یکشنبه, 30 ارديبهشت 1403

 



موضوع: تاثیر تبلیغات رسانه ای بر استفاده از کلاه ایمنی

تاثیر تبلیغات رسانه ای بر استفاده از کلاه ایمنی 9 سال 11 ماه ago #84326

به نام خدا
موضوع تحقیق: برسی تاثیر تبلیغات رسانه ای بر استفاده از کلاه ایمنی موتور سواران
نام استاد:سرکار خانم خوشنویس
رشته تحصیلی:روابط عمومی (پود مان 4)
نام دانشجویان:علی نعیمی پور-سبزی پور-محمد جواهر

ابتدا انواع متغیر را در موضوع تحقیق مشخص میکنیم که چه تاثیری بر هم میتوانند داشته باشند.
برسی تاثیر تبلیغات رسانه ای بر استفاده از کلاه ایمنی موتور سواران
مستقل وابسته
بنظر می رسد بین تبلیغ از رسانه های جمعی (تبلیغ کلاه ایمنی)بر استفاده از کلاه ایمنی موتور سواران رابطه وجود دارد.










بیان مسئله: یکی از مهمترین ابزارها تبلیغات در رسانه های دیداری و شنیداری می باشد. به طور یکه در دسترس همه اقشار جامعه باشد که عموم مردم بتوانند از آن استفاده نمایند.و متوجه پیام گردند (برای با سوداها وبی سوداها)
تبلیغات علاوه بر پیامهای لحظه ای که برای مخاطب دارد بایستی از ماندگاری زمان هم برخوردار باشد.به طور مثال استفاده از کلاه ایمنی تحت عنوان کلاه ایمنی و سلامت که به صورت شنیداری از رادیو پخش می شود به تناسب تاثیر کمتری دارد.نسبت به عکسی که کودکی کلاه ایمنی را به پدرش هدیه می کند با این پیام که پدر منتظر آمدنت هستم .
کدامیک از ابزارهای تبلیغات رسانه ای می توانند در استفاده از کلاه ایمنی موتور سواران موثرتر باشد؟

