شنبه, 29 ارديبهشت 1403

 


  • صفحه:
  • 1
  • 2
  • 3

موضوع: فعالیت کلاسی دانشجو آقای محمود عبادتی

فعالیت کلاسی دانشجو آقای محمود عبادتی 9 سال 11 ماه ago #89565

در روش سیمپلکس دوگان ابتداهمه قیدها را به کوچکتر مساوی تبدیل می کنیم سپس با اضافه کردن متغییر کمکی قیدها را به مساوی تبدیل می کنیم سپس جدول سیمپلکس آغازین را رسم می کنیم . متغییری خارج می شود که مقدار سمت راست آن مین و منفی باشد.

سپس متغییر وارد شونده را از آزمون مین پیدا می کنیم به این شکل که مقدار سطر zg-cg تقسیم می شود بر مقادیر سطر متغییر خارج شونده این تقسیم بر اعداد صفرو مثبت انجام نمی شود.

در روش سیمپلکس دوگان زمانی به بهینگی می رسیم که همه ی مقادی سمت راست مثبت باشند یعنی خارج شونده نداشته باشیم. در حالی که در روش سیمپلکس پرایمال (اولیه) زمانی بای مین سازی به بهینگی می رسیم که همه مقادیر سطر zg-cg منفی یا صف باشند در مسئله سیمپلکس دوگان زمانی مسئله بی کران است که خاج شونده داسته باشیم والی وارد شونده نداشته باشیم یعنی تمام اعداد سطر خارج شونده مثبت و صفر باشند در حالی که در روش سیمپلکس اولیه زمانی مسئله بی کران می شد که وارد شونده داشته باشیم ولی خارج شونده نداشته باشیم یعنی تمام اعداد سطر خارج شونده مثبت و صفر باشند در حالی که در روش سیمپلکس اولیه زمانی مسئله بی کران می شد که وارد شونده داشته باشیم ولی خارج شونده نداشته باشیم یعنی تمام اعداد ستون لولا منفی و صف باشند.

در پژوهش عملیاتی در روش سیمپلکس دوگان اول خارج شونده انتخاب می شود بعد وارد شونده در حالی که در روش سیمپلکس اولیه اول وارد شونده انتخاب می شود بعد خارج شونده در روش سیمپلکس دوگان برای مسئله مین سازی مقدار تابع هدف از هر جدول به جدول دیگر اضافه می شود در حالی که برای مسئله مین سازی به وش سیمپلکس اولیه مقدار تابع هدف از هر جدول به جدول دیگر کم می شود.

تعریف پرایمال شدنی در پژوهش عملیاتی
یعنی برسی می کنیم که جدول سیمپلکس اولیه چه زمانی شدنی است .زمانی پرایمال شدنی است که مقادیر سمت راست همگی صفر یا مثبت باشند.

دوال شدنی

دوال زمانی شدنی است که در سطر zg-cg همه اعداد صفر یا منفی باشند.

قیمت های سایه در پژوهش عملیاتی
اگر قیدی به صورت کوچکتر مساوی باشد در جدول بهینه و در سطر zg-cg زیر متغییر کمکی آن هر عددی قرار داشته باشد آن عدد قیمت سایه مربوط به آن قرینه عددی است که در زیر متغییر کمبود s مربوط به آن قید قراردارد.

مسئله حمل و نقل در پژوهش عملیاتی

مسئله حمل و نقل هر گاه ورودی داشته باشد حتما خروجی نیز دارد یعنی هیچ موقع بی کران نمی شود. برای حل مسئله حمل و نقد در پژوهش عملیاتی ابتدا یا به روش گوشه شمال غربی یا به روش کمترین هزینه به تعدادی از خانه ها عدد تعلق می گیرد در مرحله بعد باید zg-cg را برای خانه های خالی پیدا کنیم که میتوان به روش مستقیم یا به روش مضارب این کار را انجام داد از بین zg-cg های بدست آمده بزرگترین مثبت وارد پایه می شود سپس مسیر مورد نظر آن را به همراه مثبت و منفی های نوشته شده دوباره پایه می شود سپس مسیر مورد نظر آن را به همراه مثبت و منفی های نوشته شده دوباره در نظر می گیریم .اگر به روش مضارب آن را پیدا کرده باشیم باید برای آن مسیر به همراه مثبت و منفی های آن رسم کنیم.

