دوشنبه, 31 ارديبهشت 1403

 



موضوع: مدیران

مدیران 10 سال 5 ماه ago #41331

استیو جابز، اپل، 1996 تا 2001
استیو جابز در سال 1996 به اپل بازگشت. او در سال 2007 تا پایان عمر در اپل مدیرعامل بود.
جابز استراتژی تولید کارآمدی پیش گرفت، فروشگاه هایی برای عرضه مستقیم محصول به مشتری در سراسر دنیا راه اندازی کرد و توجه خود را معطوف به بازاریابی در بخش کامپیوترهای شخصی نمود.
از زمانی که جابز، تحول در اپل را آغاز کرد، قیمت سهام اپل 9 هزار درصد افزایش یافت. بیش از 34 میلیون آی پد، 129 میلیون آیفون و 29 میلون آی پاد پس از حضور استیو جابز در اپل تولید و به فروش رسید.
مدیران برجسته جهان ( ویلیام هنری بیل گیتس )
ویلیام هنری گیتس سوم مشهور به بیل گیتس، در ۲۸ اکتبر ۱۹۵۵ در سیاتل، مرکز ایالت واشنگتن آمریکا به دنیا آمد. او و پل آلن شرکت مایکروسافت را پایه ریزی نمودند. گیتس به‌عنوان مدیر عامل و مدیر معماری نرم افزار در شرکت مایکروسافت فعالیت کرده‌است و دارای بیشترین سهام (معادل ۸٪) می باشد.
بر اساس مجله فوربس بیل گیتس در سال ۲۰۰۸ میلادی، سومین مرد ثروتمند جهان پس از وارن بافت سرمایه‌دار آمریکایی و کارلوس اسلیم بازرگان مکزیکی است وی تا پیش از این بین سالهای ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۷ میلادی ثروتمند‌ترین مرد جهان بود و دارایی‌های او معادل ۶۵ میلیارد دلار برآورد شده بود. در مجموع، ثروت خانواده گیتس بعد از خانواده والتون وارثان وال مارت و بنیانگذارش سم والتون در رتبه دوم قرار دارد. در ژانویه ۲۰۰۷ مجله فورچون اعلام کرد که ثروت کارلوس اسلیم، میلیاردر مکزیکی، از ثروت بیل گیتس پیشی گرفته‌ بوده است.
بیل گیتس در دنیا به‌عنوان بنیانگذار تحول در رایانه‌های شخصی بسیار مشهور است. نحوه تجارت بیل گیتس به دلیل اینکه قدرت رقابت را از رقیبان سلب کرده‌است همواره مورد انتقاد بوده‌است و در زمان هایی نیز از او به این دلیل شکایت شده‌است. گیتس همواره تلاشهای خیرخواهانه متعددی را نیز تعقیب کرده‌است و در این راستا بنیاد بیل و ملیندا گیتس را در سال ۲۰۰۰ تأسیس کرده‌است.

مدیران برجسته جهان ( بیل گیتس )

