جمعه, 28 ارديبهشت 1403

 



موضوع: هنر گرافيك / كنفرانس

هنر گرافيك / كنفرانس 10 سال 5 ماه ago #40589

امروزه هنر گرافیک، محدوده ای از نقاشی و تصاویری است که دامنه وسیعی از هنر تبلیغات، تصاویر مجلات، پوستر، آرم و بسته بندی و... را شامل می شود.
اگر بخواهیم به طور دقیق تاریخ پیدایش اولین آثار گرافیک را بررسی کنیم شاید تصاویری که انسانهای اولیه بر دیوارهای غار لاسکو ، آلتامیرا و... ترسیم کرده اند را بتوان به نوعی هنر گرافیک به حساب آورد.
یکی از عوامل گرفیک، خط و نوشتار است که در انتقال پیام بسیار موثر هستند، همانطور که واضح است برخی از پیامها از طریق کلام منتقل می شوند و برخی از طریق ارتباط تصویری که کلام در آن به صورت نوشته حضور دارد و به عنوان یکی از عناصر بصری در ساختار یک کار هنری مطرح می شود.
تلاش پادشاهان در جهت ساخت آرامگاه ها و یا بناهای یادبود، به دلیل ثبت خاطره و یاد، در ذهن آیندگان، خود نمونه ای از کاربرد تبلیغات است. در راستای این سخن در جامعه های کهن، حاکمان یا پادشاهان تبلیغ کنندگان بودند و در درجه پائین تر ،فروشندگان دوره گردی که با فریاد زدن اجناس خود را می فروختند.
از میان این افراد ، کسانی ظهور کردند که در ارائه ی کتابها خلاقیتهای بسیاری نشان دادند و شیوه های مختلف کتاب آرایی را ارائه کردند. این فعالیتها به ایرلند رسید و در آنجا دیدگاه های هنر غربی با هنر شرقی در هم آمیخت و آثاری شکل گرفت که شبیه آثار مشرق زمین بود.
با توسعه جوامع و گسترش فرهنگ از یک سو و ظهور هنر تئاتر از سوی دیگر، آگهی های مربوط به تئاتر همراه با تبلیغات پرسر و بود . به همین دلیل تا زمان ظهور جامعه صنعتی ، هنر تئاتر بستر مهمی برای هنر گرافیک تبلیغاتی را فراهم کرد
از قرن ششم و هفتم به بعد ، مبلغان مذهبی حرکتهای خود را آغاز کردند . در این سالها کلیسا به عنوان نقطه مقابل امپراتور مطرح شد لذا با قدرتی که کلیسا داشت تبلیغات خود را با نوشتار و تصاویر و به کار گماردن عده ای در جهت اجرای آثار هنری ادامه داد.
تلاش پادشاهان در جهت ساخت آرامگاه ها و یا بناهای یادبود، به دلیل ثبت خاطره و یاد، در ذهن آیندگان، خود نمونه ای از کاربرد تبلیغات است. در راستای این سخن در جامعه های کهن، حاکمان یا پادشاهان تبلیغ کنندگان بودند و در درجه پائین تر ،فروشندگان دوره گردی که با فریاد زدن اجناس خود را می فروختند
با ورود به نیمه دوم دوره قرون وسطایی، هنر درباری که از شمال اروپا نشات گرفته بود ، تغییراتی نو را در هنر و تذهیب کلیسایی بوجود آورد.
در قرون وسطی نیز نگارش کتاب مهم ترین زمینه استفاده از هنر گرافیک بود. در صومعه ها کلاسهای خطاطی گذاشته می شد چرا که کتابها با دست نوشته می شدند . به همین دلیل تعلیم خط خوش به جوانان و کشیشهای جوان ، یک ضرورت بود.
از این زمان به بعد بود که زمزمه ی ابداع و اختراع چاپ شروع شد تا آنکه در سال 1495 میلادی گوتنبرگ ، صنعت چاپ را بوجود آورد و هنر گرافیک نیز وارد مرحله ی جدیدی شد..
از این زمان به بعد بود که زمزمه ی ابداع و اختراع چاپ شروع شد تا آنکه در سال 1495 میلادی گوتنبرگ ، صنعت چاپ را بوجود آورد و هنر گرافیک نیز وارد مرحله ی جدیدی شد در قرن بيستم تبليغات و چاپ تجارى به هنر گرافيک يورش مى‌برد اما آثار چاپى هنرى که به وسيلهٔ ماشين‌هاى دستى و به روش‌هاى کمابيش سنتى انجام مى‌گيرد، به زندگى خود ادامه مى‌دهد. هنرمندان تجسمى به ابداعات طرح و حروف مى‌پردازند. ليتوگرافي، حکاکى روى چوب و لينولئوم، تيزاب‌کاري، سيلک اسکرين و سريگرافى و چاپ‌هاى مخلوط همه امکاناتى هستند که نقاشان بکار مى‌برند
