دوشنبه, 10 ارديبهشت 1403

 



موضوع: تجربه بنگاه های کوچک و متوسط در کشور مالزی

تجربه بنگاه های کوچک و متوسط در کشور مالزی 9 سال 10 ماه ago #92929

تجربه مالزي در بنگاههاي كوچك و متوسط
تجربه مالزي در بنگاههاي كوچك و متوسط


- برنامه هاي اجرايي و كاربردي؛
- آموزش كارآفريني و تربيت نيروهاي انساني موردنياز؛
- فراهم كردن امكانات زيربنايي كه متضمن رشد سريع و پايدار بنگاههاي كوچك و متوسط است.
- انجام حمايتهاي مالي؛
- راه اندازي واحدهاي تحقيق و توسعه (RD) در بنگاههاي كوچك و متوسط و
ترغيب اين بنگاهها به استفاده عملي از فرايند تحقيق و توسعه. استراتژي هاي حمايتي باتوجه به نقش بسيار مهم بنگاههاي كوچك و متوسط درنظام اقتصادي - اجتماعي كشور مالزي و باعنايت به مشكلاتي كه اين نوع بنگاهها معمولاً با آنها رو به رو هستند، چندين استراتژي براي حمايت از اين واحدها و كمك به توسعه و گسترش آنها طراحي و تدوين شده است. براي رسيدن به اهداف مشخص شده در هر استراتژي، راهكارهايي انديشيده شده است تا با استفاده از اين راهكارها، مالزي بتواند به اهداف كلان خود در زمينه حمايت از بنگاههاي كوچك و متوسط دست يابد.
در اينجا به صورت خلاصه برخي از مهمترين استراتژي ها و راهكارهاي پيش بيني شده براي رسيدن به آنها معرفي مي شوند:
1 - ايجاد فضاي مناسب براي رشد بنگاههاي كوچك و متوسط: از آنجا كه ايجاد بستر مناسب براي توسعه و رشد بنگاههاي كوچك و متوسط يكي از مهمترين عوامل براي حمايت از اين واحدها محسوب مي شود، راهكارهاي زير در اين مورد پيش بيني شده است:
باتوجه به اين اصل كه ايجاد فضا و محيط مناسب براي رشد فعاليتهاي اقتصادي - صنعتي در پرتو گسترش فرهنگ كارآفريني و وجود كارآفرينان خلاق و پويا حاصل مي شود، بنابراين، فرهنگ سازي اولين گام در اين زمينه به حساب مي آيد، به گونه اي كه فرهنگ جامعه كاملاً به طرف «فرهنگ مولد» سوق پيدا كند. اولين حركت براي رسيدن به چنين موقعيتي از آموزش كارآفريني و تربيت كارآفرينان جوان آغاز مي گردد. بر اين اساس هم اينك تدريس كارآفريني در كليه مدارس مقطع متوسطه در دبيرستانهاي كشور مالزي آغاز گرديده است.
فراهم ساختن زيرساختهاي مناسب براي تقويت بنگاههاي كوچك و متوسط مي تواند فضاي مناسبي براي توسعه اين بنگاهها فراهم كند. يكي از نمونه هاي روشن اين موضوع را مي توان در صنايع خودروسازي ملاحظه كرد. امروزه اتومبيلهاي ساخت مالزي موردتوجه خريداران كشورهاي ديگر قرار گرفته است و مالزي مي تواند به يك مركز مهم در زمينه صنعت خودروسازي تبديل گردد. وجود چنين فرصتهايي مي تواند امكانات رشد و فرصتهايي براي نفوذ به بازارهاي داخلي و خارجي دراختيار بنگاههاي كوچك و متوسط قرار دهد. از ديگر صنايعي كه مي توانند به عنوان زيرساختهاي مناسب براي رشد و توسعه فعاليتهاي بنگاههاي كوچك و متوسط مورداستفاده قرار گيرند، مي توان از صنايع الكترونيك، الكتروتكنيك و صنايع لوازم خانگي و مبلمان نام برد. ايجاد ارتباط و همكاري عملي گسترده بين دانشگاهها و موسسات آموزش عالي با صنايع و بنگاههاي توليدي به گونه اي كه علاوه بر تامين منافع مناسب و عادلانه براي هر دو طرف، دستاوردهايي نيز براي كشور به همراه داشته باشد. چنين امري مي تواند از راه ايجاد ارتباط مستقيم بين بنگاههاي كوچك و متوسط با دانشگاهها و مراكز آموزش عالي و موسسات تحقيقاتي انجام گردد، به گونه اي كه واحدهاي صنعتي كوچك و متوسط ترغيب شوند تا از يافته هاي پژوهشي و علمي دانشگاهها استفاده كنند و از حضور مستقيم و مستمر كارشناسان و متخصصان اين مراكز براي انجام طرحهاي تحقيقاتي درواحدهاي خود بهره مند گردند.
