چهارشنبه, 26 ارديبهشت 1403

 



موضوع: خلاصه جلسه هفتم مديريت راهبردي

خلاصه جلسه هفتم مديريت راهبردي 9 سال 11 ماه ago #79783

با سلام و عرض ادب .

تعريف استراتژيك :
به اموري كه بلند مدت باشد، در محيط رقابتي باشد و جنبه حياتي داشته باشد استراتژيك مي گويند. در اصل استراتژي تكميل كننده طبيعي رسالت و دورنماي سازمان است.

اطلاعات لازم براي تدوين استراتژيك :
مهمترين تهديدات محيطي را بشناسد.
همزمان تحليل جامعي از وضع رقباي سازمان داشته باشيد.
درك صحيحي از وضع بازار (جامعه) داشته باشد.
داراي انديشه استراتژيك بوده ، برنامه ريزي استراتژيك را بداند و تصميم گيري بر پايه بهره جويي از فرصت ها باشد.

انواع استراتژي از نظر سطوح سازماني:
استراتژي در سطح كل سازمان
استراتژي در سطح واحد سازماني
استراتژي در سطح يك دايره از سازمان

استراتژي در سطح كل سازمان:
بوسيله مديريت ارشد سازمان تنظيم و تدوين مي گردد كه در اين ارتباط به پرسش هاي زير بايد پاسخ دهد:
1.چه نوع فعاليت هايي را سازمان انجام خواهد داد؟
2.هر واحد سازماني چه هدف هايي دارد؟
3.براي تامين اين هدف ها منابع را بايد چگونه اختصاص داد؟

واحد تجاري استراتژيك:
در بسياري از شركت هاي بزرگ كه در سازمانها و شركتهاي مختلف سرمايه گذاري كرده اند و مديران ارشد آنان در سازماندهي فعاليت هاي پيچيده و مختلف آن شركت با مشكل روبرو هستند ميتوانند همه فعاليت هاي مربوط به توليد، يا خدمت ويژه اي را در يك چنين واحدي جاي دهند و آنرا بعنوان يك واحد سازماني بحساب آورند.اين واحدها استراتزيي هاي واحد خود را تدوين مي كنند.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
كاربر(ان) زير تشكر كردند: سیاوش دانیالی
مدیران انجمن: سیاوش دانیالی