سه شنبه, 01 خرداد 1403

 



موضوع: حسابداری اسناد

حسابداری اسناد 10 سال 2 ماه ago #63045

سند حسابداری

برگه حسابداری، نوشته ای است که در آن آثار مالی یک یا چند رویداد مالی نوشته می شود.

ماده 9 «آئین نامه نحوه تنظیم و تحریر و نگاهداری دفاتر موضوع تبصره یک ماده 95 قانون مالیاتهای مستقیم » سند حسابداری را چنین تعریف می کند:

برگه یا مدرک حساب یا سند حسابداری عبارت از نوشته ای است که درآن یک یا چند مورد از عملیات مالی و پولی و محاسباتی انجام شده به حسابهایی که حسب مورد بدهکار یا بستانکار گردیده تجزیه می شود و چنین مدرکی پس از امضاءمرجع ذیصلاح و صدور آن قابل ثبت در دفاتر معین و روزنامه و کل است.

برای ثبت معاملات در سند حسابداری باید نام حسابهای بدهکار و بستانکار در هر معامله را تعیین کرد. نام حسابهای بدهکار و بستانکار از فهرست حسابهای موسسه به دست می آید.

حساب

حساب ابزاری است که گردشهای مالی آن عنصر در آن نگهداری می شود.

در تنظیم فهرست حسابها برای یک موسسه باید به نکات زیر توجه شود :

1- نام هر حساب باید ماهیت آن را به روشنی بیان کند.

2- تعداد حسابها باید به تناسب نیازهای موسسه انتخاب شود .

3- حسابها باید به ترتیبی که در صورتهای مالی انعکاس می یابد در فهرست حسابها مرتب شود.

4- حسابها باید به ترتیبی شماره گذاری شود که شماره هر حساب نوع و طبقه بندی آن حساب را مشخص نماید.

اسناد مثبته

اسناد مثبته (اسناد ثابت کننده):در حسابداری مجموعه اسناد و مدارکی را که دلالت بر وقوع یک معامله و یا یک رویداد مالی نماید اسناد مثبته نامیده می شوند. مثل فیش آب و برق و گاز و تلفن فیش بانکی فاکتور خرید و فروش و.....لازم به ذکراست اسناد مثبته حتما نمی بایست چاپی ودارای شکل بخصوصی باشد. بلکه شکل اسناد متنوع وگاها دست نویس است.

دلایل اهمیت اسناد مثبته اینست که اولا مبنای تجزیه و تحلیل و ثبت رویداد مالی در اسناد و مدارک و دفاتر قانونی می باشند و ثانیا به منظور پیگیری های بعدی لازم می باشند.

اسناد مثبته حتما بایستی واضح روشن باشند.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: محمد عمران زاده