تبار، اداره‌اي در شهر لندن تاسيس كرد كه قيمت‌هاي بازار سهام را بين لندن و پاريس از طريق كابل مخابراتي جديد Calais-Dover انتقال مي‌داد.

رويترز به‌عنوان يك آژانس به‌زودي معروف شد، به‌طوري كه پس از مدتي خدمات خود را به ديگر كشورهاي اروپايي گسترش داد. همچنين، دايره‌ فعاليت خود را به حوزه‌ تبادل اخبار اقتصادي و غيراقتصادي در سراسر جهان گسترش داد.

شهرت خدمات‌دهي رويترز از طريق موفقيت در مخابره‌ متوالي اخبار و گزارش‌ها درباره‌ اوضاع مختلف ارتقا يافت.

در سال ‌١٩٢٥، انجمن مطبوعات و خبرگزاري‌هاي بريتانياي كبير، بيشتر سهام شركت با مسئوليت‌ محدود رويترز را خريد و مقر آن در سال ‌١٩٣٩ به ساختمان شماره ‌٨٥ خيابان فليت در لندن كه در حال حاضر نيز در آنجا است، انتقال يافت.

اگرچه رويترز بيشتر به‌عنوان بزرگترين خبرگزاري چند رسانه‌اي بين‌المللي شناخته شده است اما بيش از ‌٩٠ درصد درآمدهاي آن از محل خدمات و سرويس‌هاي مالي‌اي كه ارائه مي‌دهد، تامين مي‌شود.

از تحولات مهمي كه از نيمه‌ دوم سده‌ بيستم در رويترز ايجاد شد تاسيس سرويس «رويترز مانيتور» بود كه به پوشش اخبار مربوط به ارزهاي خارجي و قيمت سهام در دنيا مي‌پرداخت.

اين خبرگزاري با ايجاد سرويس اينترنتي خود به‌صورت چندرسانه‌اي به بيش از 80 ميليون نفر در سراسر جهان سرويس مي‌دهد.

اين روزها ديگر خبري از دعا و بوسه‌هايي كه بدرقه راه كبوتران نامه‌بر مي‌شد، نيست.

هرچندانحصار غول هاي خبري با تكثر رسانه اي كشورهاي جنوب كه مدعي شكستن انحصارها هستند به پايان رسيده ولي همه با يك تشر غول‌ها دست و پا گم مي‌كنند و غول‌ها را جاي چشم خود مي‌گذارند.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: حسن گل احمدي