سپس از بین مقادیری که خانه ی آنها مثبت هستند مین را انتخاب می کنیم یکی از خانه ها صفر می شود آن را نادیده می گیریم . دوباره برای خانه های خالی از یکی از روش های گفته شده zg-cg را حساب می کنیم . این روش را تا زمان ادامه می دهیم که تمام zg-cg ها منفی شوند.

تخصیص و واگذاری

در پژوهش عملیاتی مسئله تخصیص یا واگذاری فرض کنیم m شغل به m نفر واگذار شود اگر هر شخص cg هزینه داشته باشد . هر گاه تعداد شغل ها با تعداد افراد برابر نباشد تعداد سطر و ستون یکی نباشد اگر تعداد سطرها کم باشد به تعداد کمبودها سطر اضافه می کنیم و عددهای آن سطر برابر با صف قرار می دهیم.

همینطور اگر تعداد ستون ها کم باشد به تعداد ستون ها کمبود ستون اضافه می کنیم و عددهای آن ستون ها را صفر می گذاریم.

اگر در پژهش عملیاتی مسئله واگذاری ذک شده باشد شغلی به شخص خاصی واگذار نشود به جای آن عدد m قرار می دهیم.

به مسئله تخصیصی که تعداد سطر و ستون ها برابر نباشد مسئله نامتواضع می گوئیم هزینه واگذاری شغل های مجازی به افراد یا افراد مجازی به شغل ها صفر است.

الگوریتم تخصیص

در پژوهش عملیاتی اگر مسئله تخصیص min سازی باشد ابتدا مین هر سطر را از تمام اعداد سطر کم می کنیم سپس مین هر ستون از تمام اعداد ستون کم می کینم این مرحله تعدیل سطری نام دارد سپس با کمترین خط افقی یا عمودی ممکن تمام صفرهای جدول را می پوشانیم اگر تعداد این خط ها برابر با تعداد سطر یا ستون شد جدول بهینه است در غیر اینصورت مین اعداد پوشانده نشده را پیدا کرده عدد بدست آمده را به اعدادی که محل تقاطع خط ها هستند اضافه می کنیم.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.

فعالیت کلاسی دانشجو آقای محمود عبادتی 9 سال 11 ماه ago #89572

سرفصل درسهای تحقیق در عملیات – OR – استاد میلادجهانبخش
تحقیق در عملیات OR, جزوات و اسلایدها · برچسب: آزمون آزاد, آزمون ارشد, آزمون سراسری, آزمون مدیریت, تحقیق در عملیات, نمونه سوال در این بخش در خدمت استاد میلاد جهانبخش خواهیم بود.

سرفصل درسهای تحقیق در عملیات – OR – استاد جهانبخش به شرح زیر است:

