سه شنبه, 01 خرداد 1403

 


  • صفحه:
  • 1
  • 2
  • 3

موضوع: تحلیل جلسه 2 : تکمیل مباحث کلاسی

تحلیل جلسه 2 : تکمیل مباحث کلاسی 10 سال 2 ماه ago #61328

وثیقه عینی و انواع ان را با ذکر مثال بررسی کنید.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.

تحلیل جلسه 2 : تکمیل مباحث کلاسی 10 سال 2 ماه ago #61467

حق عبارت است از توانائی انسان بر چیزی یا بر انسانی دیگر.
عینی چیزی است که وجود خارجی دارد و موضوع حق می شود ، مثل حق مالکیت.
حق عینی یکی از اقسام حقوق مالی و در اصطلاح مالی است که متعلق آن عین خاص می باشد . پس حقی که شخص به طور مستقیم و بی واسطه نسبت به چیزی پیدا می کند و می تواند از آن استفاده نماید، حق عینی نام دارد.
عناصر حق عینی .
1_ شخصی که صاحب حق است .
2_ چیزی که موضوع حق قراردارد.
انسان برای ادامه زندگی به اشیا خارجی نیاز دارد و حق دارد از آنها استفاده نماید . این استفاده و انتقاع از دو راه ممکن است.
الف_ مال مورد نیاز بی واسطه و مستقیم مورد استفاده قرار گیرد که به آن حق عینی اطلاق می شود.
ب_ صاحب حق آن را به وسیله دیگر ی اعمال کند که به آن حقوق عینی گفته می شود : که دارای سه عنصر متعهد ، متعهدله و تعهد یا مدیون ، دائن و دین می باشد .
کاملترین نوع حق عینی ، مالکیت است که به موجب ان مالک ، حق همه گونه انتفاع و تصرف در ملک خود را دارد.
الف_ حق عینی اصلی : حقوقی که به طور مستقل به چیزی تعلق گرفته اند، یعنی خود به صورت مستقل مورد احتیاج و استفاده بشر است ، مثل حق مالکیت.
ب_ حق عینی تبعی : حقوقی که به موجب آن عینی معینی ، وثیقه طلب صاحب حق قرار دارد و به او حق می دهد که در صورت خود داری مدیون از پرداخت دین ، طلب خود را از آن محل وصول نمایید ، مثل طلبکاری که به خاطر اطمینان از پرداخت دین، مالی را از بدهکار به رهن میگیرد و بدین طریق نسبت به آن مال ، حق تقدم پیدا می کند و می تواند با رعایت مقررات طلب خود را از طریق مال مورد رهن وصول نمایید ، حق طلب کار نسبت به مال مرهون که یک حق عینی است ، حق مستقلی نیست بلکه تابع دین است و با سقوط دین ، آن حق نیز از بین می رود . بطوری که از ماده 29 قانون مدنی نیز چنین بر می آید : اشخاص نیبت به اموال سه حالت دارند.
1_مالکیت(اعم از عین یا منفعت)
2_حق انتفاع
3_حق ارتغاق
تفاوت حق عینی اصلی با تبعی
1_ در حق عینی اصلی : صاحب حق بطور کامل یا ناقص از منافع مال خود می تواند استفاده کند ولی در حق عینی تبعی مثل منافع مال مورد رهن ، متعلق به مالک رهن و بدهکار می باشد و کسی که حق عینی تبعی بر مال مورد رهن دارد ، نمی تواند از منافع مال مورد رهن استفاده نماید: مثلا اگر رهن خانه بود نمی تواند از اجاره یا سکونت آن استفاده نماید.
2_حق عینی تبعی: مستقل نیست و در صورت پرداخت دین از بین می رود ولی حق عینی اصلی تابع هیچ دینی نیست و اصالت دارد.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.

تحلیل جلسه 2 : تکمیل مباحث کلاسی 10 سال 2 ماه ago #61484

متشکرم مطلب شما مرتبط به درس است اما پاسخ سوال مربوطه به طور کامل نیست.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.

تحلیل جلسه 2 : تکمیل مباحث کلاسی 10 سال 2 ماه ago #61819

وثیقه عینی وانواع آن
پيوست:
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.

