پنج شنبه, 13 ارديبهشت 1403

 



موضوع: هندسه مناظر و مرایا

هندسه مناظر و مرایا 10 سال 11 ماه ago #6170

بنام خدا

هندسه مناظر و مرایا: طراحی موقعیت نسبی مناظر و اشیاء
(هندسه: شاخه ای از ریاضیات است که با شکل ، اندازه ، موقعیت نسبی اشکال و ویژگیهای فضا سروکار دارد.)
مناظر و مرایا: منظره ها و رویت شدنی ها (اشیاء)




پيوست perspective8.JPG يافت نشد




ما می توانیم به واسطه ی نور ، محیط پیرامون را ببینیم و فرم و رنگ اشیاء را درک کنیم. پرتوهای نوری که بر سطح اجسام برخورد می کنند ، پس از انعکاس از سطح اجسام و برخورد با چشم ما موجب دیده شدن آنها می شوند. ما از چگونگی و ابعاد اشیاء پیرامون خود با خبر هستیم و ممکن است اطلاعات کاملی از آنها داشته باشیم. حال آنکه چشم ما به دلیل محدودیت هایی که دارد ، اشیاء را متناسب با این محدودیت ها می بیند.

پيوست perspective7.JPG يافت نشد




ساختار چشم ما ، محل قرارگیری ما ، فاصله ما از اجسام ، زاویه دید و ارتفاع ما ، عواملی هستند که موجب این محدودیت ها می شوند و در چگونگی دیده شدن اشیاء تاثیرگذارند.


پيوست perspective.JPG يافت نشد



پرسپکتیو یعنی نمایش دادن و طراحی و ترسیم همانطور که چشم ما می بیند. به کمک قوانین طراحی شده در پرسپکتیو می توان اشیاء را با توجه به فاصله ، ابعاد ، ارتفاع و محل قراگیری ناظر ترسیم نمود.


پيوست perspective5.JPG يافت نشد



در هنرهای تجسمی شیوه های مختلفی برای نمایش عمق و بُعد وجود دارد. همانطور که می دانید بُعد یکی از عناصر بصری است. بُعد به معنای نمایش دادن عمق فضای سه بعدی روی سطح کاغذ دوبعدی. از جمله شیوه هایی که برای نشان دادن بُعد یا عمق استفاده می شود می توان به، روی هم انداختن سطح ها ، تیرگی-روشنی ، وضوح و محو شدن و تغییر اندازه اشاره کرد.


پيوست perspective6.JPG يافت نشد



ما به کمک پرسپکتیو ، عمق فضا(بُعد) و دوری و نزدیکی اشیاء را نمایش می دهیم. اشیاء وقتی که دورتر از ما قرار می گیرند، کوچکتر دیده می شوند. در صورتی که ارتفاع ما از اشیاء بلندتر باشد سطح رویی اشیاء را می بینیم. و اگر ارتفاع ما کوتاه تر از اشیاء باشد قادر نیستیم سطح روی آنها را ببینیم.
می توان گفت هندسه مناظر و مرایا (پرسپکتیو) ، علمی است که بوسیله ی آن می توان مطابق با آنچه که می بینیم و رودرروی ما قرار گرفته ، طراحی کنیم.


پيوست perspective2.JPG يافت نشد



براساس زاویه دید ناظر با سطح اجسام و نحوه قرارگیری اجسام در برابر دید ناظر، سه نوع پرسپکتیو معرفی می شود:
یک نقطه ای ، دو نقطه ای ، سه نقطه ای

پيوست perspective3.JPG يافت نشد




به عنوان مثال ، فضایی را مانند کلاس درس در نظر بگیرید. روبروی یک صندلی بایستید و به صندلی نگاه کنید. سپس موقعیت خود را تغییر دهید. مثلا از صندلی فاصله بگیرید. صندلی به نظر و دید شما کوچکتر دیده می شود. حال کمی به سمت چپ یا راست متمایل شوید. باز هم دید شما تغییر میکند و ابعاد دیگری از صندلی را می بینید. با توجه به محدودیت های چشم ما و عواملی که در نحوه دیدن ما تاثیرگذارند ، قوانینی طراحی شده اند که به کمک آنها می توانیم اشیاء و مکان های اطرافمان را آنطور که می بینیم طراحی کنیم.


پيوست perspective9.JPG يافت نشد

مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
كاربر(ان) زير تشكر كردند: علی اصغر رضایی مشفق
مدیران انجمن: سحر شریفی