آموزش و تامين نيازهاي اطلاعاتي واحدهاي كوچك و متوسط نيز يكي ديگر از راهكارهايي است كه براي ايجاد بستر مناسب براي رشد وتوسعه بنگاههاي كوچك و متوسط درنظر گرفته شده است. براي رسيدن به اين هدف پيش بيني شده تا اطلاعات موردنياز واحدهاي صنعتي كوچك و متوسط گردآوري و تدوين گردد و به صورت اوراق اطلاعاتي در اختيار اين واحدها (بنا به نوع فعاليتشان) قرار داده شود. همچنين آموزش دانستني هاي مديريت و دانستني هاي شغلي براي افزايش دانش مديران و كارآفرينان بنگاههاي كوچك و متوسط ازطريق «آموزش از راه دور» و «شبكه رايانه» دراختيار اين واحدها قرار مي گيرد. مركز اطلاعات صنعتي و فناوري مالزي (MITIC) مسئوليت اصلي را در اين زمينه برعهده دارد.
2 - افزايش قدرت رقابت بنگاههاي كوچك و متوسط:براي پيگيري اين استراتژي راهكارهاي عملي زير پيش بيني شده است:
تمامي برنامه هاي حمايتي از بنگاههاي كوچك و متوسط (مانند برنامه هاي حمايت مالـــــي و غيره) فقط هنگامي به كار گرفته مي شوند كه قبلاً شرايط لازم براي تاثيرگذاري مثبت اين برنامه ها بر روي عملكرد بنگاههاي كوچك و متوسط كاملاً پديد آمده باشد. براين اساس، برنامه هاي حمايتي فقط شامل آن بخش از صنايع مالزي مي شوند كه بتوانند با دريافت اين كمكها، قدرت رقابت خود را افزايش دهند و فعاليتهاي تجاري شان بتواند اثرات مثبتي بر اقتصاد كشور برجاي گذارد. بر همين اساس، دولت مالزي آن دسته از صنايعي كه مي توانند با استفاده از برنامه هاي حمايتي دولت، قدرت رقابتي خود را افزايش داده و اثرات مثبتي بر اقتصاد ملي و همچنين درآمدهاي ارزي كشور برجاي گذارند را شناسايي كرده است. مهمترين اين صنايع عبارتند از:
- صنايع پلاستيك و توليد محصولات پلاستيكي قابل مصرف در صنعت؛
- ريخته گري فلزات و توليد قطعات فلزي؛
- توليد ابزار دقيق صنعتي و كالاهاي مهندسي؛
- توليد ابزارآلات و قالب سازي؛
- صنايع مونتاژ الكترومكانيكي؛
- صنايع تست كننده نيمه هاديها و ابررسانه ها؛
- صنايع ساخت كامپيوتر و قطعات كامپيوتري؛
- صنايع ساخت قطعات و تجهيزات مخابراتي و ارتباطاتي؛
- صنايع ساخت لوازم آزمايشگاهي و دستگاههاي اندازه گيري؛
- صنايع ساخت قطعات خودرو؛
- صنايع ساخت مبلمان و لوازم خانگي.
