دوشنبه, 31 ارديبهشت 1403

 



موضوع: رسانه ها و تغییرات فرهنگی

رسانه ها و تغییرات فرهنگی 10 سال 2 ماه ago #61329

به نام خدا با عرض سلام و خسته نباشید
یکی از مشخصات بر جسته دوران ما جایگاهی است که وسایل ارتباطی در زندگی اجتماعی ،سیاسی و فرهنگی ملل بدست آورده اند. مارشال مک لوهان جامعه شناس کانادایی ، بر این باور است که :اگر تکنولوژی یک دوران ، مصنوع فکر و عمل انسان است، می توان گفت که انسان هر عصر هم به سهم خود مصنوع تکنولوژی زمان خود است. وسایل ارتباط جمعی نه فقط در حالات و تصورات و ادراکا ت انسان موثر است ، بلکه در سیستم اعصاب و ادراکات حسی انسان تاثیر گذاشته و او به طور نا خود آگاه وضع خود را از جنبه های مختلف با وسایل ارتباط جمعی منطبق کرده است .
رابرت مورتون جامعه شناس امریکایی معتقد است : رسانه ها می تواننددر دراز مدت ساختارهای ارزشی را بسازند، یا دگرگون کنند. اورث راجرز محقق امریکایی نیز بر این باور است که ارتباطات عامل دگرگونی اجتماعی هستند ، چرا که تاثیر رادیو و تلویزیون بر افکار عمومی ، از دیگر رسانه ها وسیع تر و عمیق تر است.
این رسانه ها پیامشان دیداری و شنیداری است و برای دریافت پیام آن ها پیام گیر نیازی به سواد خواندن و نوشتن ندارد در نتیجه میتواند برای بخش وسیعی از اعضای جامعه در حال توسعه ، نقش یک آموزشگاه موثر را ایفا کند. حقیقت این است که وسایل نیرومند سخن پراکنی ، به تنهایی قدرت ایجاد تحولات بزرگ را در افکار عمومی ندارند یا به ندرت دارند، ولی می توانند به طور موثر جریان های فکری موجود را تقویت کنند و چنانچه در توده مردم آمادگی برای تحول وجود داشته باشد، حتی قادرند این تحول را جهت دهند.
منبع : کتاب رسانه شناسی دکتر نسرین دانایی
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: حسن گل احمدي