شنبه, 15 ارديبهشت 1403

 



موضوع: تحلیل خطبه غدیر

تحلیل خطبه غدیر 9 سال 10 ماه ago #91662

الهم عرفنی نفسک....الهم عرفنی رسولک....الهم عرفنی حجتبک .....
یا مهدی در زمان غیبت تو چه دعایی کنیم تا تو را بیابیم.وچگونه باذ شیطان نفس بجنگیم؟اگر چه توان غواصی در زرفای دریای شناخت تو را نداریم:اما از خداوند میخواهیم ودست لطف تو را می طلبیم.
آب دریا اگر نتوان کشید هم به قدر تشنگی باید چشید
چنان که ÷یامبر اکرم (ص) فرمودند:
شایسته وسزاوار است خلافت علی وباید حاضران در غدیر به غایبان و ÷دران و فرزندان بگویند تا روز قیامت حال سر تسلیم در برابر آستان مقدس تو فرود آورده ومیگوییم تو کریمی ازخاندان کریمان وپناهانی ! دستمان را بگیر و به راه ایمان ببر.از ما رو بر نگردان وبه راه ایمانمان بکشان.وبه دعای الهم عجل لولیک الفرج آمین بگو.
امروزه برخی از مدعیان روشن فکری دینی موضوع مهم واعتقادی خلافت و امامت را جد مساله تاریخی قلمداد میکنند و روی سخن آنان با شیعه است وبه سایر فرقه ها ی مسلمین کاری ندارند.و غالبا دانسته و به عمداز دیگر فرقه ها جانب داری میکنند.بهتر است درباره ی نظریه ی آنان جایگاه عظیم و اعتقادی امامت را در بیان قرآن کریم واحادیث پیامبر (ص) و خاندان عصمت علیم اسلام به چند نکته اشاره کرده وبازشناسی کنیم.
اولین نکته-این گروه تمامی مسایل مذهبرا به طور مادی توجیه کرده و با تاریخ دانستن امامت و کم اهمیت دادن آن وبا ملاک های مادی و مذهبی زمینی مسائل مذهب توجیه مادی داده میشود. و بحث و گفتگو در این مورد باعث اختلاف بین مسلمانان تلقی می شود.در پاسخ به این افراد می گوییم اگر واقعا خیر خواه هستید مسلمانان را به حقیقتی اجبار کنید که وحدت را بر پایه ی آنیجاد کنند نه این که بهانه ی وحدت بسیاری از محورهای حق را زیر پابگذارند.
دومین نکته-توجه به مفهوم و جایگاه امانت نشانگر اعتقادی بودن این اصل است.حضرت ابراهیم پس ازآزون الهی به عنوان امام برگزیده شد.آن حضرت درباره ی فرزندان خود پرسید :خداوند فرمود ند: عهد امامت من به ستمکاران نمی رسد پس موضوع امامت از سوی پروردگار مقام بلندی است که لازمه ی آن عصمت است.از طرفی برداشت هایی که از حدیث معروف ثقلیت می شود به نحوی است که نشان دهنده ی جانشینی به حق امام در تمام بعدهای نبوت و رسالت است.و این دو به هیچ عنوان جدا ناپذیر نیسشتند.در حدیث حضرت کاظم علیه اسلام آمده:الا مامه هی النور.
مضون این عبارت و همچنین روایت مشهور حضرت رضا علیه اسلام:ان الامامه هی منزله النبیا وارث الا وصیا ان الامامه خلافه الله وخلافه الرسول صلی الله علیه وآاه ومقام امیرالمومنین علیهاسلام ومیراث والحسین والحسین علیها اسلام ان الامامه زیام الدین و نظام المسلمین صلاح الدنیا و عزالمومنین ان الامه اس اسلام النامی وفرعه السمی.
