دوشنبه, 31 ارديبهشت 1403

 



موضوع: خلاصه جلسه اول، دوم و سوم

خلاصه جلسه اول، دوم و سوم 10 سال 2 ماه ago #64230

جوامع امروز را جوامع سازمانی می‌نامند، زیرا در دنیای امروز، سازمان‌ها همه‌ی جوانب زندگی را فرا گرفته‌اند. سازمان عبارت است از پدیده ای اجتماعی یا گروهی متشکل از دو یا چند نفر که در محیطی با ساختار منظم به طور آگاهانه هماهنگ شده و برای نیل به اهداف گروهی با یکدیگر همکاری می‌کنند.
فصل اول
سازمان:
جوامع امروز را جوامع سازمانی می‌نامند، زیرا در دنیای امروز، سازمان‌ها همه‌ی جوانب زندگی را فرا گرفته‌اند. سازمان عبارت است از پدیده ای اجتماعی یا گروهی متشکل از دو یا چند نفر که در محیطی با ساختار منظم به طور آگاهانه هماهنگ شده و برای نیل به اهداف گروهی با یکدیگر همکاری می‌کنند.
فصل دوم
نظریه های مدیریت:
قدیمی‌ترین نظریه مدیریت نظریه‌ی سنتی یا کلاسیک است. این نظریه به سه شاخه اصلی مدیریت علمی (فردریک وینسلور تیلور)، مدیریت اداری (هنری فایول) و مدیریت بوروکراتیک (ماکس وبر) تقسیم می‌شود.
مدیریت علمی (تیلور): تیلور به دنبال علمی کردن فعالیت های هر شغل بود و این که با مطالعات حرکت سنجی ،حرکت های یک فعالیت را تا حد ضروری ترین حرکت ها کاهش دهد،این کاری بود که گیلبرت ها انجام دادند.
اصول علم اداره (فایول):فایول مستند ساز تجربیات مدیران موفق بود.وی کل سازمان را در قالب پیکره ای واحد تصور می کرد و فعالیت های آن ها را در قالب پیکره ای واحد تصور می کرد.فعالیت های کل سازمان را به 6 دسته :فنی،بازرگانی،مدیریتی،مالی،ایمنی،حسابداری تقسیم کرد.
بروکراسی (وبر):چند اصل مهم را برای کارایی سازمان مطرح کرد و نظریات او بر خلاف تیلور و فایول که عمل گرا بودند بیشتر حالت توصیفی داشت و اصول مهمی از جمله :تقسیم کار روشن،سلسله مراتب اختیارات روشن ،قواعد و رویه های رسمی،برخورد غیر شخصی ،مسیر ترقی مبتنی بر شایستگی .وی گفت که بروکراسی قابلیت پیش بینی رفتار افراد و سازمان را دارد.
فصل سوم
تصمیم گیری:
تصمیم گیری فرایند تشخیص و گزینش شیوه‌ی عمل خاصی برای یک مسئله یا مشکل ویژه است.
فرایندی است که شامل شناسایی، تعریف، تشخیص مسائل، یافتن گزینه های گوناگون برای حل آن‌ها، ارزیابی راه حل‌های ارائه شده و انتخاب بهترین راه حل می‌شود.
نکته های مهم:
افراد خلاق سال های زیادی را به کسب دانش می پردازند. افراد خلاق الزاما ضریب هوشی بالائی ندارند ، افراد خلاق برون گرا هستند
قدرت خلاقیت:1.میتوان از طریق مشاهده ، هدایت و آموزش تقویت کرد. فرد خلاق از دیدگاه های مختلف مسائل را بررسی می کند و به جنبه های خاص مسائل توجه می کند و فکر های بکری ارائه می دهد.
2. معمولا برای حل مسئله چندین راهکار ارائه میدهد . فی البداهه از قدرت حسی ، ذهنی و بنشی استفاده می کند.3. فراگردهای فکری و عملی بسیار منعطف به کار میگیرند.
شیوه های تفکر: آنچه در فراگرد خلاقیت اهمیت دارد تفکر است. شیوه های تفکر:
1.تفکر خلاق: فرد به طور عمیق با مسئله درگیر می شود، به تجسم و واضح سازی می پردازد و اطلاعات جدید جمع آوری میکند و به تعدیل آنها می پردازد. از قدرت تعقل متکی نیست زیرا منشا فکرهای جدید قوه تصور و تخیل است. پس از ارزیابی سرنخ های مختلف به دست آمده و ایجاد ارتباط بین آنها بهترین فکر به دست می آید.
2. تفکر سببه یا عالی: این نوع تفکر با تحلیل و ارزیابی ریشه های حوادث و نتایج آنها به جای واگذار کردن مسائل به حوادث آینده ، وقایع آتی پیش بینی می شوند. وضعیت موجود به مثابه آخرین حلقه از رشته ای از وقایع به هم پیوسته تلقی می شود. به همین ترتیب باید به وضعیت مطلوب بینجامد. ویژگی بارز این تفکر ، اندیشیدن به صورت معکوس است. به این ترتیب که نیل به وضعیت مطلوب آتی ، در قالب فعالیت های فعلی و امتداد آنها تا فعالیت ها و حوادث آینده و نتایج مطلوب استخراج می شود.
3. تفکر استقرایی: در این شیوه فرد بر مبنای اجزای اطلاعاتی خود به ترکیب آنها می پردازد و به تصویری کلی دست می یابد.
4. تفکر قیاسی: عکس تفکر استقرایی است . به این ترتیب که با تعمیم نتیجه گیری های کلی به مصادیق خاص نتیجه ای ویژه بدست می آید.نتایج حاصل از تفکر قیاسی به طور صریح ( نه منحصر) به کلیه مصادیق خود تعمیم داده میشود.
5. تفکر قضاوتی و تحلیلی: در این شیوه افراد از طریق مستمر و کسب اطلاعات واقعی هر وضعیت به تعریف مسئله می پردازند وس از ارزیابی منطقی و تجزیه و تحلیل روابط معنی دار کشف و درباره ی مسئله تصمیم گرفته می شود. موفقیت در این روش به توان قضات و میزان تجارب گذشته بستگی دارد.
نکته: نوآوری هم به کارگیری طرح های جدید است و هم در طرح های قدیمی در زمینه های جدید
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: سید جواد رضوی