زندگینامه بزرگان مدیریت
«Jack Welch»
روش نويني در نحوه اداره شركت‌ها و كمپاني‌هاي بزرگ ابداع كرد كه امروزه بسياري از مديران بزرگ فارغ‌ از اصول فرسوده و سنتي پيشين، به راحتي كنترل امور مرزهاي تجاري خود را در دست گرفته و با سرعتي باورنكردني به سوي پيشرفت و توسعه پيش مي ‌روند. تكنيك‌هاي افسانه ‌اي مديريت «Welch» به گونه ‌اي است كه هر مديري را در هر قلمرويي به اوج مي‌ رساند.
او خود نمونه بارز و موفق تكنيك‌هاي «Welch» است كه در سن 44 سالگي كنترل تمامي امور كمپاني بزرگ و نامداري چون جنرال الكتريك آمريكا را در اختيار گرفت و عنوان جوان‌ ترين مدير يكي از بزرگترين شركت ‌هاي ايالات متحده را از آن خود نمود.
بقیه مبحث در ادامه مطلب .....
معرفی شخصیت های برجسته در مدیریت ( آلفرد چاندلر )
آلفرد چاندلر :
آلفرد دوپونت چاندلر یک تاریخ دان بازرگانی و مدیریت در مدرسه بازرگانی هاروارد می باشد. اقدامات او در دو زمینه بسیار مهم بوده است؛ تاریخ بازرگانی و مدیریت و استراتژی بازرگانی، که گاهی اوقات او را پدیدآورنده آن نیز می نامند. برخی از اقدامات بعدی او که به مقایسه تکامل تاریخی بازرگانی در امریکا و انگلستان و اروپا پرداخته است، بحث انگیز بوده است. او نشان داده که چگونه می توان از مطالعه آن چه مدیران درگذشته انجام داده ان، به منظور کسب دیدگاه های جدید درباره طبیعت و فعالیت های امروزی استفاده نمود.
چاندلر در 15 سپتامبر 1918 در گاین کورت به دنیا آمد. خانواده او نسل اندر اسل در امریکا به کار تجارت مشغول بودند. جد او هنری وارنوم پور یک روزنامه نگار بازرگانی و یکی از مؤسسن «استاندارد و پورز» بود؛ همچنین همان گونه که نام دوم چارندلر یعنی دوپونت حکایت از آن دارد، وی یک ارتباط فامیلی با خانواده «دوپونت ها» که مهاجران فرانسوی بودند دارد. دوپونت ها یک شرکت موفق باروت سازی تأسیس کردند که این موفقیت توسط پیر دوپونت شکل گرفت.

آشنایی با مدیران برجسته
مایکل دل ( MICHAEL DELL )
شركت رايانه اي مايكل دل اولين شركتي بود كه توانست در سال 1997 ركورد فروش يك ميليارد دلاري را ازطريق اينترنت به دست‌ آورد.
مايكل دل كه در سال 1984 با 1000 دلار سرمايه شركت دل را براي عرضه مستقيمرايانه تاسيس كرد، اكنون بزرگترين فروشنده مستقيم سيستم هاي رايانه اي دردنياست.
مدرك دانشگاهي ندارم ولي كسب و كار، فرصتهاي زيادي براي يادگيري روزمره موضوعهاي جديد براي من فراهم كرده است.
بازخورد از مشتري روزانه دريافت مي شود و در تغيير و توسعه محصول و فرايند به كار گرفته مي شود.
راهبرد رضايت مشتري، كسب و كار ما را بيمه كرده است.
ما البته اشتباهات زيادي داشته ايم اما پس از اصلاح سعي كرديم آنها را دوباره تكرار نكنيم.
بايد تعادل بين سرعت رشد و استقرار زيرساختها برقرار باشد، چرا كه رشد سريع، شركتهاي بيشماري را از بين برده است.
ویلیام ادواردز دمینگ
ویلیام ادوارز دمینگ در 14 اکتبر 1900 در سیوکس سیتی ایوا به دنیا آمد. اندکی پس از آن زمان وقتی زمین آزاد در وایومینگ در دسترس قرار گرفت، پدر او ویلیام موفق به خرید یک قطعه زمین شد و با خانواده خود نخست به شهر کودکی و سپس به شهر پاول مهاجرت نمود جایی که نخستین خانه آنها کلبه ای از کاغذ قیر اندود به اندازه یک خودروی بارکشی بود. دمینگ بیاد می آورد که مادرش دست او و برادرش را می گرفت و برای به دست آوردن لقمه ای نان آنها را از خانه بیرون می برد. مادر او در سان فرانسیسکو در رشته موسیقی تحصیل کرده بود و در پاول پیانو و آواز تدریس می کرد. بعضی از هنرآموزان او که قادر به پرداخت شهریه نبودند غذا یا کالاهای دیگر را برای استاد خود می آورند. نخستین مدرسه دمینگ در پاول شاگردانی از کلاس اول تا ششم داشت، همه شاگردان در یک کلاس به سر می بردند. وقتی دوازده ساله بود به نخستین شغل خود با دستمزد هفته ای 25/1 دلار مشغول شد.
در سال 1917 دوران دبیرستان را به پایان رساند و وارد دانشگاه وایومینگ در لارامی شد. این دانشگاه شهریه نداشت و دمینگ با 50 دلاری که پس انداز کرده بود و کمک گاه به گاه خانواده اش گذران می کرد.

