دوشنبه, 31 ارديبهشت 1403

 



موضوع: رسانه ها و فرهنگ مردمی

رسانه ها و فرهنگ مردمی 10 سال 2 ماه ago #62020

رسانه ها و فرهنگ مردمی:

وسایل ارتباط جمعی که در طول زمان به وجود آمده و پیشرفته و تکامل پیدا کرده از همان آغاز در تئسعه و پیشرفت هنرهای مردمی نقش داشته است.
برخی از این رسانه ها نظیر رمان های ارزان قیمت بودند که باعث سرگرمی مردم بودند ، برخی دیگر آنها تابلوی اعلانات ، روزنامه ها و مجلات که برای ارائه آگهی های مربوط به محصولات نقش به سزایی را داشتند.
بنابراین کتابهای ارزان قیمت به صورت پاورقی در روزنامه ها و مجلات چاپ شدند و نمایشنامه های زنده راه خود را به رادیو تلویزیون باز کردند. در مورد ورزش هم همچین اتفاقی افتاد. مسابقات ابتدا در میادین ورزشی مطرح می شد اما سپس به صفحات روزنامه ها و وسایل ارتباط جمعی الکترونیکی کشانده شد.
آگهی های تجارتی - نمایش های ورزشی مخاطبان حاضر در صحنـه تهیه برنامه و سایر مثالهای موضوع فرهنگ مردمی است.البته در نهایت جنبه محتوا و تاثیر آنها در نظر گرفته می شود.گاهی وقتها فرهنگ مردمی تبدیل به تجارت هم می شود که از طریق وسایل ارتباط جمعی ارائه می شود.
قسمتی از این برنامه های وسایل ارتباط جمعی مربوط به ارائه فرهنگ مردمی است که بسیار سود اور می باشد.مخاطبان به مصرف و استفاده از فرهنگ مردمی ، تشویق می شوندکه استفاده از سرگرمی های مردم پسند گرفته تا ورزشها و حتی فیلمهای مستهجـن که شامل آن می شود.

در نهایت تأثير رسانه هایی مانند تلويزيون و یا رسانه های جمعی در فرهنگ سازي چنين توضيح داده شده است:
* رسانه ها، مردمي را نشان مي دهند كه فعاليت هاي خاصي را انجام مي دهند. اينها مي توانند مدل و راهنماي همه بينندگان اين گونه برنامه ها قرار گيرند. اين اعمال مي توانند براي هميشه بخشي از شخصيت ذاتي تماشاگران بشوند. رسانه ها همچنين صدها نوع گروه مختلف اجتماعي را نشان مي دهند. الگو و انگاره سازمان اجتماعي و رفتار اعضاي آنها با يكديگر مي تواند از طرف مخاطبان مشاهده و ياد گرفته شود و در موارد مشابهي كه بيننده وارد اين گروه ها يا با آنها وارد مذاكره و رابطه مي شود، مورد استفاده قرار گيرند.
به يقين، تقليد مخاطبان از شخصيت ها و رفتارهاي نمايش داده شده در رسانه و به دنبال آن قرار گرفتن اين الگوها به عنوان بخشي از شخصيت افراد، در بلندمدت، زمينه ساز تحول فرهنگي در جامعه مي شود و اين اهميت رسانه به ويژه تلويزيون را در جامعه پذيري و فرهنگ سازي مي رساند.

منبـع: شناخت ارتباطات جمعی ( ملوین دفلور ، مترجم : سیروس مرادی زیر نظر دکتر باهنر.)
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.

رسانه ها و فرهنگ مردمی 10 سال 2 ماه ago #62253

خانم رهگذر سپاس از عنایت شما به مباحث کلاس.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: حسن گل احمدي