سه شنبه, 11 ارديبهشت 1403

 



موضوع: از تولید تا فروش پوشاک بچه گانه

از تولید تا فروش پوشاک بچه گانه 9 سال 11 ماه ago #84301

موضوع گزارش :
از تولید تا فروش پوشاک بچه گانه


نام استاد :خانم گرامی
نام دانشجو : مرتضی مدهوش

مقدمه:


پوشاك ازنيازهاي اوليه و اساسي بشر محسوب مي شود. درست مثل خوراك، مسكن، امنيت و امثال آن، پوشاك و سير تحول آن در نظام اجتماعي ايران را مي توان از جنبه هاي مختلفي بررسي كرد، از جمله :
1- توصيف شكل و ظاهر لباس ها در دوره هاي مختلف تاريخ و پيدايش يا برافتادن سبكي خاص از پوشاك در ميان اقوام و حكومت هاي گوناگون ايراني، اتفاقاً بيشترين تحقيقاتي كه تاكنون درباره ي پوشاك ايرانيان صورت گرفته، در همين زمينه بوده است.
2- تأثير محيط در شكل دهي به ظاهر و جنس پوشاك، از قبيل محيط هاي كوهستاني يا جلگه اي، آب و هواي سرد و خشك يا گرم و مرطوب، كه در جغرافياي ايران زياد به چشم مي خورند.
3- نقش طبقات اجتماعي و به طبع مشاغل و وظايف وابسته به آن ها در شكل دهي به پوشاك، چنان كه لباس جنگجويان، درباريان، روحانيون و پيشه وران از شرايط خاص وضع طبقاتي آن ها تاثير مي گرفته است.
4- نقش مراسم سنتي و فرهنگي نظير مناسك مذهبي، جشن ها و سوگواري ها در انتخاب نوع و شكل و حتي رنگ پوشاك.
5- نقش دار و دسته هاي بين المللي خاصه در پي جنگ و ستيزها در اقتباس سبك هاي بيگانه ي پوشاك و يا صدور اسلوب بومي پوشاك به ديگران. در تاريخ پر كشمكش ايران، تأثير اين عامل كم نبوده است.
6- آنچه امروزه در بين انديشمندان مردم شناسي و جامعه شناسي از اهميتي شايان برخوردار است، توجه به پيام ها و راز و رمزهاي موجود در انواع پوشاك در ادوار مختلف و در ميان ملل گوناگون مي باشد. اين پيام ها خود از باورها، آداب، سنن و خاستگاه (مبدأ و محل پيدايش) قومي اين ملت ها برخاسته اند، كه يا به وضوح بيانگر يكي ازاين اصول بوده اند، و يا با زبان نمادين منظوري خاص را القاء مي كرده اند. شايد تلاش همين انديشمندان براي رمزگشايي اين پيام هاي نمايدن بوده است كه اصطلاح نوين «زبان پوشاك» را در ميان پژوهشگران اين رشته رايج ساخته است. تداخل وابستگي هاي ذهني و باورهاي قومي، ملي و مذهبي را درشكل گيري سبك لباس و هم چنين زيورآلات و آرايش مربوط به آن ها در تمام ادوار تاريخي ايران، بخصوص در ميان اقوام گوناگون ايراني، به خوبي مي توان دريافت . هر چند كه شناخت دقيق چگونگي اين تداخل نيازمند بررسي علمي برنامه ريزي شده است كه تاكنون صورت نگرفته است. برخي از انديشمندان، چنان نقش مهمي براي پوشاك و زيورآلات قايلند که حتي تعريف مجرد از انسان را بدون در نظر گرفتن لباس او، تعريفي صرفاً ذهني مي دانند، اين دانشمندان نقش پيامي را كه زيورآلات و هم چنين نحوه ي آرايش و پيرايش بدن القا مي كند، كمتر از نقش خود پوشاك نمي دانند، و اين عوامل را وسيله اي براي فهم و عميق تر منظور و خواست پوشنده ي آن ها، قلمداد مي كنند. به همين دليل است كه ارتباط پوشاك را با هنر، ادبيات، مذهب و نيز اقتصاد، طبقه و حتي هويت اجتماعي، نمي توان ناديده گرفت.
7- آيا تاكنون پرسش هايي از اين قبيل به ذهن شما نرسيده است كه : چرا مردم ظاهر خود را تغيير مي دهند ؟ آن ها چگونه و به چه طريق اين كار را انجام مي دهند ؟ درك و تفسير اطرافيان در قبال اين گونه تغييرات چيست ؟ انگيزه اين تغييرات از كجا سرچشمه مي گيرد؟ آيا اين تغييرات، ناشي از تحولات جامعه است يا از اعتقادات معنوي و ساختارهاي مادي زندگي ؟ منظور از داشتن «سليقه خوب» در پوشيدن لباس يا «شيك پوشي» چيست؟ آيا مي توان داشتن «سليقه خوب» در انتخاب پوشاك را به معني كوشش در تقليد از پوشاك طبقات مرفه اجتماع دانست ؟ چه رابطه اي ميان پوشاك فرد با ارزيابي اخلاقي درباره ي او وجود دارد؟ چه رابطه اي ميان تظاهر به پاكدامني يا تمايل به تحرك اميال شهواني با انتخاب نوع پوشاك و نيز رفتار مربوط به آن، وجود دارد؟ يكي از انديشمندان علوم اجتماعي اعتقاد دارند كه سبك هاي متنوع پوشاك دركل مي تواند به صورت نقاطي همگن در روي نموداري از خط راست قرار گيرد كه يك سوي آن حيا و شرم است و سوي ديگر آن بي حيايي و بي شرمي، يك سوي آن پوشيدگي تن است و سوي ديگرآن برهنگي و عرياني تن . يك سوي آن تناسب و هماهنگي و زيبايي و نجابت است و سوي ديگر آن ناسازگاري و ناهماهنگي و زشتي و زنندگي. يك سوي آن سنگيني و برازندگي است و سوي ديگر آن سبكي و جلفي.
8-آثار مكتوب اروپايي و آمريكايي درباره ي خاورميانه، از جمله عكس ها و آثار هنري، توصيف سبك هاي پوشاك و تصاوير پيكره هاي زنان پوشيده به لباس و... به دست آمده را اين طور بيان مي كنند كه بي ترديد مردم خاورميانه در بيشتر اوقات صرفاً به واسطه ي انواع پوشاك از مردم سرزمين هاي ديگر متمايز گشته اند، چنان چه همين نوع پوشاك، آنان را در جرگه ي ريزگونه هاي مختلف نژادي از قبيل جنگجويان بدوي، زنان روستايي و مردان ايلياتي بربر، قرار داده است و يا باعث شده كه با اصطلاحاتي ناشي از برداشت هاي صوري، دلخواهي و ساختگي از نوع پوشاكشان توصيف شوند. همچنين بازتاب چنين تصوراتي تا به امروز هم ادامه دارد حال به بررسي تاريخچه لباس در ادوار مختلف تاريخي مي پردازيم:
* ايران باستان
* ايران اسلامي.
* دوران معاصر
*پوشاك گروه هاي مذهبي
* عناصر مشترك پوشاك بانوان ايراني در طول تاريخ كه به بررسي هر كدام جداگانه پرداخته مي شود.