يكي ديگر از راهكارهاي پيش بيني شده براي افزايش قدرت رقابت بنگاههاي
كوچك و متوسط، ارائه خدمات مشاوره اي و تامين كارشناسان و متخصصان موردنياز بنگاههايكوچك و متوسط و تلاش براي حل مشكلات عملي اين واحدها و تقويت بنيه تخصصي آنهاست. نحوه انجام چنين اقداماتي به اين صورت است كه سعي مي شود كه از بهترين و خبره ترين كارآفرينان و متخصصان فني، درهريك از بخشهاي صنعتي كه از تجربه و عملكرد مطلوبي برخوردار باشند، براي رفع مشكلات پديد آمده در بنگاههاي صنعتي كوچك و متوسط همان بخش، استفاده گردد. اين گروه را «همياران خبره صنعتي» مي نامند. مركز اطلاعات صنعتي و فناوري مالزي (MITIC) ازطرف دولت مسئوليت كمك به تشكيل و حمايت از گروههاي همياران خبره صنعتي را برعهده دارد.
علاوه بر خدماتي كه گروههاي همياران خبره صنعتي ارائه مي كنند، بنگاههاي كوچك و متوسط مي توانند از امكانات مراكز تخصصي خدمات مشاوره صنعتي كه براي هريك از بخشهاي صنعتي مشخص شده است، نيز برخوردار گردند و سرويسهاي موردنياز خود را دريافت كنند.
باتوجه به پراكندگي و گسترده بودن بنگاههاي صنعتي كوچك و متوسط در مالزي، مراكــز خدمات مشاوره صنعتي متعددي با زمينه هاي تخصصي ازطرف دولت مشخص شده اند. برخي از اين مراكز مانند «بانك توسعه» و «موسسه مارا» خدمات خود را دراختيار تمامي بخشهاي صنعتي قرار مي دهند
اما برخي ديگر فقط در برخي زمينه هاي خاص تخصصي به ارائه خدمت مي پردازند. مثلاً «شركت شهركهاي صنعتي» در زمينه استقرار واحدهاي صنعتي تاسيس شده، «دفتر خدمات تجاري و بازرگاني مالزي» در زمينه بهبود كيفيت توليدات و طراحي محصولات و «انستيتو تحقيقات كشاورزي» در زمينه بهبود كيفيت موادغذايي و آشاميدني به ارائه خدمات مي پردازند.
3 - برنامه هاي جامع براي همكاري بنگاههاي كوچك و متوسط با صنايع بزرگ: يكي از موفقيت آميزترين برنامه هايي كه براي حمايت از بنگاههاي كوچك و متوسط و حل مشكلات آنها در مالزي انجام مي شود، ايجاد يك نظام منسجم و مطلوب براي ايجاد ارتباط بين صنايع بزرگ اين كشور با بنگاههاي كوچك و متوسط با كمك دولت است. اين برنامه سبب ايجاد يك شبكه ارتباطي و تقويت انگيزه هاي همكاري براي هر دو طرف (صنايع بزرگ و بنگاههاي كوچك و متوسط) شده است. اين حركت تاحد زيادي باعث جذب صنايع بزرگ و كوچك در اين شبكه شده و اين تحليل صحيح را تقويت كرده كه كارآفرينان واحدهاي صنعتي كوچك و مديران صنايع بزرگ بايد مستقيماً با شناخت ضرورتها و زمينه هاي همكاري، ارتباط كاري با يكديگر را توسعه دهند.
«سازمان گسترش همكاري هاي صنعتي صنايع كوچك و بزرگ» - كه در حقيقت يكي از رأس هاي مثلث يا شبكه همكاري است - توانسته است در بسياري از موارد همكاري و ارتباطي بسيار منسجم بين بنگاههاي كوچك و متوسط با صنايع بزرگ كشور برقرار سازد. برخي از مهمترين دستاوردهايي كه ايجاد اين شبكه همكاري به ارمغان آورده است عبارتند از:
كارآفرينان بنگاههاي كوچك و متوسط توانسته اند ازطريق شبكه ارتباط بنگاههاي كوچك با صنايع بـــــــزرگ، همكاران و يا هم پيمانان توليدي خودرا شناسايي كرده و با همكاري مشترك، فعاليتهاي توليدي خود را انجام دهند.
