خوش آمديد,
مهمان
|
|
خلاصه جلسه چهارم
SWOT : فرصتها و تهديدها (محيط خارجي)، نقاط قوت و ضعف (محيط داخلي) تحليل محيط (ارتباط عوامل داخلي و خارجي محيطي): ـ مأموريت ـ دونما يا چشمانداز ـ ارزشها ـ مقاصد/ منظورها/ اهداف رسالت يا مأموريت: بيانگر فلسفه وجودي سازمان است و نشاندهنده نقشي است كه سازمان در جامعه بر عهده دارد. رسالت سازمان در واقع ماهيت سازمان و ماهيت عملكرد سازمان را بيان ميكند. ويژگيهاي بيانيه رسالت: ـ در حد وسيعي بيانگر مقاصد خاصي ميباشد. ـ استمرار داشته باشد. ـ به نحوي بيان شود كه وحدت و جامعيت سازمان را مورد تأكيد قرار دهد. ـ به نحوي بيان شود كه دامنه عمليات را در زمينه توليدات و هدمات دربرداشته باشد. اجزاي تشكيلدهنده بيانيه رسالت ـ هدف ويژه بيانيه رسالت سازمان را مشتريان و بازار يا جامعه تشكيل ميدهد. ـ بيانيه رسالت سازمان گوياي مهمترين خدماتي است كه سازمان انجام ميدهد. ـ اين بيانيه منطقه جغرافيايي خاصي كه سازمان بر آن تمركز بيشتري دارد مشخص مي سازد. ـ گوياي فلسفه وجودي سازمان است. چشمانداز يا دورنما: نگاهي به آتيه كه مديريت سازمان آن را نهايتي براي سازمان ميداند. نمايانگر آرماني است كه سازمان ميخواهد به آن برسد. تصويري از آينده است كه در صورت تحقق اهداف و مقاصد سازمان به آن دست خواهد يافت. ويژگيهاي بيانيه دورنماي خوب: ـ خلاصه بيان شود. ـ قابل درك و ساده براي يادآوري باشد. ـ الهام بخش بوده و براي رسيدن به آن نياز به تلاش باشد. ـ قابل باور و در راستاي ارزشهاي استراتژيك و رسالت سازمان باشد. ـ داراي قابليت انعطاف و خلاقيت در عمل باشد. ارزشها: معيارهاي مورد احترام كه برايمان مهم هستند و بيانگر ايمان و اعتقاد راسخ هستند. اصولي كه از نظر فردي و اجتماعي در سازمان نوعي رفتار برتر و مناسب شناخته ميشود. معيارهاي ثابت سازمان براي تصميمگيريها عبارتاند از: صداقت، رازداري، رضايت مخاطبان در همه جا تعريف ارزشهاي استراتژيك: ارزشهايي كه توجه به آنها باعث جذب مشتري و موفقيت سازمان و مانع به هدر رفتن انرژي و سرمايه سازمان ميشود. در تعريفي ديگر شامل اعتقادات بنيادي يا حقايقي كه براي سازمان مهم و سازمان نسبت به آنها حساس است. ـ ارزشهاي سازمان شامل: ارزشهاي فردي، ارزشهاي گروهي، ارزشهاي ذينفعان و صاحبان سهام، ارزشهاي جامعه، ارزشهاي مالكان ويژگيهاي اهداف استراتژيك: ـ گسترده و جامع بيان شوند. ـ دقيق و قابل اندازهگيري باشند. ـ هر هدف بر پايه يك رويداد منحصر به فرد بنا شود. ـ كاملاً در راستاي تحقق رسالت و دور نما باشند. ـ طبق اصول كلي راهتنماي سازمان تعيين شوند. نشان دهند كه سازمان چه كاري ميخواهد انجام دهد.
پيوست:
|
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
|