این که امامت پایه ی بالنده ی السلام وشاخه ی بلند ان است امامت بالاتر از شان وخردهای مردمی است که بتوانند با نظر وعقیده ی خود امامی انتخاب کنند به همین علت پیامبر اکرم امام وامامت را جانشین همه جانبه ی خود معرفی کرده است .و در طول بیست و چند سال پیامبری خود مقام امامت وشایستگی وبرتری های حضرت علی علیه اسلام همچون سرپرستی و ولایت در دینداری و.....را گوشزد کرده اند و تذکر فرمودند.
نکته سوم-اهمیت مساله امامت امیرالمومنین تا جایی است که در قران کریم بارها تاکید شده تنها سرپرست و رهبر شما خدا است.و انان که ایمان اورده اند نماز بر پا می دارند و در حال رکوع زکات میپردازند.یا ایها الذین امنو اطیعو اللهو اطیعوالرسول و اولی الامر منکم.
ای ایمانیان !از خدا اطاعت کنید و فرمان رسول وصاحبان امر را گردن نهید.در هنگام نزول ایه ی (اندر عشر تک الا قربین).ای پیامبر !خویشان نزدیک را بترسان پیامبر سه بار تکرار کرد که شما از خویشان من هستید چه کسی از شما با من پیمان برداری می بندد وهمه سکوت کردند.تنه کسی که به پا خاست ومورد مهر ویزه پیامبر قرار گرفت و پیامبر فرمود :او از حکمت و دانش سیراب نمودم حضرت علی علیه اسلام بود.
اری پیامبر اکرم صلی اله علیه واله هشدار داده اند :و بدانید قله ی بلند امر به معروف این است که به گفته ی من درباره ی امامت برسید. و غایبان را به پذیرش فرمان من توصیه کنید و مخالفان را از ناسازگاری با سخنان من باز دارید .همانا سخن من فرمان خدا و فرمان من است.حمد خدای بزرگی را که یکتا و بزرگوار بودنش هیچ شکی نیست. مقام و عطمتش بسیار بزرگ است و بر همه چیز سلطه دارد بدون انکه فضا و جایی را اشغال و بر مخلوقاتش از همه چیز وهمه کس نزدیک تر است .همواره از سوی بندگانش مورد پرستش قرارمیگیرد.شروع و اغاز هر کاری با نام اوست و سرانجام هر امری پایانش به خواست خداوند متعال است.افریننده ی اسمان و زمین وکسی که بر همه ی مخلوقاتش حکم رانی میکندو از نظر پاکی وبزرگی از همه مقدمات برتری دارد.افریننده فرشتگان و روح است و کسی که بر همه موجودات و افریننده خود توجه دارد در حالی که هیچ کس او را نمیبیند بسیار عظیم وصبور است.والطاف و رحمتش بر همه جهان شامل میشود ان چنان صبور و بردبار است که در به سر رساندن کافران سزاوار عذاب هیچ عجله ای ندارد.بر همه چیز اگاه و مسلط است و هیچ پدیده ای از دیدگان او پوشیده وپنهان نخواهد ماند و هر گز همانند او یافت نخواهد شد.دریگانگی بی همتاست هیچ کس نمی تواند با دیدن وصف ویزگی ها وصف او را بکند.قسم میخورم او خداوندی است که غظمت و جلالش سراسر دنیا را فرا گرفته ونور الطافش تا ابدیت ادامه دارد.خداوندی که هر کاری را تنها به مصلحت خود و بدون انکه با کسی در ان رابطه مشاوره ای را انجام دهد اعمال می کند و سرنوشت مخلوقاتش را خودش رقم می زند.در نحوه افرینش مخلوقاتش هیچ اگو و نقشه ای نداشته و مخلوقاتش را بدون مکر وحیله هستی بخشیده است.و جهان تنها به امر او ایجاد شده و با افرینشش بسیار عظیم و استوار بوده خدایی هست که پادشاه افریننده خود است.چرخاننده اسمان ها و اداره کننده ماه و خورشید که هر کدام در وقت معین خود به کار بیفتد خدایی که به اراده او شب را به روز و روز را به شب تبدیل میکند اوست که هر ستمگر وشیطان سرکش را نابود می کند.