تاریخچه :


ایرانیان از عهد کهن تا چندی پیش درباره لباس پوشیدن تغییر نگرش اساسی نداشته اند، اگر چه در گذر زمان سعی کرده اند شیوه لباس پوشیدن را متناسب با شرایط متغیر زمانه خود هماهنگ سازند، ولی در مجموع متفاوت تر از ساکنان کشورهای اروپایی بوده اند. سنگ نگاره های به جا مانده از عهد باستان هم نشان می دهد که جوامع شرقی از جمله ایران و مناطق دیگر همچون تمدن "تدمر" در سوریه علی رغم تأثیرپذیری از معماری یونانی و رومی، باز هم حال و هوای شرقی خود را حفظ کرده اند که این در سنگ نگاره ها و پیکرهای تقریباً پوشیده از لباس به یادگار مانده از آن دوران خود را نشان می دهد. تاریخ لباس بخشی از تاریخ تمدن است که در آن تحولات شکل و فرم لباس از قدیمی ترین ایام تا زمان خاصی مورد بررسی و مطالعه و تحقیق قرار می گیرد و با تغییر این نوع پوشاک رفتارهای فرهنگی و اجتماعی آن جامعه نیز دستخوش تغییر و تحول می گردد. در هر جامعه مطالعه این بخش از تاریخ رازهای نهفته ای در مورد مردم آن دوران را برای ما روشن می سازد. پوشاک در شهر سوخته شهر سوخته زابل شهری پنج هزار ساله در دل کویر است که آشکار شدن اسرار نهفته اش در هر فصل کاوش توسط باستان شناسان، مردم دنیا را حیرت زده به سوی خود جلب می کند. سیستان به خصوص شهر سوخته از لحاظ موقعیت خاص اقلیمی، سیاسی و فرهنگی مرکز ارتباطات تمدنهای بزرگ ماوراء النهر، بین النهرین و هند و چین به شمار می رفته است. شهر سوخته تنها جایی است در ایران که حدود هفتصد، هشتصد نوع پارچه از ظریف و خشن و کتانی شکل در آن یافت شده است و این به خاطر شرایط اقلیمی شهر سوخته است که توانسته پارچه ها را خیلی خوب نگه دارد. مدارک و اسناد مربوط به پوشاک در ایران باستان از نظر منبع مطالعاتی به چند گروه تقسیم می شود؛ دوران پیش از تاریخ، پیش از دوران ایلامی ها و بعد هم هخامنشیان و دیگری هم دوران ایلامی به بعد تا دوران اسلام است. در دوران اسلامی به خاطر داشتن مدارک و اسناد بسیاری که وجود دارد مشکل خاصی برای بازسازی نحوه لباس مردمان آن زمان نداریم، مشکل اصلی ما بازسازی نحوه پوشاک مردم پیش از تاریخ است. همان طور که می دانید در محوطه های باستانی ایران پارچه نداریم، البته نمونه های بسیار کوچک گهگاه در کاوشهای شهر سوخته دیده می شود. طی کاوشهایی که در این شهر انجام شده چند نمونه لباس را روی پیکره های فلزی، سنگی و گلی کشف کرده ایم، به عنوان نمونه مجسمه مفرغی پیدا شده که خانمی را نشان می دهد که دیگی روی سر دارد و ظاهراً در حال جابجایی آب از جایی به جای دیگر است. این بانو دارای یک لباس یک تکه بلند است که تقریباً تا پایین زانو و بالای قوزک پا به صورت یک تکه آمده است. البته در بین این پیکره ها دو، سه نمونه لباس مردانه هم دیده شده است که نشان می دهد ظاهراً مردان شهر سوخته در هوایی که خیلی سرد نبوده بالاتنه شان تقریباً عریان بوده و از روی کمر یک شال بلندی را چند بار به دور کمر می پیچانده اند. در مورد نوع پوشش مردمان شهر سوخته را تزیینات لباسهای آنها می داند و مثلاً در یکی از قبرها، ما زنی را پیدا کردیم با یک لباس تمام منجق دوزی شده که با یک نوع مهره یا سنگ قیمتی تزیین شده است و از نوع لباس و تزیینات این زن می توانیم بفهمیم که احتمالاً او یک فرد عامی و عادی نبوده است و مطمئناً متعلق به یک طبقه حداقل متوسط بوده است. پوشاک در فلات ایران قدیمی ترین نمونه های لباس در فلات ایران مربوط به لباسهای مجسمه انسانی در این فلات است که متعلق به 4200 سال قبل از میلاد میباشد. لباس این مجسمه منحصر به لنگی است که به کمر بسته و معلوم می شود که انسان از آن زمان دیگر از پوست حیوانات بطور طبیعی استفاده نمی کرده بلکه از