شنبه, 08 ارديبهشت 1403

 



موضوع: مخاطب، کاربر و مولفه های مربوط به آن

مخاطب، کاربر و مولفه های مربوط به آن 10 سال 3 ماه ago #56635

«بسمه تعالی»


نام و نام خانوادگی: سپیده بختیارنیا
رشته تحصیلی: روابط عمومی
نام استاد: جناب آقای ابراهیمی
واحد: اقناع و تبلیغ
ترم (3)
سال 1392




1- مخاطب، کاربر و مولفه های مربوط به آن امروزه به لطف رسانه های جدید توانسته اند دو مفهوم منبع و مخاطب را متحول کرده در چهارچوب مفهوم کاربر، در قالب دو اصطلاح به نسبت جدید کاربر منبع و کاربر مخاطب معرفی کنند.
توجه به ویژگی های کاربران مخاطب اهمیت دارد و آن، کشف راههای نفوذ و تاثیر گذاری بر آنانی است که خود در معرفی رسانه ها هستند.
در این مبحث از اصطلاح مرکب کاربران مخاطب به جای دو اصطلاح مخاطب و کاربر استفاده
می کنند، اصطلاح مرکب کاربر مخاطب بهترین گزینه جایگزین برای هر دو می باشد.
هرچه بیشتر در مورد ویژگی های جامعه مخاطب بدانیم، احتمال ارتباط متقاعد گرانه به امید شکار مخاطب بیشتر است. شکار موفقیعت آمیز مخاطبان زمانی است که اطلاعات و شیوه عرضه آن نیاز معینی از نیازهای آنان را برآورده کند. مک کویل (1955) در آغاز کتاب مخاطب شناسی به رضایت انسان ناشی از ارضای مخاطب اشاره داشته و تأئید بر اهمیت آن دارد و می گوید مفهوم مخاطب یک مفهوم انتزاعی است.
به مرز تمایز میان کاربران یا مخاطبان رسانه ها بطور عمده ویژگی های جامعه شناختی بود.
ویژگی هایی چون جنس و سن، سطح تحصیلات، شغل و در آمد و آنچه موقعیت اجتماعی- اقتصادی گفته می شود، هنجارها و تعلقات فرهنگی، آداب و سنن اجتماعی و چهارچوبهای اعتقادی (مذهب).
2- از جنبه روانشناختی مخاطب را می توان دست کم در قالب مولفه هایی طبقه بندی کرد. که تا حدودی علت مراجعه آنان را به رسانه ها تبیین کرده، شیوه های تصمیم گیری آنان را تحت ثأثیر قرار می دهد.

- مهمترین مولفه ها:
• هوش:
هوش ظرفیت فهم جهان و محیط اطراف است که به هنگام رویارویی با موانع، با توسل به تفکر مستدل و بهره گیری موثر از منابع به کار می افتد. استفاده از رسانه ها، یکی ا ز راههای برای رسیدن به این هدف است.
• عزت نفس:
عزت نفس مفهوم جا افتاده ای میان مردم است که در قلمرو روان شناسی اجتماعی، بر حسب نگرش مثبت (یا منفی) فرد نسبت به خود تعریف شده است و درقالب مثبت آن، ویژگی های شخصیتی ای به شمار می رود که به میزان ارزش و توجه مثبت فرد نسبت به خود اشاره دارد و اصطلاح عوامانه «از خودش متشکر است » در واقع به جنبه افراطی همین مفهوم اشاره می کند ارزشمند و تأیید خودش دارد.
• جنسیت:
موضوع حساس تفاوتهای زن و مرد کنجکاویهای بسیاری را از گذشته های بسیار دور تا کنون بر انگیخته است. نگارش کتاب های فراوان در این زمینه مانند مردان مریخی و زنان و نوسی اثر گری که به فارسی هم ترجمه شده است، گویای همین توجه و علاقمندی است. در این زمینه، مدتها این برداشت وجود داشت که از حیث نفوذ پذیزی و متقاعد شدن، انعطاف پذیری زنان در در مقایسه با مردان بیشتر است و بسیاری دیگر نیز با تکیه بر داده های پژوهشی نتیجه گرفته اند که زنان آسانتر از مردان متقاعد می شوند.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: علی ابراهیمی