خدایی که نه زاده ونه زاییده شده وبرای او هیچ همتایی نیست.همواره خدا را حمد وستایش میکنم ودر هر لحظه و شرایطی بر او و فرشتگانش ایمان دارم.فرمان او را به هیچ چون وچرایی می پذیرم و هر انچه را که باعث خوشنودی و رضایت اوستانجام می دهم و در مقابلش تسلیم می شوم.چرا که به فرمان بری او اگاه و از کیفر و عذاب او هراسانم چون او خدایی است که هیچ کس از مکرش در امان نبوده زیرا او را ستمی نیست.بخش دوم:
و حالا به بندگی خود و افرینندگی او قسم میخورم واعمال خود را ان گکونه که ان وحی نموده به انجام می رسانم تا مبادا از سوی خداوند بر من عذابی نایل شود که هیچ کس را توان دور ساختن ان از من نباشد هر چند که بسیار تواناست و دوستی و لطفش با من خالص و بی ریا است.در سوره مائده ایه ی 67 خداوند بر محمد زسول الله چنین وحی نمود:ای فرستاده ما انچه را که از سوی خداوند بر تو نازل کردیم درباره علی و جانشینی او برسان وگرنه رسالت خداوندی را به انجام نرسانده ای و او تو را از اسیب مردمان حفظ میکند.ای مردم در تبلیغ انچه خداوند بر من نازل کرده دریغی نکردم واکنون دلیل نزول ایه را بیان میکنم همانا جبرئیل از سوی خداوند بر من فرود امد و فرمانی اورد که در این مکان به پا خیزم وبه همه مخلوقاتش از هر قوم ونزادی اعلامکنم که علی بن ابی طالب برادر و وصی و جانشین من در میان امت و امام بعد از من است.با این حال خداوند از من خوشنودنخواهد شد مگر فرمان او را در حق علی به شما ابلغ کنم ان گاه پیامبر صلی الله علیه واله چنین خواند:ای پیامبر انچه از سوی پروردگارت بر تو فرود امده سوره مائده ایه67 در حق علی ابلاغ کن وگرنه رسالت او را انجام نداده ای و البته خداوند تو را از اسیب مردمان نگاه میدارد.
بخش سوم
ای مردمان بدانید که این ایه درباره ی علی علیهاسلام است معنی ات را بفهمیدو بدانید که خداوند او را سر پرست و امام شما قرار داده و پیروی از او را بر عجم وعرب مهاجرین و انصار وسفید وسیاه وکوچک وبزرگ واجب کرده است.به گونه ای که خداوند او را و کسانی را که پیروی راهش می کنند امرزیده است.ای مردم برای اخرین بار در این اجتماع با شما سخن می گویم سخنم را شنیده وپیروی کنیدودستور پروردگارتان را شنیده و گردن بگیرید.همانا که خدای عزوعجل صاحب اختیار و سرپرست شماست بعد از خداوند سرپرست شما پیامبر اوست که اکنون با شما سخن می گوید وپس از من به خداوند ولی و امام شماست سپس در فرزندان من از نسل علی خواهند بود تا زمان رستاخیز خدا ورسول او را دیدار کنید.ای مردم او را برتربشمارید هیچ دانش وعلمی نیست که خداوند در جان من قرار نداده باشد ومن تمامی ان را در جان علی ضبط کردم.او پیشرو و پیشوای روشنگر است که خداوند در سوره یاسین از ان گفتگو کرده .ای مردمان او را فراموش نکنید واز امامت وسرپرستیش دوری نکنید چرا که داوشما را به درستی و راستی فراخانده وهر انچه را که خود بدانعمل می کند دعوت می نماید.او شما را از هر نکوهش و رنجش ستمگران باز می دارد و باطل را نابود میکند او نخستین کسی است که خدا و رسول او ایمان دارد وکسی در ایمان به من از او سبقت نگرفته .