تحلیل جلسه 2 : تکمیل مباحث کلاسی 10 سال 2 ماه ago #61854

وثیقه مبلغ مالی یا دارایی غیرمنقولی است که در ازای شرطی نزد طرف قرارداد یا دادگاه می‌گذارند. معنای لغوی وثیقه «استوار»، «آنچه بدان اعتماد شود» و «محکم کاری» است.
وثیقه دو نوع است یا عینی یا شخصی...
در مفهوم کامل تر وثیقه یک نو ضمانت است که طبق ماده 789 ق.م رهن در ید مرتهن امانت محسوب شده و مرتهن مسول تلف یا ناقص شدن آن نخواهد بود وگر در صورت تقصیر. <
وثیقه عینی
طبق ماده 771 ق م رهن عقدی است که به موجب آن مدیون مالی را برای وثیقه به داین میدهد و رهن دهنده را داین و طرف دیگر را مرتهن گویند. طبق ماده 774 ق م مال مدهون باید عین مال باشد .
وثیقه شخصی شامل :ضمان و حواله و کفالت است.
-طبق ماده 684 ق م در باب وثیقه،ضمان یکی از انواع آن است که عقد ضمان عبارت است از اینکه شخصی مالی را که بر ذمه دیگری است به عهده بگیرد.
-طبق ماده 724 ق م در باب وثیقه ،حواله عقدی است که به موجب آن طبی شخصی از ذمه مدیون به ذمه شخص ثالثی منتقل میگردد.
-طبق ماده 734 ق م در باب وثیقه،کفالت عقدی است که به موجب آن احد طرفین در مقابل طرف دیگر ،احضار شخص ثالثی را تعهد میکند.


انواع وثیقه: بند 4 ماده 132 قانون آیین دادرسی کیفری بیان می‌دارد که وثیقه اعم است از وجه نقد یا ضمانت‌نامه بانکی یا مال منقول و غیر منقول. قانون‌گذار در این ماده هر نوع مال دارای ارزشی را از مصادیق وثیقه دانسته است و محدودیت خاصی از این جهت وجود ندارد. برای مثال، شخص می‌تواند خودروی خود را به عنوان وثیقه برای آزادی خویش معرفی نماید. نکته‌ای که حایز اهمیت می‌باشد این است ‌که در مورد اموال غیر منقول مانند زمین و منزل، اخذ وثیقه از طریق بازداشت سند مالکیت محقق می‌شود؛ اما در اموال منقول همچون خودرو باید خود مال عیناً توقیف شود و بازداشت سند در چنین مواردی صحیح نیست.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.

تحلیل جلسه 2 : تکمیل مباحث کلاسی 10 سال 2 ماه ago #61859

در موردی که شخص وثیقه دین شخص دیگر قرار می گیرد و تعهد پرداخت دین مدیون را می کند این تعهد وصول طلب طلبکار را تضمین نمی کند زیرا در ضمان مدنی صرفا شخص ضامن جانشین مضمون عنه می شود و هرآن ممکن است ضامن نیز معسر شود ودر نتیجه وصول طلب با مشکل مواجه گردد.
اما در وثیقه شخصی چنین نیست و از جهات متعدد ی نسبت به ضمان شخص مزیت دارد وتضمین کننده وصول طلب طلبکار است .ازجمله مزیتهایی که وثیقه عینی به وثیقه شخصی دارد :
1- در وثیقه عینی ،مال معینی وثیقه طلب طبکار قرار می گیرد.
2- طلبکار در استیفای طلب خوداز محل مال معین که وثیقه دین بوده است ،نسبت به سایر طلبکاران حق تقدم و رجحان دارد و ابتدا طلب او از محل فروش مل موضوع وثیقه عینی (رهن) پرداخت می گردد.
3- از آنجا که مدیون نمی تواند در مال مورد وثیقه تصرفات منافی با حق طلبکار نماید واز این قسم تصرفات ممنوع است لذا عملا مال موضوع وثیقه برای استیفای طلب داین از حیف ومیل احتمالی مصون می ماند.
بنابراین وثیقه عینی را اطمینان بيش تری برای وصول طلب است .
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
  • صفحه:
  • 1
  • 2
  • 3
مدیران انجمن: سمیه کاظم زاده