درس تحقیق در عملیات را می توان در ۱۲فصل اصلی بررسی نمود.
این درس متشکل از۲درس تحقیق در عملیات ۱و۲برای رشته های مهندسی و یا تحقیق در عملیات۱،۲و۳رشته مدیریت می باشد از آن به عنوان پژوهش در عملیات یا پژوهش ،علم مدیریت و گاه علم تصمیم گیری یاد می شود .
۱-اصطلاحات و کلیات
۲- روش ترسیمی
۳- روش سیمپلکس
۴- روش سیمپلکس ثانویه(دوگان-مزدوج-همتایی)
سیمپلکس تجدید نظرشده و تحلیل حساسیت -۵
۶ –مدل حمل و نقل
-۷مدل تخصیص
-۸شبکه
۹-برنامه ریزی خطی با عدد صحیح
-۱۰ برنامه ریزی ۰و۱
-۱۱برنامه ریزی غیر خطی
-۱۲مباحث متفرقه(برنامه ریزی پویا،تئوری بازی ها،برنامه ریزی آرمانی،متغیرهای حد دار و…)
برای درس تحقیق در عملیات نیاز به مقداری دانش ریاضی بخصوص مفاهیم و کاربرد ماتریس خواهیم داشت به ویژه مباحث مربوط به بهینگی در درس ریاضی و دیفرانسیل چرا که اصلی ترین موضوع این درس بهنگی تابع هدف (MAX Zیا MIN Zو…)می باشد.
فصل ۱: اصطلاحات و کلیات
در این فصل مفاهیم ، مدل سازی و بهینگی یک مدل مورد بررسی قرار می گیرد.در واقع پایه تمام فصول دیگر ساخت مدل می باشد .
سوالات۶۳،۷۶،۸۳و۸۸سال۸۹،سوال۵۶سال۹۰٫
فصل ۲: روش ترسیمی
پایه اصلی این فصل معادلات و نامعادلات می باشند که در فضای ۲بعدی رسم می شوند از سوی دیگر در نامعادلات مقادیر sباید اضافه(کم)شود که تاثیر آن در پایه ای بودن متغیر ها در این فصل مطرح خواهد شد.
این فصل به همراه فصول ۳،۴و۵مباحث اصلی تحقیق۱می باشند که بیشترین سوالات کنکور را به خود اختصاص می دهند.
سوالات۶۴،۶۵سال۸۹،سوال۵۸سال۹۰،سوالات۵۶،۵۷،۵۸سال۹۱،سوالات۵۶،۷۹،۵۷سال۹۲٫
فصل ۳: روش سیمپلکس
در این فصل مدل های خطی وارد جدول سیمپلکس می شود و به روش خاصی مسئله قابل حل است.
سوالات۹۰سال۸۹،سوال ۶۷سال۹۰،سوالات۵۹،۶۴سال۹۱،سوالات۶۱،۶۲،۶۵،۶۶و۶۷سال۹۲٫
فصل ۴: روش سیمپلکس ثانویه(دوگان-مزدوج-همتایی)
در این فصل با این موضوع آشنا می شویم که مدل هایی که تا کنون اشنا شده ایم مدل اولیه است و هر مدل تولیه دارای یک مدل ثانویه بوده،همچنین با مفاهیم قیمت سایه ای و ارتباطات مدل اولیه و ثانویه آشنا خواهیم شد.
سوالات ۶۷،۸۴،۸۹سال۸۹،سوالات،۶۲،۶۳،۶۴،۵۹سال۹۰،سوالات۵۶،۶۴،۶۸،۷۰،۷۱سال۹۲
فصل ۵: سیمپلکس تجدید نظرشده و تحلیل حساسیت
بیشترین سوالات کنکور سراسری در سال های اخیر به مهمترین فصل تحقیق در عملیات اختصاص داده شده است و می توان سوالات پارامتریک را در این بخش جواب داد.
سوالات۶۱،۶۸،۶۹،۷۰،۷۵سال۸۹،سوالات۶۵،۶۶،۶۸،۶۹،۷۰،۷۱،۷۲سال۹۰،سوالات۶۳،۶۶،۶۷،۶۹،۷۰،۷۱سال۹۱،سوالات۶۰،۷۲،۷۳،۷۴،۷۵،۷۷،۷۸سال۹۲
فصل ۵: مدل حمل و نقل
این فصل در ۳بخش قابل بررسی است