- با استفاده از اين شبكه، واحدهاي صنعتي كوچك و متوسط فرصتهاي موجود در بازارهاي خـــارجي را شناسايي كرده و توانسته اند به جمع توليدكنندگان كالاهاي صنعتي بپيوندند و بازارهاي جديدي را در نقاط مختلف جهان براي محصولات خود پيدا كنند.
- بنگاههاي كوچك و متوسط ازطريق اين شبكه كانالهاي مناسب و مطمئن خريد مــواداوليه كمياب و با كيفيت بالا را شناسايي مي كنند و به اين ترتيب مشكل بزرگ تهيه مواداوليه موردنياز كه معمولاً يكي از مشكلات هميشگي اين نوع بنگاهها است تا حد زيادي برطرف شده است.
- استفاده آسانتر و كاملتربنگاههاي كوچك و متوسط از امكانات تحقيق و توسعه (RD) موجود در صنايع بزرگ سبب شده است تا كيفيت ساخت و توليد در بنگاههاي كوچك و متوسط به ميزان زيادي افزايش يابد.
- با استفاده از امكانات آموزشي موجود در شركتهاي بزرگ صنعتي، دانش فني موردنياز بنگاههاي كوچك و متوسط به اين بنگاهها انتقال پيدا كرده و مهارتهاي كاركنان اين واحدها ارتقا مي يابد.
- توصيه هاي كارشناسي و انتقال تجارب مديران واحدهاي بزرگ صنعتي باعث شده تا مهارتهاي مديريتي و عملكردهاي موفقيت آميز در زمينه هاي گوناگون تجاري و بازرگاني مانند بازاريابي، تبليغات، فروش كالا و يا شيوه هاي دريافت وام از بانكها و موسسات مالي و اعتباري در واحدهاي كوچك و متوسط بهبود يابد.v
4 - حمايت از صادراتي شدن بنگاههاي كوچك و متوسط:مهمترين راهكارهايي كه براي صادرات محصولات توليدشده در بنگاههاي كوچك و متوسط درنظر گرفته شده است. عبارتند از:
علاوه بر حفظ بازارهاي خارجي كنوني و تشويق بنگاههاي كوچك و متوسط براي توسعه بازارهاي خارجي شان، بايد اين بنگاهها را در راه دستيابي به بازارهاي جديد و ناشناخته و فرصتهاي جديد صادراتي ياري كرد. ازطرف ديگر بايد از آن دسته از بنگاههاي كوچك و متوسط كه براي توليد و ساخت محصولاتي تلاش مي كنند كه مي تواند باعث به وجود آوردن بازارهاي خارجي جديدي شوند، حمايت گردد.
تلاش براي حفظ و تثبيت جايگاه بنگاههاي كوچك و متوسط مالزي در بازارهاي خارجي سنتي نظير بازارهايي كه بين كشورهاي عضو پيمان «او.اي.سي.دي.»(OECD) وجود دارد. نكته مهم دراين زمينه آن است كه باتوجه به افزايش رقابت، بنگاههاي كوچك و متوسط مالزي بايد دراين بازارها موردحمايت بيشتري قرار گيرند.
تقويت و گسترش ارتباط و همكاريهاي بنگاههاي كوچك و متوسط با صنايع بزرگ داخلي و شركتهاي بزرگ چندمليتي.
كمك و حمايت از بنگاه‌هاي كوچك و متوسط براي دستيابي به قراردادهاي صادراتي و بازرگاني مناسب و استفاده از فرصت‌هايي كه در جريان نمايشگاه‌هاي بازرگاني پديد مي آيد.
تقويت و به كارگيري سيستم‌هاي جديد توليد، توزيع و صادرات مانند سيستم‌هاي صادراتي غيرمستقيم، دستيابي به بازارهاي صادراتي از راه همكاري مشترك با شركتهاي بزرگ چندمليتي و ايجاد گروههاي مشترك توليد و صادرات. انجام پژوهش‌هاي علمي - كاربردي و به كارگيري يافته هاي اين پژوهشها براي عملي كردن استراتژي‌هاي پيشنهادي به منظور حفظ بازارهاي صادراتي كنوني كه بنگاه‌هاي كوچك و متوسط دراختيار دارند و همچنين تقويت موقعيت اين بنگاه‌ها در بازارهاي جهاني.