پشم، پارچه هایی می بافته است و آن را لنگ وار به دور خود می پیچیده است. نوع پوشش در سلسله هخامنشیان یکی از نکات جالب توجه در تمام نگاره های باستانی هخامنشیان این است که در هیچ نگاره ای انسان برهنه ای دیده نمی شود و اصولاً برهنگی از دیدگاه هخامنشیان بسیار زشت و قبیح بوده است. رنگ لباس مادها بیشتر ارغوانی بوده و براساس طبقه اجتماعی موجود در جامعه شان انتخاب می شده است، به این ترتیب که جنگجویان قرمز، موبدان سفید و روستاییان آبی می پوشیده اند و صاحب منصبان ماد نوعی کلاه گرد و ساده می پوشیده اند که جنس این کلاه احتمالاً از نمد بوده و گاهی حفاظی فلزی همراه با حلقه در پشت برای استحکام بیشتر به آن متصل بوده است و نوعی دیگر کلاه، به شکل باسلق از جنس نمد یا چرم یا ابریشم بوده که احتمالاً خاستگاه آن از شرق بوده است . پوشاک ساسانیان از جایی که ایران دوره ساسانی، شرق و غرب عالم آن زمان را به هم وصل می کرده، و یگانه راه داد و ستد ما بین یونان، روم، بین النهرین و آسیای صغیر از یکسو و چین، هند و آسیای میانه از دیگر سو بوده، تجارت ایران از رونق فراوان برخوردار بوده است. به طوری که نقش برجسته های طاق بستان خود به تنهایی حدود بیست و پنج طرح رایج پارچه آن دوران را مشخص کرده است. یکی از این نقوش بسیار مهم، نقش برجسته تاجداری از اردشیر سوم است، کلاه او احتمالاً به جای نمد از فلز گرانقیمتی درست شده است. ولی شکل خاص کلاه های ایرانی را حفظ کرده است. بالاپوش آستین دار که در محل کمر بسته شده و روی آن شلواری از پارچه نازک و پرچین دیده می شود که در قسمت مچ پاها تنگتر شده است و روی آن شلواری از پارچه نازک و پرچین دیده می شود که در قسمت مچ پاها تنگتر شده است و روی آن دامنی است که از دو پهلو بالا زده شده است و بدین ترتیب پایین آن به صورت نیم دایره درآمده است. اشکانیان به دنبال صنایع و هنرهای بدیع هخامنشی، برای مدت 5 قرن و نیم، فعالیتهای هنری و تحول آن قطع می شود و پس از آن صنایع ساسانی شروع می شود که علت آن را می توان در تمدن اشکانی، جستجو کرد. چرا که این قوم مردمی جنگجو و چادرنشین بودند و حس زیباپسندی و خلاقیت هنری آنان پایین تر از پارسها بوده است. پوشاک اشکانیان عبارت بوده از پیراهن بلند تا زانو که دارای کمربند بوده و شلواری گشاد که در کفش ساقه بلند فرو می رفته است.


تعریف کسب کار :
نويسندگان مختلف، تعاريف متفاوتي از کسب و کار دارند. در واژه نامه‌ي آکسفورد کسب و کار به معني خريد و فروش و تجارت آمده است. در واژه نامه‌ي لانگ من کسب و کار به فعاليت پول در آوردن و تجارتي که از آن پول حاصل شود، گفته مي‌شود.
به زبان ساده، کسب و کار عبارت است از حالتي از مشغوليت و به طور عام، شامل فعاليت‌هايي است که توليد و خريد کالاها و خدمات با هدف فروش آنها را به منظور کسب سود، در بر مي‌گيرد.
بنابراين با توجه به تعاريف ياد شده مي توان دريافت که کسب و کار با خريد و فروش کالاها، توليد کالاها يا عرضه ي خدمات، به منظور به دست آوردن سود، سر و کار دارد.
1- ويژگيهاي کسب و کار
با توجه به تعاريف کسب و کار، ويژگي‌هاي کسب و کار، عبارتند از:
فروش يا انتقال کالاها و خدمات براي کسب ارزش
معامله‌ي کالاها و خدمات
تکرار معاملات
انگيزه‌ي سود (مهم‌ترين و قدرتمندترين محرک اداره‌ي امور کسب و کار)
فعاليت توأم با ريسک.
کسب و کار، هميشه بر آينده متمرکز است و عدم اطمينان، ويژگي آينده است. از اين رو، همواره کسب و کار، توأم با ريسک است.
2- اهداف کسب و کار
باور عمومي اين است که تنها هدف کسب و کار، به دست آوردن سود اقتصادي است، در حالي که اين امر، واقعيت ندارد. بنابراين، کسب و کارها هم داراي اهداف اقتصادي اند و هم اهداف اجتماعي‌اند.