همان گونه کهجانخود را فدایرسول خدا کرده تنها او بوده که همراه رسول خدا به پرستش و عبادت خدا می پرداخت و جز او از بین مردمان کسی چنین نبوده.ای مردمان او امام از سوی خداست.خداوندی که هرگز توبه منکر او نپذیرد و او را نیامرزد.این تنهاروش قطعی خداوند درباره ناسازگاری دربارهامامت علی است و به یقین او را به عذاب جاودانه کیفر خواهد داد.سپس از مخالفت و سر پیچی از او بهراسید وگرنه : در اتشی فرو خوتاهید افتاد که اتش گرداننده ان مردمان و سنگ هستند که برای حق ستیزان اماده شده(ال عمران ایه 131)ای مردمان در قران بسیار اندیشه وتفکر کنید و عمق ایات را دریابید و بر احکام و دستوراتش نظر بیفکنید به خداوند سوگند که باطن ها و تفسیر ان را روشن نمی کند مگر همین که دست و بازوی او را گرفته و بالا اورده ام و اعلام می کنم هر ان کس که من سرپرست او هستم علی نیز سرپرست اوست و علی فرزند ابی طالب برادر و جانشینمن است ولایت و سرپرست او امری است از سوی خداوند عظیم و بلند مرتبه که بر من فرو فرستاده است.بخش پنجم
پیامبر فرمود :ای مردمان خداوند عظیم وبزرگوار دین را با امامت وسر پرستی علی تکمیل نمود اینک انان که از او وجانشینانش از فرزندان من واز نسل او تا زمان بر پایی رستاخیز سر پیچی کنند اعمال انها در دو جهان باطل وبیهوده بوده .ای مردمان علی یاور دین خدا وتنها مدافع رسول اوست در پاکیزگی و پرهیزکاریاو شکی نیست .پیامبرتان برترین پیامبران جانشین در میان شما.برترین جانشینان و فرزندانش برترین اویانند همواره تقوا پیشه کنید (ان گونه که سزاوار است نمیمیرید جز با شرف اسلام )ال عمران 102
ای ردمان نور از سوی خداوند بلند مرتبهدر جان من وسپسدر جان علی بن ابی طالب وسپس در نسل او تا قائم مهدی که حق خدا و تمامی حق ما را میستاند جایگرفته است .همانا به زودی پس از من امامانی خواهند امد که شما رابه اتش فرا خواهند خواند انان در روز رستاخیز تنها وبی یاور خواهند بود قصص 41.همانا جاهلان و یاوران وپیروان وتابعشان در پست ترین جایگاه اتش خواهند بود سوره نسا ایه 145.همانا خداوند بلند مرتبه شمارا به حال خود رها نخواهد کرد(تا نا پاک را از پاک جداکند و هر اینه خداوند شما راه مستقیمی که شما را به سوی خدا می رساند منمکه فرمان به پیروی از من را داده و سپس علی و نسل او را تمامی حمد و ستایش های ویزه پروردگار جهانیان است .همانا خدایی که بر همه ی افرینش خود مهر می ورزد و فرمانروای روز جزاست پس خدایا تنها تو را می پرستیم و تنها از تو یاری می خواهیم که ما را به راه راست هدایت فرمایی.همواره پیروان و دوستان امامان مومنانی هستند که خداود عزوجل ان ها را چنبن توصیف می کند (انان که ایمان اورده اند باور خود را به شرک نیالوده اند پس ایشان در امان هستند و راه یافتگان انعام ایه 82.همواره پیروان اهل بیت با ارامش و سلامت به بهشت وارد میشوند و فرشتگان تسلیم انان را پذیرفته و می گویند :سلام بر شما اکنون د بهشت جاودانه در اییداما دشمنان اهل بیت ناله افروزش جهنم را در حالی که شعله های انزبانه می کشد میشنود سوره ملک ایه 7.خداوند در وصفشان می گوید:هر گاه امتی به جهنم وارد شد همتای خود را نفرین کرد.