چهارشنبه, 26 ارديبهشت 1403

 



موضوع: شایعه از صفحه 18-22

شایعه از صفحه 18-22 9 سال 11 ماه ago #77183

روش های مقابله با شایعه
شناخت دلایل شایعه : معمولا شایعات به دنبال یک اتفاق یا دلیل خاص به وجود می آیند و برای مقابله با آن باید ابتدا دلایل آن را شناخت. با آگاهی از دلایل می توان آن را به سرعت کنترل کرده اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از گسترش آن را به کار گرفت
.  - فقدان امنیت شغلی: یکی از دلایل مهم تولید وگسترش شایعه در سازمان فقدان امنیت شغلی و نگرانی های ناشی از آن است. در یک سازمان آن دسته از کارکنانی که در مسئولیت خود احساس امنیت شغلی کمتری می کنند وبیشتر دغدغه فکری ناشی از بلاسمت شدن ، جابجائی یا بیکار شدن دارند قطعا بیش از دیگران  مستعد برداشت منفی ازحوادث و اتفاقات روز مره در سازمان می باشند . بر همین اساس این گروه بیش از سایر کارکنان مستعد تولید و پخش شایعه هستند. کارکنانی که احساس امنیت شغلی درآنان کم است در مقایسه با آنان که احساس امنیت شغلی در آنان زیاد است با سهولت بیشتری درمورد هر حادثه پندارهای ناگوار پیدا  می کنند.اطلاع رسانی درون سازمانی توام با اعتماد واطمینان و فراهم نمودن امکان ایجاد ارتباط مستقیم میان کارکنان و مسئولین به صورت گفتگوهای رو در رو و یا ارسال پیام و دریافت پاسخ منطقی زمینه ارتباط مناسب و سالم درسازمان را به وجود می آورد. وقتی کارکنان احساس امنیت شغلی و مهم تر ازآن امنیت عاطفی داشته باشند احتمال تولید و گسترش شایعات مخرب درآن سازمان بسیار کاهش می یابد چون هر شایعه ای با بی توجهی کارکنان مواجه شده خود به خود از بین می رود.
   
روش های مقابله با شایعه
- فقدان اطلاعات کافی در سازمان: یکی ازدلایل مهم بروز شایعه فقدان اطلاعات درباره مطالب و مواردی است که برای کارکنان دارای اهمیت است. اگرکارکنان ندانند در داخل سازمان آنان چه می گذرد به تفکر و اندیشه در باره موضوعاتی می پردازند که برای آنها اهمیت دارد و اطلاع کافی از آن ندارند. در این شرایط یک شایعه متولد شده و با انتشار درسازمان مشکلاتی را ایجاد می کند. بنابر این وقتی قرار است در سطح سازمان تصمیماتی گرفته شود که پیش بینی می کنیم عدم اطلاع صحیح کارکنان می تواند موج نگرانی آنان و بروز شایعه شود مناسب ترین کار اطلاع هرچه کامل تر در این رابطه و حتی اخذ نظرات و دیدگاه های آنان است .

روش های مقابله با شایعه
- تضادها و تعارض های عاطفی میان کارکنان: تضادها وتعارض های عاطفی یا هیجانی میان کارکنان در سازمان می تواند منجر به بروز انواع  شایعات شود. شایعه می تواند در شرایطی به وجود آمده و گسترش یابد که بین مدیر یک واحد وکارکنان تحت سرپرستی او، یا دو مدیر سازمان اختلاف جدی وجود دارد و کارکنان هم از آن اطلاع دارند. یکی ازروش های موثر برای مقابله با شایعاتی که به دلیل وجود تضادها و تعارض های عاطفی یا احساسی میان کارکنان به وجود می آید تقویت گسترش همکاری های گروهی در سازمان است به طوری که هرگروه احساس کند جزئی از یک کل بزرگ تراست ، هدف های کل بیشترین اهمیت را دارد وموفقیت آنان بستگی به موفقیت کل گروه وتوفیق درنیل به اهداف برنامه ریزی شده دارد که با موفق شدن افراد در انجام مسئولیت های محوله حاصل می شود. وقتی افراد احساس کنند اعضای یک گروه یا تیم هستند و سازمان برای آنها اهمیت قائل است کمتر در باره یکدیگر به داوری غلط و حدس وگمان های مبتنی بر بدبینی می پردازند و جائی  برای بروز شایعه وجود نخواهد داشت . وضعیت سازمان دراین شرایط مانند گروهی است که در یک قایق بر روی آب شناور هستند در این شرایط اگر یکی ازافراد اقدام به سوراخ کردن قایق کند نه تنها کسی با او همراهی نخواهد کرد بلکه به سرعت از جانب سایرین طرد شده و از این کارخطرناک ونادرست اوجلوگیری می کنند.