کسب وکار در زمینه پوشاک کودکان :
ايجاد يك كارخانه توليد پوشاك كودك كه سازمانی توليدي است كه انتفاعي و جهت رسيدن به سود و بالا بردن ارتقاءِ سطح كيفي پوشاك كودكان و اشتغال زايي به صورت شغل مستقيم و شغل غيرمستقيم است.
بيان آرمان هاي كسب و كار:
هدف توليد پوشاك بچه گانه مانند بلوز، شلوار، كاپشن، و غيره از الياف طبيعي و بهداشتي كه بر اساس فصول مختلف سال نوع پوشاك نيز تغيير مي كند.
بيان ماموريت كسب و كار:
تاسیس یک كارگاه تولیدی با استفاده از ماشين آلات مدرن نساجي و خياطي و به توصيه صنعت مربوطه طراحي و اجرا میشود كه اهداف عالي آن رسيدن به كيفيت بالا با هزينه كم و رقابت با اجناس خارجيست.
با توليد پوشاك كودكان هم خانواده ها نسبت به خريد كالاهاي با كيفيت ايراني راقبتر مي شوند و هم هزينه پوشاك كاسته و هم چنين هزينه گمركي واردات چنين پوشاكي كاسته مي شود و اشتغال زايي براي افراد متعددی مهیا میگردد.
معرفي محصول يا خدمت
اين كارگاه توليدي است كه مواد اوليه و كالاهايي را خريداري و آن ها را تغيير شكل مي دهد و به كالاي پوشاك تبديل مي كند و سپس به فروش مي رساند.
تحليل صنعت
اين صنعت به دليل آنكه پوشاك يكي از نيازهاي ضروري مردم است جزءِ پر اهميت ترين صنعت در كشور محسوب مي شود كه خود بيانگر فرهنگ مردم ايران است.
نقاط ضعف اساسي
1- تبليغات مداوم بر استفاده از البسه خارجي
2- ارزان خواستن پوشاك بدون در نظر گرفتن كيفيت آن
3- حمايت نكردن دولت در اجراي كم وارد كردن پوشاك خارجي
4- كم اعتمادي مردم به اجناس داخلي
نقاط قوت اساسي
1- به دليل كيفيت اجناس نوعي رقابت داخلي به همراه دارد كه خود سطح كيفي اجناس داخلي را به دنبال دارد.
2- استفاده از طرح هاي ايراني و مورد نظر فرهنگ ايران
3- استفاده از مواد اوليه كاملاً طبيعي و بهداشتي
4- ارتقاء صنعت توليد پوشاك در كشور چه كمي و چه كيفي
تهديدات قابل ملاحظه
1- حمايت نكردن دولت در اجراي طرح
2- تبليغات مداوم از البسه خارجي
3- شرايط بازاري
فرصت هاي قابل ملاحظه
1- استفاده از مواد اوليه كاملاً بهداشتي
برنامه بازار و بازاريابي
توصيف بازار : (شامل بخش بندي بازار، بازار هدف، جايگاه محصول و...)
اين نوع پوشاك در تمام نقاط كشور و در تمام بازارهاي پوشاك مي تواند به فروش برسد و بازارهاي هدف آن پاساژها و مغازه هاي پوشاك كودكانه و جايگاه محصول بخش كودك مغازه هاست.
تحليل رقبا : (تعداد رقبا، رقباي بالقوه، توان رقبا، موانع ورود و خروج و...)
در حال حاضر 212 كارخانه توليد پوشاك در كشور وجود دارد كه 112 عدد آن سنتي و 80 عدد آن نيمه صنعتي و سنتي و تنها و تنها 20 عدد مدرن است كه اين 20 كارخانه رقباي اصلي محسوب مي شوند و ورود و خروج به اين صنعت آسان نيست زيرا هم هزينه بالا و هم تخصص ويژه اي نياز دارد كه به طبع همگان ندارند.











چارت سازماني شركت









مدیر عامل :
وظیفه مدیر عامل جهت دادن به اهدف داخلی و خارجی کارگاه تولیدی و برنامه ریزی فعالیتها و امور برای دستیابی به هدف است . از دیگر وظایف مدیریت سازماندهی قسمتهای مختلف تولید و پشتیبانی مرتبط با تولید و انتخاب افراد برای راهبری قسمتهای مختلف ایجاد زمینه های مساعد مادی و روحی و ایجاد انگیزش برای ارتقاء سطح کارایی و ایجاد محیط اخلاقی مناسب برای کار میباشد .