آشنایی با یکی از بزرگترین روانشناسان جهان ، آبراهام مازلو
آبراهام مازلو
آبراهام هَرولد مَزلو (به انگلیسی: Abraham (Harold) Maslow)‏ (۱ آوریل ۱۹۰۸ - ۸ ژوئن ۱۹۷۰) روانشناس انسان‌گرای آمریکایی می‌باشد. او امروزه برای نظریه «سلسله مراتب نیازهای انسانی»اش (هرم مزلو شناخته شده‌است مزلو همچنین به عنوان پدر روانشناسی انسان گرا شناخته می‌شوداو در سال ۱۹۵۴ کتاب «انگیزه و شخصیت» را درباره نظریه سلسله مراتب نیازها منتشر کرد
آبراهام مزلو در ۱ آوریل ۱۹۰۸ در بروکلین، نیویورک در خانواده‌ای یهودی به دنیا آمد.
آبراهام مازلو ، در اول آوریل ۱۹۰۸ در محله‌ای فقیرنشین در بروکلین، ایالت نیویورک، به دنیا آمد. پدرش ساموئل، یک یهودی روس بود. وقتی ساموئل مزلو، از کی یف در اوکراین، به آمریکا رسید، چیز زیادی با خود نیاورد بجز توانایی حرف زدن به زبانهای روسی و یِدیشی. یدیشی نوعی زبان مخصوص یهودیان اروپایی است که با عبری تفاوت دارد. ساموئل یک چلیک ساز (پیت ساز) بود که بعد از توفقی کوتاه در فیلادلفیا، به خانهٔ اقوامش در نیویورک رفت و با آنها زندگی کرد. در آنجا بود که به دخترعموی خود، رُز، در کی یف نامه نوشت و از او خواست تا به آمریکا آمده و با او ازدواج کند. دخترعمویش این کار را کرد، و آبراهام کوچک اولین فرزند از هفت فرزند آنها بود. خانوادهٔ آنها بسیار "خانه به دوش" بود. یعنی، هر چه کار و بار پدرش به کُندی بهتر می‌شد، آنها قادر می‌شدند از آپارتمانهایی بدون آب گرم و بدون شوفاژ به خانه‌هایی اندکی بهتر بروند. تعداد این اسباب کشیها بسیار زیاد بود.
تفاوت مزلو با فروید، احساس وی نسبت به مادرش بود. رابطهٔ آنها اصلا نزدیک نبود. یک علت آن این بود که بچه‌ها با فواصل زمانی نسبتا کوتاهی به دنیا می‌آمدند (هر دو سال)، و با تولد هر بچهٔ جدید، رُز علاقهٔ خود به قبلی را از دست می‌داد. رُز زنی خوش-زا (عاشق بچه) بود و به نوزادان خود خوب می‌رسید و ظاهرا فکر می‌کرد که بچه دار شدن برای سلامت زنان مفید است، اما احساسات مادری وی چندان رشد نیافته بودند. مزلو در این رابطه گفته‌است که او زنی زیبا اما بداخلاق بود. مادرش بیشتر از خانواده اش به یهودیت علاقه مند بود. او زنی نامهربان، بدجنس، خشکه مذهب، و خرافاتی بود که انگار وظیفه اش اذیت کردن آبراهام است. کوچکترین کار کودکانه‌ای که آبراهام می‌کرد با خشم مادرش مواجه می‌شد. مادرش می‌گفت که اگر مثلاً، به جای در، از پنچره بیرون برود، خدا او را سنگ خواهد کرد. اگر از شیشهٔ عسل، که پنهان کرده بود، بخورد، خدا زبان او را بند خواهد آورد. این تهدیدهای پی در پی از بابت انتقام خداوندی باعث شد تا نوعی حس کنجکاوی که در دانشمندان مشاهده می¬شود در آبراهام به وجود آید. او به جای در، از پنجره وارد خانه و از آن خارج می‌شد، و می دید که سنگ نشده‌است؛ یواشکی به سراغ شیشهٔ عسل می‌رفت و با هر انگشتی که از آن می‌خورد، اسم برادران و خواهرانش را تند تند تکرار می‌کرد و متوجه می‌شد که زبانش بند نمی‌آید. به همین دلیل، مزلو معتقد شد که افراد مذهبی که روشن فکرانه به مطالعهٔ مذهب نمی‌پردازند، خرافاتی می‌شوند.
+ نوشته شده در یکشنبه چهارم فروردین 1392ساعت 8:42 بعد از ظهر توسط غلامرضا امین زاده فاروجی | آرشیو نظرات