۱-مدل حمل و نقل،مدل های خاص،ارتباط ان با سیمپلکس و فرمول های تستی
۲-حل مدل حمل و نقل (راه حل اولیه،راه حل نهائی)
۳-تحلیل حساسیت
معمولا ۳سوال کنکور مربوط به این فصل می باشد.
سوالات۷۱،۷۲،۷۳سال۸۹،سوالات ۵۷،۷۴و۷۵سال۹۰،سوالات۷۲،۷۳،۷۴،۷۵سال۹۱،سوالات ۸۰،۶۹،۵۹،۵۸سال۹۲
فصل ۷: مدل تخصیص
این فصل حالت خاصی از مدل حمل ونقل می باشد و معمولا۱سوال در کنکور از این فصل می اید که شامل:
۱-مدل تخصیص و ارتباط ان با سیمپلکس و حمل و نقل
۲-روش حل و حالات خاص
سوال۷۴سال۸۹،سوال۷۷سال۹۰،سوال۷۶سال۹۲
فصل۸: مدل شبکه
یکی از فصول مشترک با درس مدیریت تولید و عملیات که معمولا ۱سوال کنکور را به خود اختصاص می دهد و شامل:
۱-مفاهیم شبکه،مدل خطی شبکه
۲-درخت شبکه،حداکثر(حداقل)جریان و ظرفیت برش
۳-شبکه سی پس ام و تعیین مسیر بحرانی
سوالات۷۸و۷۹سال۸۹،سوال۷۸سال۹۰،سوال ۶۸سال۹۱
فصل۹: برنامه ریزی خطی با عدد صحیح
شامل ۲بخش:
۱-تعاریف و تفاوت آن با یک مدل برنامه ریزی خطی
۲-روش های حل(گوموری،شاخه و کران یا انشعاب و تحدید)
سوال۷۳ سال۹۰،سوال۷۸سال۹۱،
فصل۱۰: برنامه ریزی ۰و۱
سوالات۸۶و۸۷سال۸۹،سوال۷۵سال۹۰،سوالات۷۶و۷۷سال۹۱
فصل۱۱: برنامه ریزی غیر خطی
معمولا ۱سوال کنکور مربوط به این فصل می باشد که شامل:
۱-تعریف برنامه ریزی غیر خطی،تفاوت آن با برنامه ریزی خطی،ارتباط آن با برنامه ریزی خطی،۰و۱،عدد صحیح
۲-حل مسائل(بدون محدودیت و با محدودیت،روش نیوتن،روش لاگرانژ و کوهن تاکر)
سوالات ۸۵و ۸۰ سال۸۹،سوال ۷۹و۸۰سال۹۰،سوال۷۹سال۹۱،سوال۶۳سال۹۲
فصل۱۲: مباحث متفرقه(برنامه ریزی پویا،تئوری بازی ها،برنامه ریزی آرمانی،متغیرهای حد دار و…)
این فصل به عنوان یک فصل مکمل که از مباحثی بجز مباحث ۱۱فصل قبل می باشد که بیشتر سوالات مربوط به برنامه ریزی پویا می باشد.
برنامه ریزی پویا:
۱-تعاریف و ویژگی های برنامه ریزی پویا
۲-روش های حل بسیار متنوع
سوال۷۷سال۸۹،سوال۸۰سال۹۱
متغیر های حد دار:
سوال۶۲سال۹۱،
برنامه ریزی آرمانی: در کنکور آزاد مورد سوال واقع شده است.
تئوری بازی ها:در کنکور آزاد مورد سوال واقع شده است.
همانطور که مشاهده می شود سوالات این فصل کمتر در کنکور سراسری مورد سوال بوده اند اما به داوطلبان توصیه می شود این فصل را مد نظر داشته باشند در رقابت کنکور سراسری ۱سوال گاهی ارزش بالایی را خواهد داشت.
در مورد۳بخش آخر خاطر نشان می شویم که در سال ۹۱ اولین بار نبود که سوالات تحقیق پیشرفته مورد سوال قرار گرفته است و همچنین گاهی مطالبی که در کنکور آزاد مورد سوال قرار می گیرد در سالهای آتی در کنکور سراسری مطرح می شود
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.

