دوشنبه, 14 خرداد 1403

 



موضوع: خلاصه درس رهیافتهای منابع انسانی به مدیریت

خلاصه درس رهیافتهای منابع انسانی به مدیریت 10 سال 3 هفته ago #75246

با سلام خدمت استاد گرامی خلاصه درسی به شرح زیر ایفاد می گردد:
مطالعات هائورن : در این رهیافت بر این باور هستند که انسانها اجتماعی و خود شکوفایند و فرد در محیط کار در جستجوی ارضای روابط اجتماعی است به فشار گروهی پاسخ می دهد. این مطالعات به سه مرحله کلی قابل تقسیم هستند 1) آزمایشات روشنایی 2) آزمایشات اتاق نصب 3) آزمایش اطاق سیم پیچی کلیدهای تبدیل کننده تلفن .

1) آزمایشات روشنایی : در این تحقیق در فواصل زمانی نور مورد استفاده در گروه مورد آزمایش کاهش داده میشد ولی نور اتاق کنترل ثابت می ماند نتیجه این شد که عملکرد هر دو گروه به طور پیوسته افزایش می یافت تا جایی که نور گروه آزمایش بحدی کم شد که به سختی می توانستند ببینند و شکایت کردنددر این مرحله بود که عملکرد آنها رو به کاهش گذاشت و نتیجه این آزمایش این شد که همبستگی میان روشنایی و تولید با شکست مواجه شد و نتیجه دوم این بود که روشنایی تنها یکی از عوامل متعدد موثر بر راندمان و کارایی بود.
2) آزمایشات اتاق نصب و اتصال تقویت کننده های الکتریکی :این آزمایش برای تاثیر خستگی کارگران بر راندمان کار آنها بودکه در این مرحله پنج خانم انتخاب شده و شرایط کارشان را تغییر دادندبه گونه ای که سرپرست رسمی هم نداشتند و مزایای دیگر نیز به انها داده شد اینبار با هر تغییر خوب بهره وری کارکنان افزایش یافت. نتیجه گیری این شد که عوامل مهمی مثل 1) جو گروه 2) سرپرستی و مشارکتی 3) شکل گیری گروه 4) روحیه باعث این افزایش بهره وری بوده است.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: سید جواد رضوی