یکشنبه, 16 ارديبهشت 1403

 



موضوع: نرم افزار spss و کاربرد ان در آمار

نرم افزار spss و کاربرد ان در آمار 9 سال 11 ماه ago #85365

SPSS "بسته ای آماری برای علوم اجتماعی" که نخستین نسخه آن در سال 1968 پس از آنکه توسط Norman H. Nie و C.Hadlai Hull توسعه داده شد، به بازار عرضه شد .
H. Nie Norman کارشناس ارشد رشته علوم سیاسی در دانشگاه استنفورد بود، اکنون استاد پژوهش در دانشکده علوم سیاسی در استنفورد و استاد ممتاز علوم سیاسی در دانشگاه شیکاگو می باشد .
SPSS از جمله برنامه هایی است که به طور گسترده در تحلیل های آماری مورد استفاده قرار میگیرد. این نرم افزار توسط محققان بازار، پژوهشگران سلامت، دولت، پژوهشگران آموزش، سازمان های بازار یابی و غیره مورد استفاده قرار می گیرد .
سرعت زیاد در تجزیه و تحلیل دادها، دستیابی سریع به آنچه که برای یک تحلیل آماری لازم است، توانایی تجزیه و تحلیل های آماری در همه زمینه ها، امکان ارتباط و سازگاری با مجموعه آفیس سبب شده است که کاربران به راحتی نیازهای خود را برطرف کنند .
بسیاری از ویژگی های نرم افزار SPSS از طریق منوها در دسترس می باشند یا می توان با استفاده از زبان syntax برنامه نویسی شوند .
SPSS محدودیت هایی را بر روی ساختار فایل درونی، انواع داده ها، پردازش داده ها و فایل های مچ شده قرار می دهد که با هم به طور قابل ملاحظه ای برنامه نویسی را ساده می کنند . مجموعه داده های SPSS ساختار جدولی دو بعدی دارند که ردیف ها نشان دهنده حالت ها (مانند افراد یا خانوارها) و ستون ها نیز نشان دهنده اندازه ها (سن، جنس و درآمد خانوارها) می باشند. تنها دو نوع داده تعریف شده اند : عددی و متنی (یا رشته ای). تمام پردازش داده ها مورد به مورد از طریق فایل اتفاق می افتد .

SPSS يكي از متداولترين نرم‌افزارهايي است كه نه تنها دسته‌بندي اطلاعات خام و پوشش دادن پرسشنامه‌هاي طرح تحقيقاتي را امكانپذير مي‌نمايد، بلكه محقق را قادر مي‌سازد تا در اسرع وقت به تحليل آماري نتايج طرح خود بپردازد.




نرم‌افزار SPSS در مجموع از دو بخش عمده تشكيل مي‌گردد كه عبارتند از:
1- بخش تعريف متغيرها (variable view): در اين قسمت متغيرهاي مطالعه و جزئيات مربوط به هر يك تعريف مي‌گردند كه شامل موارد ذيل مي‌باشد:

1-1) نام متغير (Name)
2-1) نوع متغير: در اين بخش، نوع متغير بر مبناي عددي، اسمي يا رشته‌اي بودن آن قابل تعريف مي‌باشد. علاوه بر تعريف نوع متغير، در اين بخش مي‌توان عرض متغير و يا وجود يا فقدان اعشار آن را نيز مشخص نمود.
3-1) پهناي متغير (Width): در اين بخش، تعداد كاراكترهاي نام متغير قابل تعيين است. به عنوان مثال، كلمه Disease داراي هفت كاراكتر مي‌باشد و در صورت تعريف كمتر كاراكترها، كلمه بطور ناقص ثبت مي‌شود.
4-1) تعداد اعشار (Decimal): در صورت عددي بودن متغير، حداكثر تعداد اعشار آن در اين قسمت مشخص مي‌گردد.
5-1) بر چسب (Label): گاهي هر متغير علاوه بر نام، نياز به توضيحي مختصر از آن متغير و يا بيان عبارت يا يا اصطلاحي در مورد آن دارد كه در اين بخش قابل تعريف مي‌باشد.
6-1) ارزش‌گذاري (value): براي تسهيل در تحليل آماري داده‌ها بويژه متغيرهاي كيفي اسمي يا طبقه‌اي، ارزش‌گذاري متغير مورد نظر و درجه‌بندي آن ضرورت مي‌يابد. به عنوان نمونه در تحليل اطلاعات مربوط به جنس بيمار، مي‌توان مرد را عدد يك وزن را عدد دو در نظر گرفت و يا شدت بيماري را به صورت خفيف برابر يك، متوسط برابر دو و شديد برابر سه فرض و تعريف نمود.
7-1) تعيين مقادير گمشده (missing): در زمينه مقادير گمشده و نحوه تعيين آنها به تفصيل در جلسات آينده صحبت خواهد شد.
8-1) تعيين پهناي ستون (column): براي تعيين پهناي ستون‌هاي متغيرها از اين بخش استفاده مي‌نمائيم.
9-1) رديف كردن داده‌ها (Align): به دلخواه محقق، شاخصها را مي‌توان بصورت چپ‌چين، راست‌چين و يا وسط چين رديف نمود.
10-1) مقياس اندازه‌گيري (Measure): در اين ستون، براي متغيرهاي نسبي و فاصله‌اي گزينه Scale، براي متغيرهاي ترتيبي گزينه Ordinal و براي متغيرهاي اسمي گزينه Nominal را انتخاب كنيد.
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: مریم تحفه