مشاوران :
در این مجموعه وظیفه مشاور عبارت است از ارائه پیشنهاد در زمینه طراحی ، مدل وکمک به تصمیم گیری های مدیر عامل میباشد.

مدیر بازاریابی :
که وظیفه برنامه ریزی و اجرای توزیع کالا و خدمات در بازار تقاضا را دارد .

برش کار :
در این مجموعه فرد برش کار بر طبق الگوهای مورد نظر اقدام به برش پارچه نموده و آنرا برای مرحله بعدی یعنی دوخت آماده میسازد .



خیاط :
در این مرحله خیاط پارچه های آماده را دوخته و برای بسته بندی آماده مینماید.



نیروی انسانی :
با بسته بندی و حمل کالای تولید شده به انبار آنرا برای توزیع به بازار آماده مینماید.


فرآیند تولید پوشاک بچه گانه :











نوع تولیدات :

ظرفیت مشخصات تولیدات ردیف
واحد مقدار
دست 1500 بلوز آستین کوتاه و بلند پوشاک ( بچه گانه ) 1
دست 3000 شلوار پوشاک ( بچه گانه ) 2



فرآیند تولید :






1- پهن کرئن پارچه و برش 4- دوخت
2- علمت گذاری و انتقال الگو 5- اتو کشی
3- برش 6- تکمیل لباس



ویژگیهای فرآیند ، نکات فنی و شرایط عملیاتی :
مراحل تولید پوشاک با توجه به سفارشی که برای تولید گرفته می شود پس از خروج مواد اولیه از انبار پارچه شامل قسمتهای برش دوخت اطوکشی تکمیل لباس ، کنترل کیفیت و انبار محصول می باشد .که با توجه به روشهای مختلف تولید قسمتهای مختلف تولید به شرح ذیل انتخاب می گردد .
1- قسمت برش
پهن کردن پارچه : با توجه به پارچه و نوع پارچه و میزان تولید و روش پهن کردن با دست پیشنهاد می شود .
برش : با توجه به نوع پارچه روشهای پهن کردن برای تولید پارچه پیراهن هایی که بطور سری تولید می گردد از ماشین برش اره ای استفاده می گردد . که این ماشین همراه با میز برش است ولی زمانی که مدل پیراهن مورد نظر با ظرفیت کمتر تولید می شود و یا بخشی از پیراهن ازپارچه دیگر استفاده می شود که مصرف آن کم است از قیچی برقی عمودی استفاده می شود .


2- قسمت دوخت
1- چرخکاری اولیه توسط راسته دوز
-2 سر دوزی توسط اورلوک
-3 عملیات تکمیلی شامل تکمیل دوخت روی لباس ، دکمه و مادگی دوز ، چرخکاری با راسته دوز مهمترین عمل در تولید پیراهن است زیرا بالاترین حد عملیات شکل گیری مح صول در آن بخش است علامتگذاری ضمن دوخت در مورد قطعات کوچک و فرعی مانند جیب و دو یقه نیز از مراحل کمکی در دوخت می باشد . اطوکشی در حین دوخت برای باز شدن درزها و اتصال لایی استفاده می شود در بخش دوخت درزهای اولیه توسط راسته بند انجام می ش ود سپس سر دوزی پارچه برای جلوگیری از ریش شدن پارچه از دستگاه اولوک (زیگزاگ) استفاده می شود مرحله تکمیلی دوخت نیز توسط ماشین های راسته دوزی برای دوخت یقه و جیب و دکمه و مادگی دوز برای دوخت دکمه و جادکمه انجام می شود . ماشین های دوخت یقه و جیب و دکمه و مادگ ی دوز برای دوخت دکمه و جا دکمه انجام می شود .
ماشینهای دوخت ماشین های اتومات هستند بیشتر کیفیت بهتر و نیاز به کنترل کمتر دارند . کلیه عملیات توسط اپراتور ماشین انجام می گیرد . و به مهارت پرسنل بستگی دارد .



قسمت اطو کشی :
برای اتصال لایی به قسمت های مختلف لباس نظیر یقه ها و …
عمل حرارتی فیدزینگ پیش بینی شده است . در بخش اطو کشی نهایی نیز از دستگاه اتوپرس استفاده می گردد . اطو کشی یکی از ملزومات اصلی برای شکل دادن به لباس طبق طرح و مدل مورد نظر می باشد . اطو کشی ضمن دوخت یا پس دوزی خاتمه دوخت می باشد که بدی ن منظور ابتدا بخار اولیه برای فرم دادن و قابل انعطاف نمودن پارچه برای شکل گیری مطابق الگوی مد و نیاز انجام و پس از آن عمل پرس کردن پارچه جهت تثبیت حالت الیاف و پارچه انجام می گیرد آنگاه لباس خشک می شود تا حالت خود را پس از اطو پرس نگه دارد . بطور کلی دوخت عملیات زیر به روی کالای برش خورده انجام می گیرد .
دست دوزی برای تکمیل کار نیز در حین تولید تا مرحله اطوکشی نهایی انجام می شود .
ردیف مواد اولیه اصلی مصرف سالیانه تامین
مقدار واحد
1 پارچه 202500 متر ●
2 نخ دوخت 20250 هزار یارد ●
3 لایی چسب 13500 متر ●
4 سلفون 1000 کیلو ●

ردیف ماشین آلات و تجهیزات تعداد تامین
1 ماشین برش اره ای 1 ●
2 میز برش 1 ●
3 راسته دوز 7 ●
4 زیگزاک دوز 3 ●
5 اتو پرس 3 ●
6 دکمه دوز 1 ●


مدیریت کارشناس بازاریاب کارگر ماهر کارگر ساده کل کارکنان
1 2 6 6 5 20








توزیع و پخش :

بعد از اتمام مراحل تولید ، محصولات پس از بسته بندی به انبار فرستاده شده و توسط بازاریاب به دست بنکدار میرسد که اولین مرحله توزیع در بازار تقاضا و به عنوان واسطه بین کارگاه تولیدی و فروشگاه محسوب میگردد .