فعالیت کلاسی دانشجو آقای محمود عبادتی 9 سال 11 ماه ago #90488

تخصیص کلاسهای درس با برنامه ریزی خطی
نویسندگان: کارل گوسلین؛ میچل تروچون؛ مترجم: بصیر زاده،ماشاءالله
نشریه: علوم انسانی دانشگاه الزهرا(س) » بهار 1376 - شماره 21
(18 صفحه - از 31 تا 48)
چکیدهعناوین مشابهپیشنهاد دیگراندر این مقاله روشی برای تخصیص کلاس‌های درس در یک موسسه آموزشی ارائه شده است.این روش بر اساس مدل برنامه‌ریزی خطی است که در آن یک تابع جریمه کمینه می‌شود.این کار با مقادیر پیش‌فرضی که برای بعضی پارامترهایی که طبق این روش تدارک دیده می‌شوند انجام می‌پذیرد.در این مدل ابتدا کلاسهای واقعی را تا حد امکان به تقاضاها واگذار می‌شود.همچنین تلاش می‌شود تا این کار برای کلاسهای با بیشترین اولویت به انجام رسد و سرانجام هنگامی که برای برقراری تابع هدف اولیه لازم است از کلاسهای اولویت داده شده صرفنظر گردد، سعی شود تا این انصراف بطور یکسان بین تقاضاها توزیع گردد.همچنین ممکن است کار بر طبق مقادیر پیش‌فرض در تابع جریمه بعضی تقاضاهای اختصاص داده شده به تقاضاها را مورد توجه قرار دهد.قیود، کلاسهای قابل دسترس در ساعات مختلف روز و تقاضاها برای این کلاسها را تشکیل می‌دهند.چون این روش تمام واگذاریهای ممکن را بطور ضمنی مورد بررسی قرار می‌دهد باید نتایج آن بهتر از تخصیص های دستی باشد.نتایج کاربردهای تجربی این موضوع را تائید می‌کند.تعداد تقاضاها را می‌توان به صورت معیار اصلی در نظر گرفت بعلاوه روش خودکار برای هماهنگ ساختن مسأله و یافتن جواب آن و کاهش قابل توجه زمان صرف شده به این کار ساخته شده است.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.

فعالیت کلاسی دانشجو آقای محمود عبادتی 9 سال 11 ماه ago #90490

تحقیق در عملیات، برنامه ریزی خطی و غیر خطیتحقیق در عملیات
ترجمه فارسی برنامه ریزی خطی(بازارا)


حل تمرینات برنامه ریزی خطی(بازارا)



برنامه ریزی خطی(بازارا)
برنامه ریزی خطی(بازارا) ویرایش جدید



برنامه ریزی غیر خطی(بازارا)
تست تحقیق در عملیات ویژه رشته صنایع (موسسه ماهان) (منبع:www.ieun.ir)



تحقیق در عملیات ۱ تهیه و تنظیم از: آقای امین نامجو (منبع:www.ieun.ir)


تحقیق در عملیات ۲ (منبع:www.ieun.ir)



تحقیق در عملیات(هیلیر و لیبرمن)



جزوه تحقیق در عملیات ۲




تحقیق در عملیات(طاها)




تحقیق در عملیات پیشرفته

مفاهیم تحقیق در عملیات و مدل سازی برای کنکور کارشناسی ارشد

مقدمه ای بر بهینه سازی خطی (Introduction to Linear Optimization)

تحقیق در عملیات(آقای دکتر عادل آذر) رشته های حسابداری و مدیریت پیام نور
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.

فعالیت کلاسی دانشجو آقای محمود عبادتی 9 سال 11 ماه ago #90492

پرش به: ناوبری، جستجو این مقاله نیازمند تمیزکاری است. لطفاً تا جای امکان آن‌را از نظر املا، انشا، چیدمان و درستی بهتر کنید، سپس این برچسب را بردارید. محتویات این مقاله ممکن است غیر قابل اعتماد و نادرست یا جانبدارانه باشد یا قوانین حقوق پدیدآورندگان را نقض کرده باشد.

