شنبه, 15 ارديبهشت 1403

 



موضوع: تمدن و هنر اشور و بابل

تمدن و هنر اشور و بابل 10 سال 3 ماه ago #58058

تاریخچه هنرنقاشی آ شورو بابل:
Art of Asursهنراشوریها..
آشور سرزمینی است در بخش میانی رود دجله که کم محصولتر بود.دولت اشوردراغازتابع بابل بود وقتی یکی از استانهای آن متحد گردید از بابل جدا شد.درسال 1800ق.م.فرمانروایان اولیه شهرهای اشور.نینوا واربیل را متحد کردند.اشوری ها قومی سامی نژآد که زبانشان مانند سامی ها عربی وعبری هم ریشه بود.
کشف دو دسته از بناهای معتبرکه از شاهکارهای هنری محسوب می گردد.ما را با مشخصه های ویژه هنری مردمان اشنا می کند.
1-دسته اول بناهای است مربوط به شهر تلو که از شهرهای باستانی است.
2-دسته دوم بناهای مربوط به نینوا پایتخت کشور اشورقرن7و8ق.م.
در بناهای گروه نخستین مربوط به بابل وکلده مهرهای کوچکی یافت شده که از سنگ خارا ساخته وتزئین گشته واغلبشون به شکل مخروطی اند. صحنه هایی افسانه ای یا مذهبی حک شده است.که معرف چگونگی تمدن وهنرهای مختلف ماوراء قرون و اعصار تاریخی کلده و اشور می باشد.دیگر شاهکارهای پر ارزش که از کاخ تلو بدست امده مجموعه مجسمه هایی است مرسوم به کرکسها یا شاهزاده(سیرپورلا)که مهارت فنی.شایسته تمجید است.نقش بر جسته هایی زادی از سنگ مرمر سفید متعلق 600تا 800 در نینوا وجود دارد که مربوط به تزئینات درونی تالارهای قصور ان تمدن است.موضوع این نقش برجسته ها شرح فتوحات و بزمهای پادشاهان نینوا می باشد.الوهیت در مصر منزلت بسزایی داشت و سلطنت در اشور مقام شامخی محسوب می گشته و موضوعات بیشتر نقش برجسته های تمدن اشوری مربوط به فتوحات سلاطین اشوری بوده است.
ویژگی هنر:1-از نظر معتقدان مذهبی مردمان این سامان مانند سایر ملل به داشتن خدایان متعدد می شناسند. اشوریها به رب النوعهای خود خدایان نگهبان می گفتند و انان را مقتدر و توانا می پنداشتند ومی کوشیدند که تجسم خدایان چنان باشد که افاده این قدرت و توانایی را به وجه احسن بنماید.از دیگر اثاربجا مانده تمدن اشور:حجاریهایی از فرشتگان بالدار است سر انها شبیه انسان و بدنشان مانند گاو می باشد و به نظر نگهبان قصر است همچنین گاه هیولاهایی که سر انها شبیه عقاب است و درخت مقدسی را از دو سر حراست می کند و الهه هایی دررفت و امد در روی یک استوانه و حجاریهای از حیوانات چون شیروسگ..... 2-سیمای مردان چه در نقش برجسته هاو چه در حجاریها عموما خشن است. و عظلات و اندام این مجسمه ها با طبیعت وفق نمی کنددر حالیکه ترسیم حیوانات شبیه سازی از مدلهای طبیعی بسیار توجه شده است.
3-تاسیس بناهای عظیم بیش از ایجاد اثار نقاشی و حجاری مورد توجه است و هنرهای اخیر مکمل و زینت بخش معماری بوده اند.
4-معابد اشوریها از آجر بوده و از تزئین انها به نقاشی و حجاری متوسل می شدند.و از نظر طرح خارجی این معابد بی شباهت به اهرام مصر نبوده اندبا این تفاوت که معابد اشوری تدریجا و طبقه طبقه شکل هرم بخود می گرفتند.
مهمترین کاخ ان دوران .قصر (ساراگون دوم)می باشد.
نکته معماری اشوریها:علاقه زیاد این مردم به ساخت و تزئین گنبدها بوده است و هنر ساخت گنبدها از اشوریها به اهالی لیدی و از لیدیها به (اتروسکها)واز این قوم به روم شرقی و سرانجام به هنر جدید انتقال یافت.
گاو پرنده با سر انسان خرساباد حدود 7200.ق.م.سنگ اهک.

هنر بابل:دره ما بین دو رود دجله و فرات به دو قسمت تقسیم می شده است.قسمت پست تر یا تحتانی که حاصلخیز تر بوده بابل نامیده شد.مردمان مهاجمی که در حدود 2000.ق.م.به سرزمین سومر واقع در بین النهرین وارد شدند.که اموری نام داشتند که به دولت بابل معروف شدند بابلیها( اموری ها)اوج قدرت و شکوه فرهنگی دولت در زمان پادشاه معروف ان حمورابی بوده است و حدودا1800.ق.م.و علاوه بر بین النهرین به نواحی دیگر تصرف و پایتخت خود را شهر بزرگ بابل قرار داده.بابل سه نوع شکل گرفت.بابل کهن-بابل میانه-بابل نو(کلدانی)
ویژگی هنر و تمدن بابل:
شهرت حمورابی مجموعه اثاری است که به نام قوانین حمورابی به روی سنگ استوانه ای شکلی که به قوانین حمورابی معروف است که در مرکز شهر قرار داده بودند.که مربوط به :
زراعت.ابیاری.کشتیرانی.خرید وفروش برده. مجازات و ارث و ازدواج است......
لوح سنگ قانون نامه حمورابی.شوش حدود 1760.ق.م.

1-اکثر هنر این دوره بر روی لوحهایی از جنس سنگ و خشت بوده است.2-چهره درخشان و نیمرخ و درشت از جمله خصوصیات مجسمه های بابل است.3-بابلیها در ساخت آجرو خشتهای لعابدار و منقوش نیز شهرت دارند.
4- بابلیها را مبدع و مخترع بسیاری چیزها می دانند از جمله 12 بخش کردن روز و وضع هفته به عنوان بخش زمان .
باغ های معلق بابل از عجایب هفتگانه دنیای قدیم بوده و کنارش دیوارهای حصار بابل از شهرتی همطراز برخوردار است و دیوارهای چنان عریض بود که ارابه های رو می شد بر فراز انها راند.توجه:
نام بابل در تورات به زشتی یاد شده و بر ان نفرین رفته است.
بعد از حمورابی .قوم (هیتی)از سمت شمال و قوم(کاسی)از طرف زاگرس دولت بابل را در هم ریخت و بعد از طرف جنوب بین النهرین وارد شدند که کسانی به نام (کلدانی)معروف شدند و دولت بابل نوین را تشکیل دادند.
از معروفترین سرد مداران بابل نوین شخصی به نام (بخت النصر)یا (بنوکد نصر)است ساخت دروازه اشتار پر آوزه بابل از اثار با ارزش این دوران است که امروزه به جز خشت و اجر اثر دیگری از ان باقی نیست....
پرستش خورشید و رب النوع از مهمترین جنبه های مذهبی انان بوده است.....
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.