خوش آمديد,
مهمان
|
|
برای نخستین مرتبه واژه امپریالیسم خبری را «یورهوك كنن» رییس جمهور وقت فنلاند در گردهمایی كارشناسان ارتباطی یونسكو در دانشگاه تامپر فنلاند در سال ۱۹۷۱ عنوان كرد. او در سخنرانی خود ضمن انتقاد به وضعیت ارتباطی نامطلوب بین كشورهای غربی و سایر ممالك گفت: «كارشناسانی كه در اینجا اجتماع كردهاند، در بررسیهای خود نشان دادهاند كه كشورهای غربی و سایر ممالك در حال توسعه در زمینه اطلاعات، تحت تاؤیر شدید صادرات ممالك صنعتی غربی و بویژه قدرتهای بزرگ قرار دارند. به گونهیی كه میتوان وضعیت حاكم در سطح بینالمللی را «امپریالیسم خبری» توصیف كرد.»
● كاركردهای جهانی امپریالیسم خبری ۱ وابستگی فرهنگی: در بخش فرهنگ، امپریالیسم خبری، سیاه را سفید و سفید را سیاه جلوه میدهد. كاركرد امپریالیسم خبری به نحوی است كه از عطش اطلاعاتی مخاطبان خود در كشورهایی كه از ضعف اطلاعرسانی رنج میبرند سودبرده و برای او مشخص میكند كه به چه چیز فكر كند؟ از چه واقعهیی اطلاع داشته باشد؟ چه چیز بپوشد و بخورد و چگونه رفتار كند. پیامد «بمباران خبری» امپریالیسم خبری از خودبیگانگی فرهنگی، تمدن وارداتی و بیهویتی است كه با آخرین دستاوردهای تكنولوژی عرضه میشود. البته در عصر حاضر و در هزاره سوم كاركردهای جدیدتری همچون دامن زدن به اختلافات مرزی، قومی و دینی، وارد آوردن شوكهای خبری به منظور به دست آوردن نبض بازار بورس و نفت و بایكوت خبری و برعكس برجستهسازی یك حادؤه در یك كشور مشاهده میشود. |
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
|