یکشنبه, 09 ارديبهشت 1403

 



موضوع: نظریه مازلو (خدیجه خرمی)

نظریه مازلو (خدیجه خرمی) 10 سال 3 ماه ago #54548

سلسله مراتب نيازها (نظريه مازلو)
درس: شيوه هاي تبليغ و اقناع
استاد: جناب آقاي ابراهيمي
دانشجو: خديجه خرمي
سال 1392

سلسله مراتب نيازها (نظريه مازلو)
آبراهام مازلو نظريه روانشناسي خود را به عنوان «نظريه انگيزه¬هاي انسان» در سال 1943 ارائه كرد. او افراد موفق بسياري را مورد مطالعه قرار داد كه در ميان آنها مشاهير علمي و سياسي‏ دانشجويان برجسته دانشگاهها و ... حضور داشتند. مازلو نيازهاي اساسي انسان را در يك هرم جاي داده است كه داراي 5 طبقه است. طبقات پائين¬تر هرم نيازهاي حياتي¬تر و ساده¬تر و طبقات بالاتر نيازهاي پيچيده¬تر ولي كمتر حياتي را نشان مي¬دهند. نيازهاي طبقه¬هاي بالاتر فقط وقتي مورد توجه فرد قرار مي¬گيرند كه نيازهاي طبقه¬هاي پائين¬تر برطرف شده باشند.
در اين نظريه، نيازهاي آدمي در 5 طبقه قرار داده شده¬اند كه به ترتيب عبارتنداز:
1- نيازهاي زيستي:
نيازهاي زيستي در اوج سلسله مراتب قرار دارند و تا زماني كه قدري ارضاء گردند‏، بيشترين تأثير را بر رفتار فرد دارند. نيازهاي زيستي نيازهاي آدمي براي حيات خودند يعني خوراك، پوشاك، مسكن و... تا زماني كه نيازهاي اساسي براي فعاليت¬هاي بدن به حد كافي ارضاء نشده-اند، عمده فعاليت¬هاي شخص احتمالاَ در اين سطح بوده و بقيه نيازها انگيزش كمي ايجاد خواهد كرد.
2- نيازهاي امنيتي:
نياز به رهايي از وحشت، تأمين جاني و عدم محروميت از نيازهاي اساسي است به عبارت ديگر نياز به حفاظت از خود در زمان حال و آينده را شامل مي¬شود.

3- نيازهاي اجتماعي:
يا احساس تعلق و محبت. انسان موجودي اجتماعي است و هنگامي كه نيازهاي اجتماعي اوج مي¬گيرد، آدمي براي روابط معني¬دار با ديگران، سخت مي¬كوشد.
4- احترام:
اين احترام قبل از هر چيز نسبت به خود است و سپس قدر و منزلتي كه توسط ديگران براي فرد حاصل مي¬شود. اگر آدميان نتوانند نياز خود به احترام را از طريق رفتار سازنده برآورند، در اين حالت ممكن است فرد براي ارضاي نياز جلب توجه و مطرح شدن، به رفتار خرابكارانه يا نسجيده متوسل شود.
5- خودشكوفايي:
يعني شكوفا كردن تمامي استعدادهاي پنهان آدمي، حال اين استعدادها هر چه مي¬خواهد باشد. همانطور كه مازلو بيان مي¬دارد: آنچه انسان مي¬تواند باشد، بايد بشود.
به طبقه بندي مذكور دو نياز ”دانش¬اندوزي و شناخت و درك پديده¬ها» و «نياز به زيبايي و نظم» نيز اضافه شده است كه قبل از نياز به خودشكوفايي قرار مي¬گيرند.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: علی ابراهیمی