یکشنبه, 09 ارديبهشت 1403

 



موضوع: مولفه هاي مربوط به مخاطب پيام

مولفه هاي مربوط به مخاطب پيام 10 سال 3 ماه ago #53948

نام استاد : جناب آقاي ابراهيمي

نام دانشجو : فاطمه مداح

عنوان رشته تحصيلي : كارشناسي حرفه اي روابط عمومي ( افكار سنجي)

خبرگي و غير خبرگي:

خبرگي و نخبگي مؤلفه اي از مخاطب ارتباط به شمار مي رود.كساني در رديف خبرگان به شمار مي آيند كه نه تنها اطلاعات وسيعي نسبت به موضوع دارند، بلكه از جزئيات مربوط به موضوع باخبرند. هدفمندي مخاطب خبره به انگيزه وي براي تماشاي برنامه هاي خبري و تعقيب ماجراهاي مورد علاقه دامن مي زند و خبرگي به موشكافي استدلالها و ارزيابي دقيق تر اطلاعات كمك مي كند. عوام ( غير خبره ها)به اين گرايش دارند كه به گونه قالبي،از روي برچسب هاي حزبي به برنامه هاي خبري نگاه كرده، از طريق پردازش استشهادي به ارزيابي نامزد سياسي بپردازند. درمقايسه با رويكرد خبرگان كه به گونه دقيق و موشكافانه به استدلالهاي مربوط به موضوع توجه مي كنند افراد غير خبره رويكرد پيراموني و سطحي به اخبار دارند و نشانه هاي اعتبار را ملاك تصميم گيري قرار مي دهند .

درونگراها و برونگراها:

درونگراها به اين گرايش دارند كه به خود تكيه كنند و قضاوتهاي خودشان را درباره چيزها داشته باشند ( توسل به شيوه كانوني). بعلاوه برخلاف شخصيت هاي برونگرا، رفتارهاي واكنشي بسيار منفي در برابر پيام هاي متقاعدگرانه تبليغاتي از خود نشان مي دهند . برونگراها به خوبي تحت تأثير پيام هاي متقاعدگرانه ( تبليغ) قرار مي گيرند و بنابراين آسان تر متقاعد مي شوند . بويژه اگر منبع ارتباط خود را افرادي معتبر و متخصص نشان دهند . برونگراها بيش از درونگراها در معرض تغييرند و از اين رو پيام هاي تبليغاتي كه نگرش هاي آنان را هدف قرار داده باشد به احتمال بيشتري به نتيجه مي رسند.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: علی ابراهیمی