گرافیک یا ارتباط‌ تصویری حیطه‌ای از هنرهای تجسمی است که دارای کاربردهای متنوع و گسترده‌ای است. گرافیک یا به عبارت کاملتر طراحی گرافیک (Graphic design)، به کارگیری تکنیکهای مختلف خلق آثار دوبعدی بر روی سطوح مختلف نظیر کاغذ، دیوار، بوم، فلز، چوب، پارچه، پلاستیک، نمایشگر رایانه، سنگ و... است که در جهت رساندن پیامی خاص به بیننده انجام بپذیرد. از جملهٔ این تکنیکها می‌توان به: عکاسی، اچینگ، نقاشی، روشهای مختلف چاپ اشاره نمود. در هنر طراحی گرافیک از عکس، تکنیکهای مختلف طراحی (مداد، کنته، ذغال، پاستل گچی، پاستل روغنی، قلم و مرکب، مداد رنگی)، تکنیکهای مختلف نقاشی (رنگ و روغن، آبرنگ، گواش، رنگهای آکریلیک)، کلاژ، انواع روشهای چاپ دستی (سیلک اسکرین و باتیک) و هرنوع روش خلق تصویر استفاده می‌شود.
باتوسعه جوامع و گسترش فرهنگ از یک سو و ظهور هنر تئاتر از سوی دیگر، آگهی های مربوط به تئاتر همراه با تبلیغات پرسر و بود . به همین دلیل تا زمان ظهور جامعه صنعتی ، هنر تئاتر بستر مهمی برای هنر گرافیک تبلیغاتی را فراهم کرد
طراحى گرافيک در واقع اصطلاحى است عام براى حرفه‌اى متشکل از طراحى حروف، تصويرسازي، عکاسى و چاپ به‌منظور ارائه اطلاعات يا آموزش. اين اصطلاح را اولين بار ويليام اديسون ديگينز در سال ۱۹۲۲ بکار برد. با اين همه فقط پس از جنگ جهانى دوم بود که کاربرد آن رايج شد.
طراحى گرافيک طى دههٔ ۱۹۶۰ علاوه بر حوزه‌هايى که پيش از آن در اختيار سنت‌هاى صنعتگرى بود، مانند طراحى روزنامه، به رسانهٔ جديد تلويزيون و ويدئو هم گسترش يافت. نقش طراحى گرافيک در خدمات عمومى و تبليغات فرهنگى نيز افزايش پيدا کرد.
دههٔ ۱۹۷۰، طراحى گرافيک به بخشى از تجارت پول بدل شد و عمدتاً از آن براى ارائه نوعى هويت بصرى قابل تشخيص براى شرکت‌‌ها بهره‌بردارى شد. تمام سازمان‌ها و مؤسسات، هرچند کوچک، ضرورت استفاده از يک نوع نماد يا نشانه را حس کردند. به‌تدريج طراحان جهت بازاريابى محصولات و خدمات و خلق تصاوير که بتواند يک محصول يا شرکت را مشخص سازد، به کار فرا خوانده شدند. با ظهور رايانه‌هاى شخصي، طراح تقريباً کنترل کاملى بر تمامى مراحل پيش از چاپ پيدا کرد.
مرتضي مميز به عنوان پدر گرافيك ايران تلاش هاي فراواني را براي پيشرفت گرافيك در ايران انجام داد و پيشنهاد قرار دادن رشته گرافيك را در دانشگاه ها داد.
استاد مرتضي مميز كه پدر گرافيك ايران است در چهارم شهريور 1315 در تهران به دنيا آمد. سال 1344 از دانشكده هنرهاي زيبا دانشگاه تهران فارغ التحصيل شد و سه سال بعد گواهينامه طراحي غرفه و ويترين و نيز معماري اش را از مدرسه عالي هنرهاي تزئيني پاريس دريافت كرد.
استاد مرتضي مميز اولين كسي بود كه پيشنهاد ايجاد رشته گرافيك را در سال 1348 به دانشكده هنرهاي زيبا ارائه كرد.
بنيان گذاري اين رشته براي دانشجويان هنر باعث شد كه روحي تازه بر كالبد گرافيك ايران بود.
پركاري و خلاقيت وي باعث شد كه به عنوان گرافيكي مولف مشهورتر شود.
مميز در طول نيم قرن فعاليت هنري خود در ايران و نيز در سطح بين المللي در احيا و ابداع هنر گرافيك در ايران و نيز گسترش فرهنگ ملي و سنت هاي هنري نقش تعيين كننده اي را داشت.
در سال 1375 به پاس چهل سال تلاش وي نمايشگاهي از تصوير سازي هايش در نگارخانه لاله برگزار شد.
مرتضي مميز در سال هاي پاياني عمرش به بيماري سرطان مبتلا شد و بيست و سوم آبان براي آغاز شيمي درماني در بيمارستان بستري شد و سرانجام در سال 1384 در سن 69 سالگي درگذشت.

دانشجويان فاطمه برقي خامنه / نرگس ميرفلاح / معصومه حسني / اعظم شايگان
مدير دسترسي عمومي براي نوشتن را غيرفعال كرده.
مدیران انجمن: کبرا گلستانی