تا انکه تمامی انان به یکدیگر بپیوندند. ان گاه پسی نیان به پیشینیان می گویند:خداوندا انان مارا گمراه کردند پس بر انها کیفر دو چندان از اتش فرود اور.حضرت مهدی عجل الله الشریف:اخرین امام از سوی خداست او بر تمامی ادیان چیره خواهد شد و از همه دشمنان و ستمکاران انتقام خواهد گرفت.اختیار عموم جهانیان به او سپرده خواهد شد.و هیچ کس یافت نخواهد شد که بر او چیره شود.او جانشین خدا در زمین وداورذاو در میان امتهاست.پیامبر میفرماید:من فرمان ودستور خدا را بر شما اشکار کردم وبعد از من علی هست که شما را اگاه میکند واکنون پس از پایان خطبه ام و انجام بیعت با او با او وسپس با من دست دهید.پیامبر(ص) میفرماید:ای مردم همواره در خانه خدا حج بجا اورید که از شعایر و اداب خداییست.خانه خدا را با دین کامل و ژرفای دانش دیدار کنید.از زیارتگاهها جز با توبه از گناهان بر نگردید.نماز را به پا دارید وزکات را بپردازید.همواره شما را به هر انچه که حلال و حرام میباشد راهنمایی کردم.و هرگز از ان بر نمیگردم.همواره برترین به معروف این است که به سخنان من درباره ولایت علی و فرزندان او پرسید و این توصیه من را به دیگران برسانید.همواره به یاد مرگ و قیامت باشید و هیچ گاه توزین اعمال خود را در برابر پروردگار جهانیان از یاد نبرید.پس همگان بگویید که سخنان مرا شنیده اید و پیروی میکنید.بر انچه از سوی پروردگار تو در امامت امام علی و دیگر امامان ابلاغ کرده ای با تو پیمان میبندیم. هر ان کس که هدایت از سوی پیامبر را بپذیرد به خیر خودش پذیرفته و هر ان کس که از دستورات او سر پیچی کند به زیان او رفته(زمر آیه 41).ای مردمان انچه خدا را خشنود میکند ان را به جای آورید و اگر تمامی آفریدگان کفر ورزند بر خداوند عزوجل هیچ زیانی نخواهید رسید.(آل عمران 144).بسم الله الرحمن الرحیم ما انسانها در برهه ای از زمان آن گاه که دلتنگیم و در هوای پرواز به سوی معبود دلمان پر میکشد نا خود آگاه دم بر می اوریم یا امام زمان.با اینکه میدانیم حضرتش در غیبت کبری به سر میبرد اما سوالی میپرسیم که چگونه میتوان امام زمان (عجل الشریف) را شناخت؟ از ایشان میخواهیم که به ما کمک کرده و در رسیدن به نور ایمان و حقیقت در مسیر الهی راهنمایمان باشند.(آمین). عده ای از افراد به ظاهر روشنفکر دینی در مورد امامت این موضوع را مسله تاریخی قلمداد میکنند.البته روی سخن آنان با شیعه است.دانسته و به عمد از دیگر فرقه ها پیروی میکنند.که در این باره به نکاتی چند که در قران کریم و احادیث پیامبر به حق قید شده است میپردازیم.نکته اول-آنان کسانی هستند که پیامبر اسلام (ص) در ارتباط با جهان غیبت و عالم دیگر ندانسته و توجیه مادی و زمینی میکنند و باعث کم اهمیت جلوه دادن تاریخی دانستن این موضوع است.آیا این افراد واقعا خیر خواه دین هستند؟پس اگر چنین است چرا برخی بسیاری از محورهای وحدت را زیر پامیگذارند؟نکته دوم- ما میدانیم که مسئله امامت بلندترین شاخه در اسلام است و عصمت لازمه آن است.به همین سبب حضرت رسول (ص) موضوع امام و امامت را به معنای جانشین همه جانبه خود معرفی کرده است.و مقام امامت و برتریهای علی (ع) را گوش زد فرموده اند. نکته سوم-در قرآن کریم در باره اهمیت امامت امیرالمومنین تاکید فراوانی شده است.