اهداف:
اصلی: برسی تاثیر تبلیغات رسانه ای بر استفاده از کلاه ایمنی موتور سواران
فرعی: برسی تاثیر کلاسهای آموزشی پلیس بر قانونمند کردن موتورسواران
ساير اهداف زير مجموعه هدف اصلي به شرح ذيل مي باشند :
1- بررسي وضعيت تصادفات موتور سيکلت در مقايسه با ساير وسايل نقليه
2- شناسايي عوامل مربوط به زمان حادثه در بروز تصادفات جاده اي موتور سيکلت
3- شناسايي عوامل مربوط به موقعيت مکاني در بروز تصادفات جاده اي موتور سيکلت
4- شناسايي عوامل مربوط به رانندگان موتور سيکلت در بروز تصادفات جاده اي
5- شناسايي عوامل مربوط به وضعيت هوا , جاده و طرح هندسي راه در بروز تصادفات جاده اي
6- شناسايي عوامل مربوط به وسيله نقليه موثر در بروز تصادفات جاده اي
جمع آوری اطلاعات
تاريخچه موتور سيكلت و ويژگيهاي آن:
روزي كه انسان خود را شناخت و در راه تلاش و تكاپوي بسط و توسعه محيط زندگي خود ، به راه اختراعات و ابداعات قام نهاد ، هميشه در اين انديشه بوده و هست كه شرايط كار و زندگي را آسانتر و بازدهي كار را بيشتر سازد . نگاهي به تاريخچه ابدعات و اختراعات بشر از ابتدا تا كنون مويد اين ادعاست .
اختراع چرخ مسير بزرگي را براي ترقيات فني گشود در سال 1817 درآلمان شخصي به نام « سائوئر بورن »دو عدد چرخ يك وسيله نقليه را به در مقابل يكديگر قرار داد . با اختراع زنجير كه مي توانست حركت ركابها را به محور چرخ منتقل كند ، شكل دوچرخه ها تغيير كرد .
در اوايل ركابها به وسيله زنجير به چرخ جلو متصل مي شدند و بعدها به علت اشكالي كه اين امر در تغيير دادن فرمان دوچرخه ايجاد مي كرد ، زنجير را به چرخ عقب وصل كردند . « رايملري در سالهاي حدود 1835 موتوري ساخت كه از نقطه نظر تكنيكي نسبت به ماشينهاي بخار خيلي كاملتر و بهتر بود
رايملر نواقص فني موتوري كه « اتو » ساخته بود را از بين برد و توانست يك نوع موتور انفجاري بسازد كه در آن پيستونها به صورت چهار هنگامي حركت مي كردند . از اآنجا كه موتور گازي ساخت اوتو محتاج يك مخزن گاز بسيار بزرگ بوده به مرحله عمل درآوردن اين تئوري كار بسيار مشكلي بود « رايملر » پس از دوسال كوشش شبانه روز درسال 1833 ميلادي موفق شد موتوري بسازد كه سوخت ان از راه مخلوط شدن ذرات نفت با هوا تامين شود .
ساختمان اين موتور با آنچه او قبلا" ساخته بود ، فرق فراوان داشت . موتور قبلي در مقابل توليد يك اسب بخار نيرو ، 730كيلوگرم وزن داشت ، در حالي كه موتور جديد براي توليد همين مقدار نيرو فقط 44 كيلوگرم وزن پيدا مي كرد ، اين موتور دااي 180 دور در دقيقه بود .
با استفاده از اين موتور ساخت وسيله نقليه اي كه بتواند خود به طور مستقيم نيروي حركت خود را تامين كند ، ممكن گرديد « دايملر » يك روز موتوري را كه ساخته بود ، بر روز يك دوچرخه نصب كرد و به اين ترتيب اولين موتور سيكلت را در جهان ساخت .متاسفانه اين موتور سيكلت در آن سال مورد توجه مردم قرار نگرفت 12سال بعد ، موتورسيكلت كه در كشورهاي ديگر كامل گرديده بود .
از خارج وارد آلمان شد و اتفاقا" بازار خوبي براي فروش پيدا كرد ، در موتوري كه « رايملر » طراحي كرده بود ، موتوري به قدرت نيم اسب بخار زير آن قرار داده شد بود . براي بكار انداختن موتور لازم بود كه هندل زده شود . اين كار فقط يك دقيقه وقت لازم داشت و موتور به سرعت روشن مي شد . اين موتور در شهر كانستات در دهم نوامبر 1886 با موفقيت تمام آزمايش شد .
موتور سيكلت وسيله نقليه اي است كه براي تك سرنشين يا حداكثر 2 نفر با توجه به نوع وسيله نقليه طراحي شده است.امروزه استفاده از آن در جامعه رواج بيشتري يافته است. اين استقبال ناشي از ارزان بودن،جابجائي راحتتر نسبت به خودرو ها ،سوخت ارزان و نيز هزينه تعمير و نگهداري كمتر آن در مقايسه با ساير وسايل نقليه است.
از اين وسيله عموما" براي سفرهاي كوتاه استفاده مي شود ( معمولا" سفرهاي خانه تا محل كار كشاورزان ) به همين دليل بيشتر تصادفات اين وسيله نيز معمولا" در ساعات كاري كشاورزان و نيز در نزديكي مبادي ورودي و خروجي شهرها رخ مي دهد از ديگر ويژگيهاي بارز اين وسيله كه مي توان آنرا در قالب معايب موتورسيكلت بيان نمود پايين بودن ضريب امنيت و ريسك بالاي آسيب پذيري راكبان و ترك نشينان آن است .
چرا كه به لحاظ فيزيكي اين وسيله به خودي خود فاقد هر گونه بدنه محافظ موتور سوار مي باشد و لذا ضربه حاصل از تصادف ، مسقيما" به جسم موتور سوار يا ترك سرنشين برخورد نمود و موجب نقص عضو و احينا" مرگ موتور سوار خواهد شد .
راهكار مناسب در اين خصوص استفاده از تجهيزات ايمني و حفاظتي استاندارد مناسب همچون كلاه ايمني ، دستكش محافظ ، چكمه مخصوص موتور سوار است كه مي تواند تا حدود زيادي ايمني راكبان موتورسيكلت را تامين نمايد .
از ميان اين تجهيزات حفاظتي كلاه ايمني ، بدليل حفاظت از مهمترين و حساسترين عضو بدن ( سرانسان ) نقش فوق العاده اي در جذب انرژي تصادف و جلوگيري از مرگ موتور سوار دارد به گونه اي كه براساس گزارشات تصادف عدم استفاده از كلاه ايمني مهمترين علت مرگ موتور سواران شناخته شده است .

نگاهي به مهمترين قوانين مربوط به موتور سيكلت
1- تجهيزات اختصاصي موتور سيكلت
طبق ماده (75) آئين نامه راهنمايي رانندگي موتورسيكلت بايد داراي دو نوع ترمز باشد كه يكي از آنها حداقل روي چرخ عقب و يا همه چرخها و ديگري روي چرخ جلو ويا همه چرخها عمل نمايد . اين ترمزها قادر باشند ، سرعت موتورسيكلت را به صورتي كه داراي سرنشين مي باشد در هر شيبي كاهش داده و آنرا سريعا" و به طور موثر و با ايمني متوقف سازد، همچنين طبق ماده 76 با همين آئين نامه موتورسيكلتها بايد حداقل داراي يك چراغ با نور سفيد در جلو ، يك چراغ قرمز عقب همراه با چراغ قرمز ترمز ، دو چراغ راهنما در جلو و دو چراغ راهنما در عقب و يك نورتاب قرمز در عقب باشند .