موسسه توسعه صنايع كوچك و متوسط مالزي
بنگاه‌هاي كوچك و متوسط از اهميت و جايگاه بسيار مهمي در نظام اقتصادي ـ اجتماعي كشور مالزي برخوردارند. براي پي بردن به اهميت اين بنگاه‌ها كافي است بدانيم كه اين نوع بنگاه‌ها بيش از 92 درصد از همه موسسه‌هاي توليدي كشور را تشكيل داده‌اند. از نظر ايجاد اشتغال نيز اين بنگاه‌ها بيش از 34 درصد از همه شاغلان كشور را در بر مي‌گيرند.
با توجه به اهميت اين بنگاه‌ها و نياز به وجود يك نهاد تخصصي مشخص كه عهده‌دار حمايت و توسعه بنگاه‌هاي كوچك و متوسط در مالزي گردد، در ماه مه سال 1996، موسسه توسعه صنايع كوچك و متوسط مالزي (SMIDEC) تاسيس گرديد. اين موسسه براي گسترش بنگاه‌هاي كوچك و متوسط درتلاش است و از بنگاه‌هاي پويا و اثربخش حمايت مي كند تا اين بنگاهها بتوانند در بازار آزاد به رقابت بپردازند.
موسسه توسعه صنايع كوچك و متوسط كانون و محور همه فعاليت‌ها و برنامه‌هايي محسوب مي‌شود كه در سطح ملي براي گسترش بنگاههاي كوچك و متوسط صورت مي گيرد. ماموريت اصلي اين موسسه، بهبود وضعيت رقابتي و افزايش بهره‌وري و اثربخشي بنگاه‌هاي كوچك و متوسط تعريف شده است. اين موسسه بنگاه‌هاي كوچك و متوسط را بخشي پويا و جدايي ناپذير از جامعه صنعتي مالزي به حساب مي آورد و براي ادغام اين بنگاهها در زنجيره عرضه بين المللي تلاش مي كند.
اهداف اصلي موسسه توسعه صنايع كوچك و متوسط مالزي عبارتند از: هماهنگ ساختن همه اقداماتي كه براي توسعه بنگاه‌هاي كوچك و متوسط در مالزي صورت مي گيرد.
گسترش و حمايت از ايجاد بنگاه‌هاي كوچك و متوسط پيشرفته مخصوصاً در مناطق كم‌تر توسعه يافته.
حمايت و پشتيباني از بنگاه‌هاي كوچك و متوسط و تلاش براي ارتقاي سطح كارآيي و بهبود جايگاه رقابتي آنها به گونه اي كه بتوانند كالاها و خدمات با كيفيت بالا و با ارزش افزوده زياد با هدف عرضه به بازارهاي جهاني توليد كنند.
مهمترين فعاليتها و اقداماتي كه موسسه توسعه صنايع كوچك و متوسط در مالزي انجام مي دهد عبارتند از:
- هماهنگ ساختن فعاليتهايي كه براي توسعه بنگاههاي كوچك و متوسط در مالزي صورت مي گيرد.
- فراهم كردن حمايتهاي فني و خدمات مشاوره اي مديريت براي بنگاههاي كوچك و متوسط.
- تشويق بنگاههاي كوچك و متوسط به ايجاد پيوندهاي صنعتي با شركتهاي بزرگ داخلي و حتي شركتهاي چندمليتي.
- هماهنگ كردن و نظارت بر كمكهاي مالي كه در اختيار بنگاههاي كوچك و متوسط قرار مي گيرد.
- همكاري با ساير نهادهاي داخلي و بين المللي كه در زمينه توسعه بنگاه‌هاي كوچك و متوسط فعاليت مي‌كنند.
مرجع: مجله تدبیر
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.

تجربه بنگاه های کوچک و متوسط در کشور مالزی 9 سال 10 ماه ago #93085

با سلام ممنون ملاحظه شد
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: مسیحا گرامی