و تمامی تفسیر کنندگان شیعه و سنی بر این باورند که ایه شریفه (انما ولیکم الله ورسوله والذین آمنو الذین یقیمون الصلاه و یوتون الزکاه و هم راکعون).درباره امیر المومنین حضرت علی (ع)است.(آنگاه که در نماز و در حال رکوع زکات دادند).این آیه و دها آیه درباره امامت و ولایت و سرپرستی امام امیر المومنین است.نکته چهارم-امامی که نایب امام دیگر است باید با سنخیت کامل و شباهت تام داشته باشد.به همین علت پیامبر اسلام (ص)حضرت علی (ع) را به روش امامت و پیامبری خویش تربیت کرده اند و با روحیات و اخلاقیات خویش آشنا نموده اند. تا جایی که حضرت (ع) در خطبه قاصعه فرموده اند:شما میدانید تا چه اندازه در نزد رسول خدا مقام دارم و تا چه حد با او خویشاوندم.پیامبر اکزم (ص) از کودکی مرا در آغوش میگرفتند و در بستر خود می خواباندند و لقمه در دهانم می گذاشتند و تا کنون از من دروغی و خطایی نیافتند و من مانند فرزند به دنبال مادر خویش همیشه به دنبال ایشان بودم.نکته پنجم-واقعه ای غدیر است که پیامبر (ص)پس از ادای حج دست حضرت علی ر(ع) را گرفته و او را وصی و جانشین خود معرفی کرده اند.با حج ودا گفتند و فرمودند آخرین سال عمرشان است.مردم را به مناسک حج دعوت کرده.حضرت علی (ع) از یمن به شرکت در مراسم حجه الوداع دعوت شده اند.در مسجد حنیف در منا مردم را برای واقعه غدیر خم آماده کردند.سه روز توقف در کنار جاده (محل غدیر خم)باز گرداندن کسانی که از پیش رفتند و توقف آنان که تازه رسیده اند از مردم بیعت خواستند هم با زبان و هم با دست دادن.از مردم خواستند که هم به خود و هم به حضرت علی (ع) تبریک گویند و فضائل و ابعاد شخصیت حضرت علی (ع) را ( در حدود دویست فضیلت) بر شمرند پیامبر (ص) مسئله امامت و خلافت را یک ذاصل اعتقادی دیدند. این واقعه توسط برخی مورخان مانند بلاذری در اسناب الاشراف ابن قتیبه در المعارف طبری و خطیب بغدادی یا محد شانی هم چون طبری بعلی واحدی فخررازی در کتب آورده شده است.پس چرا با وجود مشهود بودن غدیر اهل تسنن ولایت و خلافت و امامت حشرت علی (ع) را نمی پذیرند؟پون انسان میتواند خودخواه باشد و دچار کور دلی شود و راه گذشتگان را پیش گرفته و دپار جهل و نادانی شود.در بزرگی و یگانگی پروردگار شکی نیست او را ستایش میکنیم .خداوند بر همه چیز قدرت داده و به ما از همه چیز و همه کس نزدیکتر است.ما انسانها هر کاری را با نام و یاد خدا شروع میکنیم و پایان هر کاری به خواست خداوند بزرگ است.خداوند برای به سزا در آوردن انسانهای کافر و طالم صبور و شکیباست.خداوند هر کاری زا با صلاح و مصلحت خویش و بدون مشاوره و کمک از کسی انجام میدهد.در سوره مائده آیه 67 خداوند بر حضرت محمد (ص) وحی نمود که آنچه از سوی خداوند بر تو نازل شد درباره حضرت علی (ع)و جانشینی او بر سان .وگرنه رسالت خداوندی را به انجام نرساندی.خداوند توسط پیامبد اکرم (س)در خطبه ای که در غدیر انجام شد حضرت علی (ع) را سرپرست و امام مسلمانان قرار دادند و پیروی از او را بر عرب و عجم و مهاجرین یا انصار .سیاه.سفید و کوچک و بزرگ واجب کرده به طوری که خداوند فرمودند.با پیروی از امامت حضرت علی (ع) مسلمانان را آمرزیده ام.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: مریم مقیمی