آشنایی با بزرگان مدیریت کیفیت جهان
کرازبی :
فیلیپ کرازبی کار خود را در صنعت به عنوان یک بازرس کیفیت شروع کرد، کرازبی شخصیتی پویاست که ایده های او درمورد کیفیت توجه بسیاری را جلب کرده است. «چهار مطلق» کیفیت کرازبی و برنامه کیفیت جامع او نقش بسیاری در فلسفه کیفیت داشته است. این چهار مطلق به قرار زیرند:
۱ - «تعریف کیفیت از انطباق با خواسته ها است» . واضح است که مدیران باید خواسته ها و معیارهای کیفیت را تعیین کنند در غیر این صورت «اپراتورها» تصمیم می گیرند که چه چیزی لازم است؛
۲ - «سیستم کیفیت، مبتنی بر پیشگیری است». پیشگیری از مسائل با درک فرایندها و بهبود آنها، پیش از آنکه محصولات یا خدمات به مشتری برسد؛
۳ - «استـــانـدارد عملکرد، نقص صفر (کار بی نقص) است». این، به معنی آن است که هدف «کیفیت کامل» است. این اصل قویاً متکی بر آن
است که آنچه بیش از هر چیز مطرح است رسیـدن به خواسته های درست است. به نظر می رسد که هزینه پیشگیری برای رسیدن به کار بی نقص، با کاهش هزینه های شکست جبران می شود؛
۴ - «اندازه گیری کیفیت، قیمت عدم انطباق است». به نظر می رسد که هزینه اندازه گیریهای کیفیت، یک محرک اصلی برای مدیریت باشد ، تلاشهایی که برای بهبود کیفیت انجام می شود بیشتـــر از پرداختی است که ازطریق بهبود بهره وری، کاهش دوباره کاری و رضایت مشتریان، حاصل خواهدشد.