برنامه ریزی، فرایندی برای رسیدن به اهداف است. بسته به فعالیتها، هر برنامه می تواند که بلند مدت، میان مدت یا کوتاه مدت باشد. برای مدیرانی که در جستجوی حمایت‌های بیرونی هستند، برنامه ریزی، مهمترین و کلیدی‌ترین سند برای رشد است.برنامه ریزی می تواند، نقش مهمی در کمک به جلوگیری از اشتباهات یا تشخیص فرصتهای پنهان بازی کند. برنامه ریزی به پیش بینی آینده و ساختن آینده تا حدودی قابل تصور کمک می کند. آن پلی است بین آنجایی که هستیم و آنجایی که می خواهیم برویم. برنامه ریزی به آینده می نگرد.[۱]

برنامه‌ریزی یا طرح‌ریزی یعنی اندیشیدن از پیش. متخصصین از زوایای متعدد برای برنامه‌ریزی تعاریف متعددی ارائه کرده‌اند که برخی از آنها از این قرار است:

1.تعیین هدف، یافتن و ساختن راه وصول به آن،
2.تصمیم‌گیری در مورد اینکه چه کارهایی باید انجام گیرد،
3.تجسم و طراحی وضعیت مطلوب در آینده و یافتن و ساختن راه‌ها و وسایلی که رسیدن به آن را فراهم کند،
4.طراحی عملیاتی که شیئی یا موضوعی را بر مبنای شیوه‌ای که از پیش تعریف شده، تغییر بدهد.[۲]
برنامه ریزی، نوعی پدیده عینی اجتماعی است و خصوصیت های ویژه خود را دارد در عین حال، یک رویداد منحصربه‌فرد نیست که دارای یک ابتدا و انتهای مشخص باشد بلکه یک فرایند مستمر و دائمی و منعکس کننده تغییرات و در صدد رسیدن به اهداف است. در سازمان های پیچیده امروزی، بدون برنامه ریزی های دقیق، امکان ادامه حیات نیست و برنامه ریزی، مستلزم آگاهی از فرصت ها و تهدیدهای آتی و پیش بینی شیوه مواجهه با آنها است. [۳]


محتویات [نهفتن]
۱ مدیران، برنامه ریزی و تصمیم گیری
۱.۱ برنامه ریزی به عنوان وظیفه مدیران
۲ تعریف برنامه ریزی
۲.۱ مزایای برنامه ریزی
۳ تصمیم گیری
۳.۱ گونه شناسی تصمیم گیری
۳.۲ مراحل تصمیم گیری
۴ جستارهای وابسته
۵ پانویس
۶ منابع
۷ پیوند به بیرون

مدیران، برنامه ریزی و تصمیم گیری[ویرایش]تصمیم گیری، رکن اساسی تمام وظایف مدیریتی و در عین حال، مبنای برنامه ریزی است چرا که نمی توان گفت برنامه ای وجود دارد مگر اینکه تصمیمی اتخاذ شده باشد. به عبارت بهتر، تصمیم گیری، هسته مرکزی مدیریت است که در تمامی وظایف دیگر، نموددارد، به همین دلیل برخی (مانند هربرت سایمون)[۴] مدیریت و تصمیم گیری را دو واژه مترادف می دانند!

به جرأت می توان گفت برنامه ریزی و تصمیم گیری، برای نیل به اهداف سازمان مکمل اند اما نوع اتخاذ تصمیم نیز نقش به سزایی ایفا می کند [۵] با وجودی که تصمیم گیری به کلیه وظایف مدیریتی مربوط می شود، اما اساس برنامه ریزی به شمار می آید و نمی توان گفت برنامه ای وجود دارد بدون اینکه تصمیمی گرفته شده باشد. از این رو، تصمیم گیری از ارکان اساسی فعالیت های مدیریتی به شمار می رود چرا که هر مدیری برای اجرای هریک از وظایف خود، همواره با مواردی مواجه می شود که نیاز به تصمیم گیری دارد. [۶]