تبلیغات :
در حال حاضر تبلیغات در تمام عرصه ها حرف اول را میزند و باعث آشنایی عموم مردم با محصول تولید شده میشود ، از سوی دیگر تبلیغ از محصولات داخلی باعث قوت و پیشرفت صنعت داخلی شده و سبب استقبال مردم از اینگونه اجناس میگردد.


مسائل و مشکلات :

به اعتقاد کارشناسان صنایع نساجی روزگاری صنعت پوشاک ایران آنچنان رشد و اعتماد به نفسی داشت که حتی لباسهای پلیس انگلستان را هم صنایع پوشاک ایران فراهم می کردند، اما اکنون بسیاری از تولیدات داخلی با برچسبهای تقلبی عرضه و به فروش می رسد، هر چند این مسئله درباره تمام تولیدات داخلی صدق نمی کند. آن دسته از کارخانه هایی که محصولات باکیفیت عرضه می کنند، هیچ ترسی از عرضه محصولاتشان با نام ایرانی ندارند چرا که می دانند مردم همواره جنس خوب را از بد تشخیص می دهند و افتخار می کنند که جنسی با کیفیت ایرانی خریداری کنند، همچنین این کارشناسان معتقدند تبلیغات اجناس خارجی نسبت به اجناس ایرانی آنچنان قوی است که این خود یکی از عواملی است که برخی تولیدکنندگان داخل کشور حتی اجناس با کیفیت خود را با مارکهای خارجی عرضه کرده یا به دلیل تنوع زیاد طرحهای آنها، از مدلهای پوشاک خارجی الگوبرداری می کنند .
انبوه کالاهای بدون کیفیت با مارکها و رنگهای مختلف خارجی در بازار جلب نظر می کند. این اجناس، اغلب ساخت چین و کشورهای آسیایی هستند که مارک خارجی آشنایی را روی آنها می چسبانند و با بسته بندی های متنوع به نام اجناس اصلی و باکیفیت ولی ارزان تر از کالاهای اصلی می فروشند. اجناسی که به نام جنس اصلی و با رنگها و طرحهای به ظاهر زیبا عرضه می شوند. اما هرگز کیفیت مورد نظر را ندارند؛ در حال حاضر مشکلات بسیاری در این زمینه خانواده ها را تهدید کرده و تولید و توزیع داخلی را نیز مورد هجوم قرار داده است .
مردم از یک سو به جای بهبود تولید و کیفیت و حمایت از صنایع داخلی، عملا شاهد مصرف زیاد و ورود بی رویه پوشاک بی کیفیت تایلندی و چینی هستند و از سوی دیگر اجناس داخلی را می خرند که برچسب فرنگی دارد، اجناسی که نظر بسیاری ازمشتریان بخصوص جوانان را به خود جلب کرده و تقریبا ویترین تمام مغازه ها را در قبضه خود گرفته است.

کاهش ۸۰درصدی تولید پوشاک داخلی
۸۰درصد تولیدات پوشاک در ایران از بین رفته و همه به سوی واردات اجناس و لباسها مخصوصاً پوشاک چینی روی آورده اند.
چندین کارگاه تولیدی با هزاران کارگر تعطیل شده است و تولیدکنندگان داخلی چاره ای جز این ندارد که تولیدات خود را با مارکهای تقلبی خارجی عرضه کنند و اگر این کار را نکنند و مارکهای تقلبی را روی لباسهای خود نزنند، مردم خرید نمی کنند، ضمن اینکه اگر نظارت مسئولان اتحادیه های پوشاک و اصناف بازرگانان بیشتر باشد و حمایت جدی تر از تولیدکنندگان صورت گیرد و همچنین اکثر مواد اولیه ارزان در اختیار کارگاههای تولیدی قرار گیرد مطمئن خواهیم بود مردم جنس با کیفیت ایرانی را به جنس مارک دار تقلبی و جنس بی کیفیت چینی ترجیح می دهند.