شایعات چگونه برسازمان اثر می گذارند؟
افراد براساس نگرش ها، تعصبات، پیشداوری ها، علائق و نگرانی های خود شایعات را دریافت و به دیگری منتقل می کنند. معمولا موضوع اصلی یک شایعه هنگام انتقال به دیگری باقی می ماند ولی جزئیات آن به فراموشی سپرده می شود .
به طور کلی هر فرد جزئیاتی از شایعه را انتخاب و منتقل می کند که با ادراک خاص او از واقعیت انطباق دارد سپس این جزئیات را از صافی ذهنی خود گذرانده به دیگری منتقل می کند. به همین ترتیب کارکنان یک سازمان هم پس ازشنیدن یک شایعه ممکن است جزئیات جدیدی که فرایند احساسات و استدلال خود را درآن می بینند بر آن افزوده آن را به صورت شدیدتر یا بدتری اظهار و منتقل کنند.خیلی از شایعاتی که درمحیط کار به هر صورت ایجاد شده و گسترش می یابند ممکن است منجر به ضرر و زیان جدی در سازمان نشوند و خیلی زود ازبین بروند. دراین شرایط تلاش مدیریت سازمان برای جلوگیری از انتشار آن خیلی فایده نخواهد داشت و پس از سپری کردن دوره خود به صورت طبیعی از بین رفته تاثیر خاصی نخواهند گذاشت


شایعات جدی
بعضی از شایعات تا آن حد جدی هستند که لازم است مورد بررسی وتوجه مدیران سازمان قرارگیرند.وقتی یک شایعه خطرناک وجدی باشد سیستم مایل است هرچه سریع تر آن رامتوقف کند. یا حداقل از شدت یا گسترش آن بکاهد.چنین شایعاتی بهره وری سازمان را به شدت کاهش داده ،روابط موجود درسازمان رابرهم می زند.دراین شرایط بکارگیری اقدامی فوری بسیار ضروری است و موثرترین اقدام این است که با توسل به حقیقت گوئی و پرهیز از هرگونه تزویر و پرده پوشی به بیان وضع موجود و واقعیت پیرامون آن پرداخت تا شایعه مخرب به همان سرعتی که می تواند گسترش پیدا کند در هم شکسته شده و از بین رود . دراین شرایط که حقیقت کامل یک موضوع به صورت صادقانه بیان می شود نقص یا فاصله ای که قبلا بین اطلاعات موجود وارزیابی های کارکنان درآن رابطه ایجاد شده ترمیم خواهد شد وبه این ترتیب شایعه مخرب به مرگی زودرس از بین خواهد رفت . باید این نکته مهم را درنظر داشت که حتی اگر با بیان واقعیت مشکلات دیگری به وجود بیاید باز هم آثار مخرب ناشی ازبیان واقعیت به مراتب کمتر ازآثار شایعاتی می باشد که به دلیل عدم اطلاع رسانی مناسب وعدم آگاهی کارکنان به وجود می آید. باید توجه داشت که احتمال پذیرش حقیقت بسیار بیشتر ازاحتمال پذیرش داستان یا توجیهاتی است که ممکن است برای مقابله با شایعه "جعل "شود.از طرف دیگر بیان حقیقت موجب می شود مدیران ومسئولین سازمان به درستگوئی ودرستکاری معروف شوند. این حسن شهرت اعتماد واطمینان عمومی نسبت به آنها را افزایش داده بر میزان وفاداری و تعلق افراد به سازمان وکارآئی آنان می افزاید و یک امتیاز بزرگ دیگر اینست که درنهایت گذشت زمان درستی وصداقت حرف های بیان شده توسط آنان را نشان داده ، بر راستگوئی آنان صحه خواهد گذاشت.

چگونه می توان یک شایعه را تکذیب کرد؟
درتکذیب یک شایعه نیاز نیست آنرا تکرار یا به طور مستقیم به آن اشاره شود چون دراین حالت متن شایعه تکرار شده ممکن است برخی فقط به این بخش توجه کرده شایعه در ذهن آنان تقویت شود. وقتی قراراست جلوی شایعه ای گرفته شود باید این کار را با سرعت انجام داد چون هرچه بیشتر تکرارشود احتمال باورکردن آن توسط کارکنان بیشتر می شود وازطرفی هرگونه حادثه ای که پس ازآن درسازمان اتفاق می افتد براساس آن شایعه تعبیر وتفسیر خواهد شد.
  باید این نکته مهم را در نظرداشت که دربسیاری ازموارد نباید شایعه ای را که درسازمان پراکنده شده است تکذیب کرده یا در باره آن واکنش آنی وناپخته نشان داد زیرا ممکن است کارکنان برای آن اهمیتی قائل نشوند. برخور دمناسب  با شایعات گام اولیه و بنیادینی است که اگر صحیح برداشته شود به سازمان برای مقابله با شایعات گسترده تردرسطح جامعه کمک فراوانی خواهد کرد.
 
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: علی ابراهیمی