شنبه, 08 ارديبهشت 1403

 



موضوع: دولت برای فرهنگ چه کرد؟!

دولت برای فرهنگ چه کرد؟! 10 سال 3 ماه ago #56103

ضرورت جدیتر گرفتن مقوله فرهنگ، اصلی ترین تاکید رهبر معظم انقلاب در مهمترین دیدار امسال ایشان با رییس جمهور در هفته دولت بود.
جالب اینکه از این تاکید به جا ، رسانهها ،به عنوان نمایندگان افکار عمومی جامعه، با تیتر "باید از بخش فرهنگ رفع مظلومیت شود" استقبال کردند.
محمود احمدی نژاد، رییس جمهور هم در نخستین جلسه هیات وزیران پس از دیدار با رهبری، از "برنامهریزی ویژه برای رفع سریع" دغدغههای فرهنگی مقام معظم رهبری خبر داد،اما ....
به اذعان صاحب نظران، انقلاب اسلامی، انقلابی فرهنگی است که اهداف اصلی دیروز و امروز آن در ارتقای اخلاق و معنویت جامعه و در بستری فرهنگی تعریف شده است، آن گونه که رهبر ی در دیدار یاد شده از فرهنگ به عنوان " هوا" برای انسان یاد میکنند.
جالب آن که درست به اندازه وسعت حوزه "فرهنگ"، از این واژه نیز تعریف ارائه شده که شاید جامعترین آنها تعریف فرهنگ به عنوان هرمی چهار لایه است که به ترتیب "باورهای بنیادین"، "ارزشها"، "رفتارها" و "نمادها" راس تا قاعده آن را شکل میدهند.
در کشور ما فرهنگ چه با این تعریف و چه با هرتعریف دیگری ، همواره همان گونه که رهبر معظم انقلاب فرموند " مظلوم " واقع شده است.
برای نمونه در طول سالیان اخیر "هیچ گاه" برای ارزیابی دقیق وضعیت فرهنگی کشور، شاخصهای دقیق و قابل اندازهگیری ارائه نشده است.
مطالعات آماری پراکنده، غیرقابل اتکا و ضد و نقیض ‪ سالهای گذشته در حوزه فرهنگ شاهدی بر این مدعاست.
امروز هیچ مسئول فرهنگی نمیتواند در این روزهای پایانی سال از افزایش یا کاهش چند درصدی "شاخص فرهنگ کشور" آماری ارائه دهد و بگوید که بالاخره امسال تراز فرهنگی کشور چه میزان رشد یا کاهش داشته است ؟
جالب آنکه در این میان ، مسئولان ، گاه و بی گاه ، رشد آمار کمی فضاهای فرهنگی مثل کتابخانه ها و... را به عنوان رشد شاخص فرهنگ کشور مطرح می کنند!!
ممکن است ساخت فضاهای فیزیکی فرهنگی مانند کتابخانه، سینما و فرهنگسرا کاری فرهنگی محسوب شود، اما این که به صرف احداث فضاهای فیزیکی، فرهنگ کشور را رشد یافته تلقی کنیم، اشتباهی بزرگ است.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.