جولان پوشاک چینی در بازار
به دلیل عدم نظارت بر فروش پوشاک خارجی در بازار داخل، پوشاک چینی در رده های متفاوتی وارد می شود و با قیمتهای مختلف به فروش می رسد.متقاضیان خرید و استفاده از پوشاک چینی در کشور به دو دسته تقسیم می شوند؛ دسته اول افرادی هستند که به مارک و کیفیت لباس بیش از بهای آن اهمیت می دهند و دسته دوم افرادی هستند که پایین بودن قیمت برایشان از درجه اهمیت بالاتری برخوردار است. اگرچه قیمت پوشاک مارک دار اصل دو تا پنج برابر بهای انواع عادی است، اما این نوع پوشاک مشتریان خاص خود را دارد و از بازار نسبتاً پررونقی نیز برخوردار است. حال اینکه سهم پوشاک مارک دار اصل در مقایسه با پوشاک دیگر، به یک دهم بازار هم نمی رسد اما در مقابل طیف وسیعی از بازارهای داخلی در اختیار پوشاک بی نام و نشان است که غالباً چینی بوده و به اسم پوشاک ترک به فروش می رسد.
وجود تقلب گسترده، افزایش پله ای قیمت ها و قیمت گذاری سلیقه ای پوشاک توسط برخی از فروشندگان موجب بی اعتمادی مردم و آشفتگی و نابسامانی این بازار شده است.
باید توجه داشت که اگرچه قیمت پوشاک مارک دار در مقایسه با انواع دیگر بسیار بالاتر است، اما کیفیت مطلوب، دوخت خوب و مناسب و تنوع و رنگهای زیبای این نوع پوشاک دلیل قابل قبولی برای خرید آنهاست.
همچنین خرید پوشاک مارک دار از نمایندگی و فروشگاه های معتبر این اطمینان را به خریدار می دهد، پوشاکی که خریداری می کند جنس اصل بوده و تقلبی نیست. هم اکنون در بسیاری از فروشگاه های پوشاک، لباس هایی به نام برندهای معروف عرضه می شود که اصل نیست و از روی قیمت پایین می توان به تقلبی بودن آن پی برد. به عنوان مثال لباس ورزشی آدیداس اصل با قیمتی بیش از ۱۲۰ هزار تومان به فروش می رسد در حالیکه نوع تقلبی آن قیمتی بین ۲۰ تا ۳۵ هزار تومان دارد.
تولید پوشاک در حال حاضر به صورت یک موضوع قابل تامل درآمده است چون تولیدی های زیادی تقریباً رو به تعطیلی است و ۸۰ تا ۹۰ درصد آنها جزو واردکنندگان پوشاک قرار گرفته اند.
گران شدن مواد اولیه و هزینه های جانبی مثل بیمه های گران و واردات پوشاک خارجی از مهمترین مشکلاتی است که این بخش از صنعت با آن دست به گریبان شده ضمن اینکه باید برچسبهای تقلبی بر روی پوشاک داخلی را هم به موارد فوق اضافه نمود.
کالاهای مصرفی مارک دار از دیرباز در بازار رخنه کرده و همواره هشدار کارشناسان و تحلیل گران اقتصادی را به عنوان زنگ خطری برای صنایع داخلی و سلامت اقتصادی به خود معطوف کرده است. اما در سالهای اخیر به جای ورود کالاهای اروپایی، کالاهای کشورهایی نظیر پاکستان، تایلند و بخصوص چین سبب لطمه بیشتری به صنایع داخلی شده و قاچاق این کالاها رونق گرفته است بطوریکه واردات انبوه پوشاک، کیف و کفش، لوازم بهداشتی و... با قیمتهایی پایین تر از قیمتهای داخلی نظر بسیاری از مشتریان بخصوص جوانان را به خود جلب کرده است.
پول اکثر خریداران ایرانی صرف خرید اجناسی می شود که برخی از آنها بدلیل کیفیت نازل در کشور خود غیرقابل مصرف اعلام شده اند، ولو آنکه بسیاری از تولیدات داخلی با کیفیتی به مراتب بهتر از تولیدات کشورهایی نظیر چین است.
تبلیغات گسترده استفاده از پوشاک مارک دار طی سالهای اخیر، ذائقه مردم را برای خرید لوازم و اجناس با برچسبها و برندهای معروف تحریک کرده و این اشتها در بخش پوشاک نیز بیشتر بوده و ولع زیادی را بین مصرف کنندگان ایجاد کرده است طوریکه آنها هم برای رفع این عطش و تشنگی کاذب ترجیح می دهند لباسهایی را بر تن کنند که صرفا برچسبی داشته باشد حال فرقی نمی کند این لباس دوخت داخل باشد یا خارج، آنها فقط درصدد رفع این نیازهای کاملا غیرضروری هستند. اما از طرف دیگر تولیدکنندگان داخلی وقتی شاهد این نیاز سیری ناپذیر از سوی برخی از مردم هستند به جای تولید با کیفیت و ارزان پوشاک داخلی و عرضه زیاد آن دست به کاری راحت تر و مقرون به صرفه تر می زنند، واردات پوشاک چینی و ارزان یا دوخت و چاپ برچسبها و برندهای تقلبی معروف خارجی بر روی پوشاک تولید داخل. طبیعی است اگر این چرخه به همین منوال ادامه یابد نه تنها روز به روز شاهد تعطیلی کارخانه های تولید پوشاک داخلی خواهیم بود، بلکه بازار پوشاک در قرق اجناس نازل تایلندی، پاکستانی و چینی درمی آید.