2- مقررات اختصاصي موتورسيكلت :
مطابق ماده 164 قانون صدرالاشاره رانندگان و سرنشينان هر نوع موتور سيكلت و دوچرخه موتور دار بايد به كلاه ايمني مجهز باشند و در طول حركت از آن استفاده نمايند و طبق ماده 166 رانندگان موتور سيكلت بايد هنگام رانندگي تنها روي زين موتورسيكلت بنشينند و حق ندارند شخص ديگري را بر ترك سوار كنند مگر آنكه در ترك نيز زين كامل برابر استاندارد در موتورسيلكت نصب شده يا موتورسيكلت داراي يدك پهلو ( سايد كار ) باشد .
در خصوص نحوه رانندگي با موتورسيكلت در اين قانون درماده 165 اشاره شده است كه رانندگان موتورسيكلت نبايد در يك خط عبور به موازات و در كنار خو دروها حركت كنند .
مطابق ماده 168 موتورسيكلت سواران و دوچرخه سواران حق ندارند ، هنگام رانندگي بار نامتعارف و اشياي ديگرحمل كنند يا حركت نمايشي يا اعمالي انجام دهند كه نيازمند برداشتن دستهاي آنها از روي فرمان باشد .
ماده 169 نيز به ممنوعيت راندن موتورسيكلت ، موتور گازي و دوچرخه هنگام لغزنده بودن راهها اشاره داشته است .




در کشورما با توجه به وضعیت اقتصادی بعضی از خانواده ها – دسترسی آسان و ارزان به موتور سیکلت میلیونها نفر از شهروندان از موتورسیکلت استفاده کنند و متأسفانه حدود ۷۰ در صد از مجموع کشته شده گان مجروحان و صدمه دیدگان راکبین موتور سیکلت می باشند.
صدمات سر و گردن عامل عمده فوت و صدمات شدید و ناتوانی موتورسواران و دوچرخه سواران می باشد. هزینه های اجتماعی صدمات سر برای نجات یافتگان خانواده های آنها و جامعه به دلیل نیاز مکرر مراقبت های ویژه یا طولانی مدت بالا می باشد. صدمات سرو اغلب هزینه های این قبیل صدمات فشار زیادی را برروی هزینه های مراقبت بهداشتی کشور و اقتصاد آن تحمیل می کند.
صدمات ترافیکی مسئله سلامت عمومی بوده و علت عمده فوت و صدمات در سراسر دنیا هستند و هر سال حدود ۳ میلیون نفر در نتیجه سوانح جاده ای در دنیا از بین رفته و میلیون ها نفر صدمه دیده و یا ناتوان می شوند در بسیاری از کشور ها با در آمد متوسط و پایین موتور سیکلت و دوچرخه سهم زیادی در حمل و نقل داشته و کاربران این وسایط نقلیه نسبت بالایی از افراد صدمه دیده یا فوت را دارند.
موتور سواران و دوچرخه سواران به دلیل اینکه در راه هایی که خودروها با سرعت بالا و اتوبوس ها و کامیون ها تردد داشته کمتر قابل رویت می باشند،همچنین به دلیل عدم حفاظت فیزیکی این افراد خطر بالایی در تصادفات دارند.

انواع نظرسنجي ها

نظرسنجي حضوري
نظرسنجي الكترونيكي
نظرسنجی های پستی
نظرسنجی تلفنی(تلفن همراه، تلفن ثابت)
نظرسنجی اینترنتی
انتشار از طریق پایگاه های اطلاع رسانی
نظرسنجی از طریق پیامک
نظرسنجی از طریق پست الکترونیکی

پاسخگوی محترم:
با آرزوي سلامتي و موفقيت براي شما، آنچه پيش روي شماست پرسشنامه ي يک طرح تحقيقي- دانشگاهي است که به منظور آگاهي يافتن از نظرات شما می باشد لطفا با دقت آنراپرکنید.
سن:
20 تا25 25تا30 30تا35 35 تا40 40تا45  45 تا50 
ميزان تحصيلات:
زیردیپلم دیپلم فوق دیپلم لیسانس فوق لیسانس
جنسيت مرد زن  رشته تحصيلي
وضعيت تأهل:
مجرد متأهل
تعداد اعضاي خانواده : كم (3-1)  متوسط (6-3)  زياد (6 به بالا) 

ردیف سوالات کم متوسط زیاد خیلی زیاد
1 چه مدت از وقت خود را در شبانه روز با دیدن تلویزیون صرف مکنید؟
2 میزان علاقه شما به انیمیشن چقدر است؟
3 احساس می کنیدتا کنون چه میزان برنامه های انیمیشن بر استفاده از کلاه ایمنی موتور سواران روی شما تاثیر داشته؟
4 آیا جریمه یکی از راهکارهای استفاده موتور سواران میتواند باشد؟
5 تا به حال به چه میزان از چراغ قرمز عبور کرده اید؟
6 در صورتیکه شما یک موتور سوار باشید تا چه حد از کلاه ایمنی استفاده می کنید؟
7 نسبت به میزان پلاکاردهای نصب شده برای استفاده از کلاه ایمنی برای موتورسواران در سطح شهر چه نظری دارید؟
8 به نظر شما میزان استفاده از کلاه ایمنی از 3سال گذشته چه مقدار رشد داشته است؟
9 تاثیر اطلاع رسانی به وسیله پلاکاردها نصب شده در داخل شهر بر استفاده از کلاه ایمنی چه مقدار است؟
10 تاثیر توضیع رایگان کلاه ایمنی چقدر در استفاده کردن موتر سواران می تواند موثر باشد؟
پيوست:
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: ناهید خوشنویس