آشنایی با بزرگان مدیریت کیفیت جهان
دکتر جیمز هارینگتون :
دکتر هراند جيمز هارينگتون يکي از رهبران جهاني در بهبود عملکرد کسب و کار است. او مدير عامل انستيتو هارينگتون ( امريکا ) و همچنين نمايندگي اين موسسه در خاور ميانه است. او همچنين مشاور دولت چين و امريکا در زمينه کيفيت مي باشد. هارينگتون به مدت 10 سال عضو درجه A درکميته فني 176 و کميته فني 207 سازمان بين المللي استاندارد بوده و در تدوين اساسي استاندارد هاي مديريت کيفيت و مديريت محيط زيست مشارکت فعال داشته است. نيويورک تايمز او را به عنوان شخصي با استعداد ويژه براي تحليل و داراي فکري باز و خلاق براي ارائه نظرات و افکارش به اشکال نوين مي داند – ويژگي که بيشتر از مهارت هاي فني براي موفقيت در شرايط نوين اقتصادي اهميت دارد. به دکتر هارينگتون در سال 2007 جايزه کيفيت سيمون کوليه از طرف بخش لوس انجلس جامعه کيفيت امريکا تعلق گرفت و به علت مشارکت او در جنبش کيفيت در کشورهاي مختلف جوايز و مدال هاي بسياري به او تعلق گرفته است. او مشاور افتخاري جامعه کيفيت چين و در سال 1990 به عنوان يکي از مشاهير سنگاپور انتخاب شد. او رئيس افتخاري و مادام العمر سازمان کيفيت اسيا و اقيانوسيه و مدير افتخاري انجمن کنترل کيفيت شيلي مي باشد. او اخيرا روي 20 جلد کتاب کار مي کند که توام با CD خواهد بود . سري کتاب هاي " بهبود عملکرد " هارينگتون عناويني مانند ابزارهاي خلاقيت ، طرح ريزي مجدد ، مهندسي دوباره ، طراحي ازمايشها ، هزينه هاي کيفيت ، اندازه گيري عملکرد مديران ، کارت امتياز متوازن ، و عناوين اجرائي مهم ديگري از اين قبيل را پوشش مي دهد . اولين مجموعه چهار جلدي در اين رابطه که در سال 1998 منتشر شدند عبارتند از : جعبه ابزارخلاقيت براي تحريک نمودن خلاقيت در افراد و سازمانها ، تحليل اماري اسان : راهنماي اسان براي کنترل فرايند اماري و تحليل داده ها ، و تحليل زمينه هاي فعاليت ها و بالاخره کتاب ساده قابليت اعتماد براي فراتر رفتن از کيفيت و حفظ مشتري براي تمام عمر

آشنایی با بزرگان مدیریت کیفیت جهان
دکتر جوزف جوران ۲ :
دکتر جوزف جوران همچون دمینگ به دلیل توصیه هایش به ژاپنی ها شهرت یافت. تاکید او بیشتر بر مشتری بود، از دیگر نقطه نظرات او این است که سازمانها باید هزینه کیفیت را کاهش دهند. این با رویکرد دمینگ که هزینه کیفیت را نادیده می گیرد کاملاً متفاوت است. جوران کیفیت را «مناسب برای استفاده» تعریف می کند و یک رویکرد ۱۰ ماده ای به کیفیت دارد
توصیه های دهگانه جوران :
۱ - از نیاز به ارتقا آگاه شده و برای آن فرصتی فـراهم کنید؛ ۲ - برای ارتقا هدف تعیین کنید؛ ۳ - بــرای دستیابی به هدف سازماندهی کنید؛ ۴ - آموزش دهید؛ ۵ - برای حل مشکل، پروژه اجرا کنید؛ ۶ - پیشرفت را گزارش دهید؛ ۷ - تقدیر کنید؛ ۸ - نتایج را منتقل کنید؛ ۹ - موفقیت را حفظ کنید؛ ۱۰ - برنامه ریزی سالانه حرکت را حفظ کنید.
شهرت جوران نتیجه مفهومهای «نقاط ضعف»، «مشتری درون سازمــانی» و «وجوه سه گانه کیفیت» است که ارائه کرده است. او همچنین به خاطر «تحلیل پارتو» در حل مسئله هزینه کیفیت به عنوان ابزار اولویت بندی و نمایش فعالیت بهبود و شورای کیفیت به عنوان پشتیبانی اجرای کیفیت در شرکتها اعتبار دارد.