وقتی هزینه های تولید بالا می رود
اغلب تولیدکنندگان پوشاک بچه گانه و زنانه، دلایل افزایش قیمتهای پوشاک داخلی را بالا رفتن هزینه های تولید و افزایش بهای مواد اولیه صنعت نساجی، مالیاتهای سنگین و بیمه های زیاد ذکر کرده و حمایت دولت را تنها راه نجات می دانند.
در ایران قیمت تمام شده کار بدلیل گران بودن مواد اولیه، نرخ بالای دستمزد، بیمه و مالیاتهای سنگین، بالاست و به همین دلیل ۸۰ درصد تولیدی ها کارگاههای خود را تعطیل کرده و به واردات پوشاک چینی روی آورده اند و وقتی جنس براحتی از طریق گمرک وارد کشور شود و ارزان در اختیار مردم قرارگیرد، متأسفانه برخی ها به جای خرید پوشاک تولید داخل با مارکهای ایرانی، لباسهای چینی و پاکستانی را با افتخار به عنوان جنس خارجی برتن می کنند که این واقعا جای تأسف دارد.
چنانچه تولید کننده از حمایت بیشتر دولت برخوردار باشد از نظر کمی و کیفی براحتی می تواند با برندهای معروف پوشاک بچه گانه در سراسر دنیا رقابت کند کاری که با افتخار قبلا آن را انجام می داده .
قبلا که هزینه تبلیغات زیاد گران نبود، ضمن حفظ کیفیت، پوشاک تولید شده را از طریق همین تبلیغات به مشتریان عرضه میگردید، اما با توجه به اینکه الان این هزینه ها خیلی زیاد است، سعی می شود کیفیت پوشاک را تا آنجا که ممکن است بالا برده تا رضایت مشتریان جلب شود. تلاش برای ابقای این برند با دوخت خوب، مواد اولیه و پارچه با کیفیت و طراحی و رنگهای متنوع ادامه دارد، اما علی رغم این تلاشها، بدلیل استقبال مردم از اجناس ارزان صرفا مارک دار و خارجی تولیدی ها با کاهش چشم گیر تولید روبرو شده اند.

رواج مارک های تقلبی
چنانچه کارگاههای کوچک تولیدی دست به دست هم دهند و از حالت تولید سنتی، غیرعلمی و دستی پوشاک خارج شوند، قطعا در تولید پوشاک داخلی با علامتهای تجاری معروف موفق خواهیم بود.
90 درصد مردم می دانند اکثر برچسبهایی که روی لباسها حک شده تقلبی و همه تولید داخل است، اما چون الان مد شده همه لباس مارک دار بپوشند، تولیدکنندگان را وادار به تقلب می کنند.
همچنین نظارت کم رنگ بازرسان اتحادیه پوشاک و اصناف را هم دلیل دیگر افزایش تقلب مارک و برچسب بر روی پوشاک داخلی میتوان نام برد . اگر روسای اتحادیه ها به صورت مرتب و دائم به وضعیت کارگاههای تولیدی رسیدگی کرده و بازرسان فعالیت کارگاههای زیرپله ای را متوقف کنند، دیگر شاهد تولید البسه ایرانی با مارک خارجی نخواهیم بود.

اغفال مشتری ممنوع
نقش بازرسان اتحادیه ها در برقراری عدالت بین صنف خیاطان و پوشاک و جلوگیری از متخلفان برای هرگونه سوءاستفاده از برچسبهای تقلبی روی البسه تولید داخل بسیار می تواند تاثیرگذار باشد.
تجارت آزاد است، و نمی توان جلوی واردات را گرفت، اما باید توجه داشت که قبلا کشور در زمینه صادرات پوشاک هم فعالیت داشته اما آنچه در حال حاضر باید مورد دقت قرار گیرد، و در امر تجارت لحاظ شود، این است که فقط کالاهای درجه یک وارد شود و تجار و سفارش دهندگان، پوشاک درجه ۲ و ۳ ارزان وارد نکنند، چین کالای مرغوب هم دارد که حتی به امریکا و اروپا هم وارد می شود.



امان از دست این کارگاههای زیرپله ای
تولیدکنندگان پوشاک به دو صورت قانونی و دارای مجوز و غیرقانونی فعالیت می کنند، با دسته اول هیچ مشکلی نداریم، اما در مورد دسته دوم اگر اتحادیه آنها را شناسایی کند قطعا با آنها برخورد می شود، ولی چون عملا امکان شناسایی این واحدها وجود ندارد، پس باید مردم به این سمت پیش روند و این فرهنگ را بیاموزند که پوشاک داخلی را با برندهای ایرانی و باافتخار استفاده کنند.

اهداف و نوع فعالیت :
از اهداف تاسیس این کارگاه تولیدی میتوان در مرحله اول به علاقه مندی اینجانب اشاره نمود و از دیگر اهداف ، کسب درآمد و ایجاد بازار کار و کارآفرینی نام برد .
نوع فعالیت این کارگاه از شاخه های تولیدی – خدماتی محسوب شده و با هدف ارائه خدمت و بر طرف نمودن نیاز بازار میباشد.
مشاهدات نویسنده :
با در نظر گرفتن فضای یک کارگاه تولیدی میتوان به این موضوع اشاره نمود که مجموعه ای از افراد با هدفی مشخص در کنار هم و در جهت تامین نیاز بازار تقاضا به فعالیت مشغول بوده و به کسب درآمد مشغول میباشند .
پایان گزارش :
بنابر این میتوان نتیجه گرفت با حمایت دست اندکاران و مصرف کنندگان از کالای تولید داخلی به تقویت این صنعت ، پیشرفت و خودکفایی روز افزون آن کمک نمود .
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.

از تولید تا فروش پوشاک بچه گانه 9 سال 10 ماه ago #91291

با سلام ملاحظه شد ممنون و متشكرم
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: مسیحا گرامی