برنامه ریزی به عنوان وظیفه مدیران[ویرایش]برنامه ریزی از وظایف بسیار مهم مدیران است و با سایر وظایف آنها ارتباطی تنگاتنگ دارد. اگر نگرش مبتنی بر برنامه ریزی در سراسر زندگی فردی و سازمانی تسری یابد، نوعی تعهد به عمل بر مبنای تعقل و تفکر آینده نگر و عزم راسخ بر استمرار آن ایجاد می شود. به نوعی، تحقق اهداف فردی و سازمانی، مستلزم برنامه ریزی است. نیاز به برنامه ریزی از آنجا است که همه سازمان ها با فعالیت در محیطی پویا، مترصد آن هستند که منابع محدودشان را برای رفع نیازهای متنوع و فزاینده خود صرف نمایند و این پویایی محیط و وجود تلاطم و عدم اطمینان ناشی از تغییرات محیطی، بر ضرورت انکار ناپذیر برنامه ریزی می افزاید.

با پذیرفتن اصول پنج گانه مدیریتی، و مبنای برنامه ریزی برای این اصول، به این اجماع نظر می رسیم که برنامه ریزی، فرایندی است دارای مراحل مشخص و بهم پیوسته برای تولید یک خروجی منسجم در قالب سیستمی هماهنگ از تصمیم هاکه در این فرایندی، مراحل مشخص و بهم پیوستهای برای تولید یک خروجی منسجم در قالب سیستمی هماهنگ از تصمیم ها وجود دارد. طی این فرایند، به پیش بینی و تدوین فعالیت هایی پرداخته می شود که باید در جهت نیل به اهداف سازمانی صورت گیرد. به عبارت بهتر در فرایند برنامه ریزی، به: چه کسی؟ کجا؟ کِی؟ چه چیزی؟ چرا؟ چگونه؟ پرداخته می شود و پاسخ به این پرسش ها به انتخاب مأموریت ها، هدف ها و اقداماتی برای نیل به آنها می انجامد که مستلزم تصمیم گیری و انتخاب از میان راه های مختلف است. برنامه ریزی می تواند، نقش مهمی در کمک به جلوگیری از اشتباهات یا تشخیص فرصت های پنهان بازی کند. برنامه ریزی به پیش بینی آینده و ساختن آینده تا حدودی قابل تصور کمک می کند. آن پلی است بین آنجایی که هستیم و آنجایی که می خواهیم برویم. برنامه ریزی به آینده می نگرد.

تعریف برنامه ریزی[ویرایش]نگاهی به واژه نامه های عمومی و تخصصی، کافی است تا تعاریفی از این دسته را پیش روی ما قرار دهد. اغلب واژه نامه های عمومی برنامه ریزی را کار یا فعالیت برنامه ریز؛ شکل گیری برنامه ها؛ ساخت یا ترسیم یک طرح یا نمودار؛ کشیدن طرح، طراحی، تدبیر کردن دانسته‌اند [۷] واژه نامه های تخصصی نیز آن را، شیوه و فرایند سیستماتیک و گام به گامی دانسته اند که به تعریف، ایجاد و ترسیم فعالیت های ممکنی می پردازد که با نیازها، علایق و مشکلات موجود یا آینده مطابقت داشته باشند [۸]

به عبارت دیگر، برنامه ریزی فرایندی است منظم مداوم وحساب شده ومنطقی جهت دارودورنگر به منظورهدایت وارشاد فهالیت های جمعی برایرسیدن به هدف مطلوب است .برنامه ریزی بایدمداومت داشته باشد. اهداف برنامه ریزی به شرح زیراست1)پیش بینی آینده:برنامه آینده نگر2)برنامه ساختن وشکل دادن به اینده:برنامهآینده ساز3)برنامه برای انتخاب یک شکل خاص برای آینده :آینده گزین.

