چهارشنبه, 02 خرداد 1403

 



موضوع: خلاصه جلسه چهارم درس مديريت راهبردي در سازمان

خلاصه جلسه چهارم درس مديريت راهبردي در سازمان 9 سال 11 ماه ago #86361

با سلام
خلاصه درس چهارم
SWOT :
فرصت‌ها و تهديدها (محيط خارجي)، نقاط قوت و ضعف (محيط داخلي)
تحليل محيط (ارتباط عوامل داخلي و خارجي محيطي):
ـ مأموريت
ـ دونما يا چشم‌انداز
ـ ارزش‌ها
ـ مقاصد/ منظورها/ اهداف
رسالت يا مأموريت: بيانگر فلسفه وجودي سازمان است و نشان‌دهنده نقشي است كه سازمان در جامعه بر عهده دارد. رسالت سازمان در واقع ماهيت سازمان و ماهيت عملكرد سازمان را بيان مي‌كند.
ويژگي‌هاي بيانيه رسالت:
ـ در حد وسيعي بيانگر مقاصد خاصي مي‌باشد.
ـ استمرار داشته باشد.
ـ به نحوي بيان شود كه وحدت و جامعيت سازمان را مورد تأكيد قرار دهد.
ـ به نحوي بيان شود كه دامنه عمليات را در زمينه توليدات و هدمات دربرداشته باشد.
اجزاي تشكيل‌دهنده بيانيه رسالت
ـ هدف ويژه بيانيه رسالت سازمان را مشتريان و بازار يا جامعه تشكيل مي‌دهد.
ـ بيانيه رسالت سازمان گوياي مهمترين خدماتي است كه سازمان انجام مي‌دهد.
ـ اين بيانيه منطقه جغرافيايي خاصي كه سازمان بر آن تمركز بيشتري دارد مشخص مي سازد.
ـ گوياي فلسفه وجودي سازمان است.
چشم‌انداز يا دورنما: نگاهي به آتيه كه مديريت سازمان آن را نهايتي براي سازمان مي‌داند. نمايانگر آرماني است كه سازمان مي‌خواهد به آن برسد. تصويري از آينده است كه در صورت تحقق اهداف و مقاصد سازمان به آن دست خواهد يافت.
ويژگي‌هاي بيانيه دورنماي خوب:
ـ خلاصه بيان شود.
ـ قابل درك و ساده براي يادآوري باشد.
ـ الهام بخش بوده و براي رسيدن به آن نياز به تلاش باشد.
ـ قابل باور و در راستاي ارزش‌هاي استراتژيك و رسالت سازمان باشد.
ـ داراي قابليت انعطاف و خلاقيت در عمل باشد.
ارزش‌ها: معيارهاي مورد احترام كه برايمان مهم هستند و بيانگر ايمان و اعتقاد راسخ هستند. اصولي كه از نظر فردي و اجتماعي در سازمان نوعي رفتار برتر و مناسب شناخته مي‌شود. معيارهاي ثابت سازمان براي تصميم‌گيري‌ها عبارت‌اند از: صداقت، رازداري، رضايت مخاطبان در همه جا
تعريف ارزش‌هاي استراتژيك:
ارزش‌هايي كه توجه به آنها باعث جذب مشتري و موفقيت سازمان و مانع به هدر رفتن انرژي و سرمايه سازمان مي‌شود. در تعريفي ديگر شامل اعتقادات بنيادي يا حقايقي كه براي سازمان مهم و سازمان نسبت به آنها حساس است.
ـ ارزش‌هاي سازمان شامل: ارزش‌هاي فردي، ارزش‌هاي گروهي، ارزش‌هاي ذينفعان و صاحبان سهام، ارزش‌هاي جامعه، ارزش‌هاي مالكان
ويژگي‌هاي اهداف استراتژيك:
ـ گسترده و جامع بيان شوند.
ـ دقيق و قابل اندازه‌گيري باشند.
ـ هر هدف بر پايه يك رويداد منحصر به فرد بنا شود.
ـ كاملاً در راستاي تحقق رسالت و دور نما باشند.
ـ طبق اصول كلي راهتنماي سازمان تعيين شوند.
نشان دهند كه سازمان چه كاري مي‌خواهد انجام دهد.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
كاربر(ان) زير تشكر كردند: سیاوش دانیالی
مدیران انجمن: سیاوش دانیالی