آشنایی با بزرگان مدیریت کیفیت جهان
دکتر جوزف جوران ۱ :
وی‌ در سال ۱۹۰۰ در كشور رومانی‌ چشم‌ به‌ جهان‌ گشود. پس‌ از پایان‌ تحصیلات‌ متوسطه‌ و عالی‌ در شركت‌ بل‌و سپس‌ وسترن‌ الكتریك‌ مشغول‌ بكار شد. در ۱۹۵۱ اولین‌ كتاب‌ خود را با عنوان‌ "راهنمای‌ جامع‌ كنترل‌ كیفیت‌"منتشر كرد كه‌ سبب‌ شهرت‌ جهانی‌ او شد .
جوران‌ نیز همانند دمینگ‌ با كارها و فعالیتهای‌ دكتر شوارت‌ آشنا شد. وی‌ همچنین‌ استاد دانشگاههای‌ نیویورك‌بود. در دهه ۷۰ و بویژه‌ سال ۱۹۷۹ ، وی‌ در زمینه‌ فعالیتهای‌ مربوط‌ به‌ كیفیت‌ به‌ انجام‌ مشاوره‌، برگزاری‌سمینارهای‌ آموزشی‌ و تهیه‌ جزوات‌ و منابع‌ آموزشی‌ پرداخت‌. فعالیتهای‌ مذكور در قالب‌ مؤسسه‌ كیفیت‌ جوران‌صورت‌ می‌ گرفت‌ .وی‌ در سخنرانیهای‌ خود بیشتر بر بهبود برنامه‌ ریزی‌ و اهداف‌ سازمانی‌ تأكید می‌ كرد ،مباحث‌ برای‌ مدیران‌ ژاپنی‌ دارای‌ غنای‌ مدیریتی‌ مطلوبی‌ بود . او بارها بر این‌ نكته‌ تأكید كرد كه‌ كنترل‌ كیفیت‌باید جزء لایتجزای‌ مدیریت‌ كیفیت‌ باشد .
در نظر جوران‌ كیفیت‌ با مفهوم‌ " مطابقت‌ با كاربرد " تفسیر و تبیین‌ می‌ شود. بدین‌ معنی‌ كه‌ استفاده‌ كننده‌ از كالا یا خدمت‌ بایستی‌ بتواند نیاز یا خواست‌ خود را از كالا یا خدمت‌ برآورد سازد .
جوران‌ معتقد است‌ كه‌ مدیریت‌ مسئول ۸۰ درصد مشكلات‌ كیفیت‌ بوده‌ و برای‌ همین‌ نقص‌ صفر را كافی‌ نمی‌داند و می‌ گوید كه‌ این‌ نظریه‌ بر اساس‌ این‌ است‌ كه‌ مشكلات‌ از بی‌ احتیاطی‌ كاركنان‌ و بی‌ انگیزگی‌ آنها ایجاد می‌ گردد . وی‌ معتقد است‌ كه‌ آموزش‌ دراز مدت‌ و مستمر برای‌ ارتقای‌ كیفیت‌ باید از مدیران‌ ارشد شروع‌ گردد وبر این‌ باور است‌ كه‌ این‌ امر مدیران‌ را تحریك‌ می‌ كند ، زیرا باور مدیران‌ این‌ است‌ كه‌ آنها نیازهای‌ اجرایی‌ رامی‌ دانند و آموزش‌ را مختص‌ كاركنان‌ و ناظرین‌ و مهندسین‌ می‌دانند . او كیفیت‌ را تصادفی‌ نمی‌ داند و معتقد است‌ كه‌ برای‌ كیفیت‌ باید برنامه‌ ریزی‌ گردد دكتر جوران‌ اندیشه‌ تثلیث‌ كیفیت‌ را بنیان گذاری‌ كرد كه‌ عبارت‌ است‌ از برنامه‌ ریزی‌ كیفیت‌ ، بهبود كیفیت‌ و كنترل‌ كیفیت‌
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: مریم جولایی مقدم