متخصصین، برنامه ریزی را با توجه به حوزه ی فعالیت خود تعریف نموده اند. این واژه، در زمینه علوم و فنون بیشتر با واژه طراحی (designing) عجین شده. هر چند که:این برداشت تقلیل گرایانه و البته این واژه در متون مدیریتی جایگاهی ندارد![منبع]

مزایای برنامه ریزی[ویرایش]برخی از مزایای برنامه ریزی عبارتند از:

1.افزایش احتمال تحقق اهداف سازمان
2.ایجاد فرصتِ اجرای منظم تصمیم ها
3.صرفه اقتصادی
4.انطباق با شرایط متغیر محیطی
5.استفاده صحیح از منابع
6.فراهم شدن ابزارهای کنترل
7.امکان سنجش میزان پیشرفت
8.آگاهی کارکنان از اهداف سازمان و نقش خود
9.تقویت کار گروهی
10.رسیدن به اهداف شخصی
چالش های برنامه ریزی:

چالش های عمده برنامه ریزی از دید برخی منتقدان این امر عبارتند از:
1. حوادث غیر منتظره ای که می تواند تمام پیش بینی ها را نقش بر آب کند! 2.عوض شدن فکر

تغییر رویه هایی که ممکن است مقاومت ایجاد نماید.
1. صرف هزینه و وقت. 2. محدودیت های کوتاه مدت و مقطعی.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.

فعالیت کلاسی دانشجو آقای محمود عبادتی 9 سال 11 ماه ago #90495

بکارگیری شاخص خطرپذیری در مدل برنامه ریزی خطی سبد دارایی

ابتدا چکیده ای از آنچه باید در مورد بورس و اوراق بهادار بدانیم، ذکر می گردد
تعریف سرمایه گذاری : سرمایه گذاری (investment) عبارت است از هرگونه فدا کردن ارزشی در حال حاضر به امید به دست آوردن ارزشی در زمان آینده،مثل پرداخت وجهی بابت خرید سهام به امید به دست آوردن سودهای مشخصی از آن در آینده


انواع سرمایه گذاران : سرمایه گذارانی که در بازارهای معامله بورس اوراق بهادار وجود دارند،به شرح زیرند:


اشخاص حقیقی: گروهی هستند که به امید به دست آوردن سود، اقدام به خرید و فروش اوراق بهادار می کنند،در برخی از موارد ، وقتی سرمایه این افراد زیاد باشد،ممکن است هدف دیگری مثل به دست گرفتن کنترل شرکت،ازطریق خریدن درصد بالایی از سهام آن شرکت را نیز دنبال کنند.
اشخاص حقوقی: این اشخاص به دلیل وسعت عمل و حجم منابع مالی،تاثیر بسزایی در بازار سرمایه دارند.برخی از مهمترین آنها به شرح زیرند:
بانکها ، شرکتهای بیمه ، صندوقهای بازنشستگی،شرکتهای سرمایه گذاری،شرکتهای کارگزاری

بازار اولیه: به بازاری گفته می شود که در آن اوراق بهادار جدید، برای اولین بار از طرف یک سازمان منتشر میشود.انتشار اوراق بهادار در این سازمان،غالبا با هدف تامین مالی صورت میگیرد.
بازار ثانویه و بورس اوراق بهادار: از طریق بازار ثانویه،خریداران و فروشندگان می توانند اوراق بهاداری که دوره عرضه آن در بازار اولیه به اتمام رسیده است را به قیمتهای قابل قبولی برای طرفین، معامله کنند.
دیگر سر فصل مطالبی که در این پروژه مطالعه شده:

•بازده
•ریسک
•ضریب تغییر
•ریسک سیستماتیک و ریسک غیر سیستماتیک
•اوراق بهادار
•اوراق قرضه
•بهره
•شاخص RRI مخفف عبارت Relative Risk Index
•بازده های بی سود و زیان
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
  • صفحه:
  • 1
  • 2
  • 3